4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Újabb, a DM piacon végzett kutatási adatok láttak napvilágot: 2007-ben 23 százalékkal nőtt e szegmens forgalma, a piac harmadik legnagyobb szeletet tudhatja magáénak a reklámtortában, és talán az illegális adatbázisok száma is csökkent. A cégek Robinson-listái is nőnek, azonban ezeket sajnos nem oszthatják meg senkivel. Pedig a közzététel mindenkinek jobb lenne. Mfor.hu háttér.

Sokaknak tele a ... postaládája a DM levelekkel (Mfor.hu-montázs)

A Robinson-lista feltehetőleg Robinson Crusoe-ról kapta a nevét, aki senkitől semmiféle levelet, küldeményt nem kapott soha, elszigetelten élt. Hasonló, DM küldeményektől mentes életre vágynak mindazok, akik feliratkoznak a Robinson-listára. Nyugat-Európában az itteni helyzethez képest az a különbség, hogy ez a lista minden hirdető számára elérhető, így aki egyszer feliratkozott rá, számíthat a nyugalomra, a hirdetők pedig nem költenek rájuk feleslegesen. Itthon is jó lenne, ha létezne egy ilyen lista, de egyelőre törvényi akadályokba ütközik a közzététel.

A törlés vagy a leiratkozás idegesítőbb?

Odáig sikerült már előrelépni a Reklámtörvény módosításával, hogy könnyebb leiratkozni egy listáról: például egy DM levélhez megcímzett válaszborítékot is kell mellékelni, amit mindenki visszaküldhet, aki nem akar több DM levelet kapni.

Ez ugyan megdrágítja a küldeményeket, ugyanakkor hatásosabbá is teszi a rendszert. Tehát létezik adatbázis a tiltakozók nevével és adataival, de a közzététel a személyiségi jogokra hivatkozva tilos. Így csak az tud igazi Robinsonként élni a mai DM-háló világában, aki minden egyes listáról leiratkozik. Ennél viszont kevesebb energia kidobni, kitörölni a küldeményeket.

Igény van, csak pénz nincs egy Robinson-lista kezelő cégre

Hivatal Péter, a DM Szövetség elnöke az mfor.hu-nak elmondta: a Szövetség régóta próbálja megoldani a nyilvános Robinson-lista kérdését. Az adatvédelmi biztos visszautasította az ennek kezelésére vonatkozó felkérést, mondván, ez nem az ő kompetenciája.

A jelenlegi elképzelés szerint egy nonprofit társaság kezelné a listát. Az ugyan továbbra sem lenne nyilvános és ingyenesen hozzáférhető a hirdető cégek számára, de így is óriási segítség lenne, ha egy központi szervezetnél lehetne ellenőriztetni az adatbázisokat, és kihúzatni azokat a neveket, akiket nem érdemes reklámokkal bombázni.

Ez a szolgáltatás pénzbe kerülne, de csak annyiba, amennyi az említett nonprofit-szervezet fenntartására kell. Az alapításhoz szükséges kezdőtőke azonban sajnos még nem áll rendelkezésre, ennek megteremtésén dolgozik a DM Szövetség.

Hatékony vagy sem a DM?

A DM hatékonysága a 2006-os adatok szerint nem rossz: a 35 milliárdos reklámköltés következtében 320 milliárdos kiskereskedelmi forgalom keletkezett, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom öt százaléka. A címzetlen küldeményeket 63, a címzetteket 83 százalék nézi meg.

Természetesen nehéz általánosságban beszélni a DM hatékonyságáról, hiszen azon belül is nagyon számít, hogy mire vonatkozik, vagy éppen hogyan kivitelezték a küldeményt. Az viszont megállapítható - erre sok nagyvárosban élő fogyasztó nem is gondol –, hogy vannak térségek, elmaradott települések, ahol kiugró hatékonysággal működnek a csomagküldő szolgálatok, mivel sokaknak ez a legegyszerűbb módja a ruhák vagy egyéb használati tárgyak beszerzésére az üzletek távolsága miatt.

A DM piacon belül nőtt az email- és a telemarketing-forgalom mértéke, ami annak köszönhető, hogy ugyan sokan tanultak már meg nemet mondani az ügynököknek, sokan viszont szívesen hallgatják meg az ajánlatokat. Őket kincsként kell kezelni, hiszen, azt, aki egyszer-kétszer nyitottnak bizonyult a telemarketing hívásokra, máskor is meg lehet keresni  - más ajánlatokkal.

A DM piac kétharmadát azonban a küldemények teszik ki. A teljes reklámtortának pedig 2007-ben 15,8 százalékát adta a DM, a televízió és a nyomtatott sajtó után a harmadik helyen állva.

A teljes reklámtorta egyébként hat százalékkal nőtt 2007-ben 2006-hoz képest. A legnagyobb növekedést az internet érte el a tortán belül, második helyen a dinamikus bővülés szempontjából a DM áll.

A DM szektorban dolgozók száma is nőtt. A folyamat abba az irányba mutat, hogy a jövőben nagyobb lesz a DM-mel foglalkozó ügynökségek száma, amennyiben a hirdetők felismerik, hogy érdemes ebben a kérdésben is profikhoz fordulni.


Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!