2001. március 19. 11:00

Bár Magyarországon az elektronikus vásárlás még gyerekcipőben jár, a cégek közötti elektronikus adatcsere, üzleti kapcsolat (b2b) egyre elterjedtebb.

A hazai cégek többsége igyekszik helyt állni az e-üzlet világában -- hangzott el a témában tartott nemzetközi konferencián.

Még számos feladat vár a kormányra az információs társadalom megvalósításában, ami a Széchenyi-tervnek is része. Az elektronikus kormányzat kialakításának stratégiája azonban néhány hónap múlva elkészül, és év végére számos e-kormányzati szolgáltatás válik elérhetővé az interneten -- közölte Erényi István kormányfőtanácsos, a Fogyasztóvédelem az elektronikus kereskedelemben címmel tartott tegnapi nemzetközi konferencián. Addig azonban meg kell teremteni a törvényi hátteret és különböző finanszírozási programokat kell kidolgozni -- tette hozzá.

Az elektronikus aláírást, kereskedelmet és üzleti szolgáltatást szabályozó törvények várhatóan az első fél év végére megszületnek. Probléma azonban, hogy Magyarországon csak kevés háztartásban lehet hozzájutni az internethez. A kormány fő célja az, hogy olcsó hozzáférést biztosítson a világhálós szolgáltatásokhoz, valamint a lakosság informatikai ismereteit bővítse.

Az e-gazdaság kiépítésében szoros együttműködésre van szükség a kormány, a piac szereplői és a lakosság között. Olyan kedvező jogszabályi keretet kell teremteni, ami ösztönzi a befektetéseket.

Fontos, hogy a felhasználók, a fogyasztók álljanak a középpontban, ezért meg kell vizsgálni, hogyan lehetne újdonságokat bevezetni, mi az, ami fontos a vevőnek, és melyek a szükségtelen szolgáltatások -- mondta a kormányfőtanácsos.

Michael Lake, az Európai Bizottság magyarországi delegációjának nagykövete szerint minden európai ország számára egyenlőek a lehetőségek az e-kereskedelem fejlesztésére. Bár Magyarországon az e-vásárlás még gyerekcipőben jár, és az elektronikus üzletek bevétele az összes kereskedelmi árbevételnek csupán a 0,02 százalékát teszi ki, az ágazat lassan, de folyamatosan fejlődik.

A vállalatok közötti elektronikus üzleti kapcsolat (b2b) azonban egyre inkább terjed a csatlakozásra váró országokban, köztük hazánkban is -- tette hozzá a nagykövet. A magyar cégek többsége igyekszik helytállni az e-üzlet világában.