A MÁV Zrt., a MÁV Cargo Zrt. és a GYSEV Zrt. vezetése a kedvezménymegvonást több szempontból is aggályosnak tartja. Egyrészt attól tartanak, hogy mivel e kedvezményeket a fuvarozó vasúttársaságok eddig továbbadták megbízóiknak, most kénytelenek lesznek megvonni tőlük. Ráadásul úgy kell a szolgáltatásuk díját megemelni, hogy meglévő szerződéseiket módosítják, mert azok többsége az év végén jár le, viszont a pályahasználati kedvezmény megvonását még ebben az évben várja el a hivatal.
Még borúlátóbbak a döntés hosszú távú hatását illetően. A magasabb díjak fizetésére kényszerülő megbízóik egy része átterelheti szállítását a közútra, de elkerülheti az országot az a tranzit is, amelyet eddig éppen az alacsonyabb fuvardíjak vonzottak ide.
A forgalom átterelődése azokat a hazai logisztikai központokat is sújtaná, amelyek éppen részben állami támogatással jöttek létre. Rosszul járhatnak továbbá a hazai magán-vasúttársaságok, ha elesnek megrendelőik egy részétől, irányvonataik szállítmányát lassabban tudják majd összegyűjteni. Emiatt a fuvarokat az eddiginél hosszabb időre tudják csak vállalni, és amíg vasúti kocsijaik várnak, azok bérlési költsége nő. A hazai átrakók és vasúttársaságok fenyegető pozícióromlásával és a vasúti áruszállítási forgalom elterelődésével veszélybe kerülne Magyarország fordítókorong szerepe is, ez pedig a Nemzeti fejlesztési terv egyik célkitűzése.
Csökkennének a pályahasználati díjak
Antal Dániel, az MVH elnöke érdeklődésünkre elmondta, a hivatal vizsgálataikor a vasúttársaságok átlagosan 1,8 százalékos kedvezményről adtak adatokat, de még ennyivel sem kell megemelniük szolgáltatásuk díjait a kedvezménymegvonás miatt. A hivatal ugyanis utasította a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-t, hogy a pályahasználati díjakat csökkentse a megvont kedvezmény mértékével. A kedvezmények egyébként is vonalakra, nem pedig adott szállítmányokra vonatkoztak - írja a Világgazdaság.