A jövőben is a vasúti pályák felújításának fő forrása az uniós támogatás lesz. Tömpe István, a MÁV Rt. stratégiai vezérigazgató-helyettese az MTI beszámolója szerint úgy vélekedett, hogy Magyarországon a nyugat-európai vasúti modellt kell irányadónak tekinteni, ahol az elővárosi vasút, az intercity és a gyorsvasúti közlekedés jelentős pozíciókkal rendelkezik a közúttal szemben.
Mangel János elmondta, hogy a PHARE-program keretében 1995 és 1999 között 50 millió euró segélyt adott a közösség a magyar vasút fejlesztésére, amelyhez hasonló nagyságrendű magyar finanszírozás társult. Az ISPA előcsatlakozási alapból 250 millió euró felhasználását hagyták jóvá az Európai Unióban, amit 2007-ig lehet felhasználni és ehhez az összeghez is 50 százalékos magyar társfinanszírozás járul.
A jövőre megnyíló kohéziós alapból a Budapest-Szolnok-Békéscsaba vasútvonal befejezéséhez 100 millió euró támogatást ad az Európai Unió, amihez 35 százalékos magyar forrás járul. Mangel János jelezte, hogy a MÁV szeretné, ha a kohéziós alapból további forrás jutna a Budapest-Székesfehérvár vasúthálózat rehabilitációjára. Tömpe István vezérigazgató-helyettes elmondta: a MÁV-nál stratégiai kérdés lesz a jövőben is, hogyan lehet a vasúti infrastruktúra fejlesztését finanszírozni. Emlékeztetett arra, hogy az Európai Unió közlekedésről szóló fehér könyve a vasútfejlesztéseket helyezi előtérbe.
A vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a MÁV-nál az európai modellt követve kiemelten kezelik az elővárosi közlekedés fejlesztését. A mellékvonalakról szólva a vezérigazgató-helyettes jelezte, vasutasként úgy gondolják, hogy különböző modelleket kell kipróbálni. Emlékeztetett arra, hogy két regionális vasúti projektet vizsgálnak kísérletként. Az önkormányzatokkal közösen együtt gondolkodnak azon, hogyan lehet megoldani a régió vasúti közlekedését. Emlékeztetett arra, hogy 2004-től a közigazgatási reform keretében Magyarországon kistérségek alakulnak és ezek létrejöttét, működését a vasúttal is segítik.
Tömpe István szerint kizárt, hogy az önkormányzatok bármilyen módon részt tudnának venni a mellékvonali vasúti közlekedés finanszírozásában. Kérdésre válaszolva Tömpe István elmondta, hogy a vasútfejlesztéssel a jövőben is számolni kell, függetlenül attól, hogy Magyarországon a közeljövőben az autópálya-építés nagyobb hangsúlyt fog kapni. A kötött pályás közlekedési rendszer előbb-utóbb a mostaninál nagyobb szerepet fog játszani - mondta.
Arra a kérdésre, hogy mit vár a szombati kormányüléssel kapcsolatban, Tömpe István reményét fejezte ki, hogy "a kormány a vasút vendégszeretetét honorálni fogja". Azzal kapcsolatban, hogy ha a MÁV 67 milliárd forint adósságát nem szanálják, akkor nehéz helyzetbe kerül a további hitelfelvételeknél, Tömpe István úgy vélekedett: a kereskedelmi bankok továbbra is nyújtanak hiteleket a vasúttársaságnak. Hozzátette: bízik benne, hogy a kormány továbbra is vasútbarát lesz és az eladósodás mértéke nem drámai - számolt be az MTI.
Támogatják a MÁV-ot
Az Európai Unió a jövőben is támogatja a magyar vasútfejlesztést - hangsúlyozta Mangel János, a MÁV Rt. EU-programigazgatója pénteken sajtótájékoztatón Budapesten azt követően, hogy a vasúttársaság képviselője csütörtökön beszámolt a vasúti ISPA-projektek megvalósulásának lépéseiről az ISPA monitoring bizottság és az EU Bizottság előtt.