A Robinson-lista feltehetőleg Robinson Crusoe-ról kapta a nevét, aki senkitől semmiféle levelet, küldeményt nem kapott soha, elszigetelten élt. Hasonló, DM küldeményektől mentes életre vágynak mindazok, akik feliratkoznak a Robinson-listára. Nyugat-Európában az itteni helyzethez képest az a különbség, hogy ez a lista minden hirdető számára elérhető, így aki egyszer feliratkozott rá, számíthat a nyugalomra, a hirdetők pedig nem költenek rájuk feleslegesen. Itthon is jó lenne, ha létezne egy ilyen lista, de egyelőre törvényi akadályokba ütközik a közzététel.
A törlés vagy a leiratkozás idegesítőbb?
Odáig sikerült már előrelépni a Reklámtörvény módosításával, hogy könnyebb leiratkozni egy listáról: például egy DM levélhez megcímzett válaszborítékot is kell mellékelni, amit mindenki visszaküldhet, aki nem akar több DM levelet kapni.
Ez ugyan megdrágítja a küldeményeket, ugyanakkor hatásosabbá is teszi a rendszert. Tehát létezik adatbázis a tiltakozók nevével és adataival, de a közzététel a személyiségi jogokra hivatkozva tilos. Így csak az tud igazi Robinsonként élni a mai DM-háló világában, aki minden egyes listáról leiratkozik. Ennél viszont kevesebb energia kidobni, kitörölni a küldeményeket.
Igény van, csak pénz nincs egy Robinson-lista kezelő cégre
Hivatal Péter, a DM Szövetség elnöke az mfor.hu-nak elmondta: a Szövetség régóta próbálja megoldani a nyilvános Robinson-lista kérdését. Az adatvédelmi biztos visszautasította az ennek kezelésére vonatkozó felkérést, mondván, ez nem az ő kompetenciája.
A jelenlegi elképzelés szerint egy nonprofit társaság kezelné a listát. Az ugyan továbbra sem lenne nyilvános és ingyenesen hozzáférhető a hirdető cégek számára, de így is óriási segítség lenne, ha egy központi szervezetnél lehetne ellenőriztetni az adatbázisokat, és kihúzatni azokat a neveket, akiket nem érdemes reklámokkal bombázni.
Ez a szolgáltatás pénzbe kerülne, de csak annyiba, amennyi az említett nonprofit-szervezet fenntartására kell. Az alapításhoz szükséges kezdőtőke azonban sajnos még nem áll rendelkezésre, ennek megteremtésén dolgozik a DM Szövetség.
A DM hatékonysága a 2006-os adatok szerint nem rossz: a 35 milliárdos reklámköltés következtében 320 milliárdos kiskereskedelmi forgalom keletkezett, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom öt százaléka. A címzetlen küldeményeket 63, a címzetteket 83 százalék nézi meg.
Természetesen nehéz általánosságban beszélni a DM hatékonyságáról, hiszen azon belül is nagyon számít, hogy mire vonatkozik, vagy éppen hogyan kivitelezték a küldeményt. Az viszont megállapítható - erre sok nagyvárosban élő fogyasztó nem is gondol –, hogy vannak térségek, elmaradott települések, ahol kiugró hatékonysággal működnek a csomagküldő szolgálatok, mivel sokaknak ez a legegyszerűbb módja a ruhák vagy egyéb használati tárgyak beszerzésére az üzletek távolsága miatt.
A DM piacon belül nőtt az email- és a telemarketing-forgalom mértéke, ami annak köszönhető, hogy ugyan sokan tanultak már meg nemet mondani az ügynököknek, sokan viszont szívesen hallgatják meg az ajánlatokat. Őket kincsként kell kezelni, hiszen, azt, aki egyszer-kétszer nyitottnak bizonyult a telemarketing hívásokra, máskor is meg lehet keresni - más ajánlatokkal.
A DM piac kétharmadát azonban a küldemények teszik ki. A teljes reklámtortának pedig 2007-ben 15,8 százalékát adta a DM, a televízió és a nyomtatott sajtó után a harmadik helyen állva.
A teljes reklámtorta egyébként hat százalékkal nőtt 2007-ben 2006-hoz képest. A legnagyobb növekedést az internet érte el a tortán belül, második helyen a dinamikus bővülés szempontjából a DM áll.
A DM szektorban dolgozók száma is nőtt. A folyamat abba az irányba mutat, hogy a jövőben nagyobb lesz a DM-mel foglalkozó ügynökségek száma, amennyiben a hirdetők felismerik, hogy érdemes ebben a kérdésben is profikhoz fordulni.
Gábor Fanni
Menedzsment Fórum