3p

Az Európai Unió a jövőben is támogatja a magyar vasútfejlesztést - hangsúlyozta Mangel János, a MÁV Rt. EU-programigazgatója pénteken sajtótájékoztatón Budapesten azt követően, hogy a vasúttársaság képviselője csütörtökön beszámolt a vasúti ISPA-projektek megvalósulásának lépéseiről az ISPA monitoring bizottság és az EU Bizottság előtt.

A jövőben is a vasúti pályák felújításának fő forrása az uniós támogatás lesz. Tömpe István, a MÁV Rt. stratégiai vezérigazgató-helyettese az MTI beszámolója szerint úgy vélekedett, hogy Magyarországon a nyugat-európai vasúti modellt kell irányadónak tekinteni, ahol az elővárosi vasút, az intercity és a gyorsvasúti közlekedés jelentős pozíciókkal rendelkezik a közúttal szemben.

Mangel János elmondta, hogy a PHARE-program keretében 1995 és 1999 között 50 millió euró segélyt adott a közösség a magyar vasút fejlesztésére, amelyhez hasonló nagyságrendű magyar finanszírozás társult. Az ISPA előcsatlakozási alapból 250 millió euró felhasználását hagyták jóvá az Európai Unióban, amit 2007-ig lehet felhasználni és ehhez az összeghez is 50 százalékos magyar társfinanszírozás járul.

A jövőre megnyíló kohéziós alapból a Budapest-Szolnok-Békéscsaba vasútvonal befejezéséhez 100 millió euró támogatást ad az Európai Unió, amihez 35 százalékos magyar forrás járul. Mangel János jelezte, hogy a MÁV szeretné, ha a kohéziós alapból további forrás jutna a Budapest-Székesfehérvár vasúthálózat rehabilitációjára. Tömpe István vezérigazgató-helyettes elmondta: a MÁV-nál stratégiai kérdés lesz a jövőben is, hogyan lehet a vasúti infrastruktúra fejlesztését finanszírozni. Emlékeztetett arra, hogy az Európai Unió közlekedésről szóló fehér könyve a vasútfejlesztéseket helyezi előtérbe.

A vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a MÁV-nál az európai modellt követve kiemelten kezelik az elővárosi közlekedés fejlesztését. A mellékvonalakról szólva a vezérigazgató-helyettes jelezte, vasutasként úgy gondolják, hogy különböző modelleket kell kipróbálni. Emlékeztetett arra, hogy két regionális vasúti projektet vizsgálnak kísérletként. Az önkormányzatokkal közösen együtt gondolkodnak azon, hogyan lehet megoldani a régió vasúti közlekedését. Emlékeztetett arra, hogy 2004-től a közigazgatási reform keretében Magyarországon kistérségek alakulnak és ezek létrejöttét, működését a vasúttal is segítik.

Tömpe István szerint kizárt, hogy az önkormányzatok bármilyen módon részt tudnának venni a mellékvonali vasúti közlekedés finanszírozásában. Kérdésre válaszolva Tömpe István elmondta, hogy a vasútfejlesztéssel a jövőben is számolni kell, függetlenül attól, hogy Magyarországon a közeljövőben az autópálya-építés nagyobb hangsúlyt fog kapni. A kötött pályás közlekedési rendszer előbb-utóbb a mostaninál nagyobb szerepet fog játszani - mondta.

Arra a kérdésre, hogy mit vár a szombati kormányüléssel kapcsolatban, Tömpe István reményét fejezte ki, hogy "a kormány a vasút vendégszeretetét honorálni fogja". Azzal kapcsolatban, hogy ha a MÁV 67 milliárd forint adósságát nem szanálják, akkor nehéz helyzetbe kerül a további hitelfelvételeknél, Tömpe István úgy vélekedett: a kereskedelmi bankok továbbra is nyújtanak hiteleket a vasúttársaságnak. Hozzátette: bízik benne, hogy a kormány továbbra is vasútbarát lesz és az eladósodás mértéke nem drámai - számolt be az MTI.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!