Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke az MTI-nek elmondta, hogy tárgyalási alapnak több ajánlatot is tettek a még elégséges szolgáltatásra, és ha a munkáltató nem ad át a szakszervezetnek tárgyalási javaslatot, akkor marad a bírósági út. Ugyanakkor reményét fejezte ki, hogy a kollektív munkaügyi vitát eredményesen le lehet zárni, és nem lesz szükség megállapodni a még elégséges szolgáltatásról.
Emlékeztetett arra, hogy a sztrájktörvény tavalyi módosítása értelmében a jövőben csak akkor jogszerű egy sztrájk, ha a felek megállapodnak a még elégséges szolgáltatásról, vagy – megállapodás hiányában – a bíróság dönt erről. Ez a folyamatban lévő munkabeszüntetésre is vonatkozik.
A szakszervezet 2008-ban indított kollektív munkaügyi vitát a MÁV-csoport több vállalatánál, és a követelés alátámasztására gördülő sztrájkot tartottak, és a sztrájkfelhívás jelenleg is érvényben van.
A hétfői tárgyalást követően Hackl Mónika, a MÁV Zrt. kommunikációs osztályvezetője elmondta, hogy a munkáltató nem fogadta el a szakszervezet ajánlatát, amely egy 16 évvel ezelőtti sztrájkra megkötött még elégséges szolgáltatás paramétereit tartalmazta, mivel azóta jelentősen változtak a körülmények. A munkáltatónak ismernie kell a sztrájk kezdésének időpontját és a munkabeszüntetés időtartamát ahhoz, hogy megmondható legyen, mi tekinthető még elégséges szolgáltatásnak. A munkáltató azt kérte a szakszervezettől, közölje a lehetséges időpontot, hogy mielőbb kialakíthassa álláspontját az utasok érdekében a sztrájk idején nyújtandó minimális szolgáltatásról.
A jelenleg is zajló kollektív munkaügyi vitában a VDSZSZ 150 ezer forint kifizetését kéri minden vasutas munkavállalónak a MÁV Cargo privatizációs bevételéből miután személyenként 100 ezer forintot felajánlottak az árvízkárosultaknak, ezenkívül 10 százalékos keresetnövelést követelnek az anyavállalattól 2007. júliusában a MÁV-Start Zrt-hez, valamint a 2008. januárjában a MÁV-Gépészet Zrt.-hez kiszervezett munkavállalók számára, visszamenőleges hatállyal.
MTI