Az Econet november végén megvette a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft-t. A médiával, kommunikációval és vagyonkezeléssel foglalkozó társaság így tovább bővítette termék- és szolgáltatási körét.
Újabb fogyasztók a célkeresztben
Emellett a szórakoztatóiparban már amúgy is jelenlévő cég számára a Magyarországon egyedülálló fesztiválszervező társaság megszerzése újabb lépést jelent a tömegszórakoztatás irányába. "Az akvizíció révén újabb potenciális hazai és külföldi fogyasztói réteg válik elérhetővé" - mondta el az mfor.hu-nak Podhorányi Dávid, az IEB üzletkötője.
Az üzlet azonban komoly kockázatot hordoz magában, hiszen a Sziget megrendezése évről évre ki van szolgáltatva az időjárás viszontagságainak, valamint a szponzorok, az előadók és hatóságok által okozott bizonytalanságnak. Igaz, a szervezőgárda tapasztalt és ma már nagyfokú profizmussal végzik dolgukat.
Sokan megkérdőjelezik a maximum 4,95 milliárd forintos adásvételi ár mértékét. Nem árt tudni azonban, hogy ez az összeg egy felső korlát. A szövevényes tranzakció lényege, hogy a vételár a jövőbeli teljesítménytől függ, és az Econetnek több lépcsőben kell teljesíteni a kifizetést. Vagyis a két cégnek közös érdeke, hogy minél sikeresebbek legyenek a következő fesztiválok.
Tőzsdére megy az Externet
Az Econet Nyrt. háza táján régóta folyik az egyik leányvállalat, az Externet Kft. tőzsdére vitelének előkészítése, ami a tervek szerint jövőre történne meg. A közelmúltban többször láthattuk, hogy jó döntésnek bizonyult egy társaság tőzsdén való megjelenése. Az Econet esetében a forrásbevonásnak együtt kell járnia a cégcsoport átszervezésével, ennek folyamata már el is kezdődött.
Lényeges elem, hogy - a cégcsoport stratégiájának megfelelően - az Externet vezetőit Econet-részvények juttatásával teszik érdekeltté mindkét vállalat eredményes működésében. A vezetők esetében eladási moratóriumot határoztak meg: a részvénycsomag felét 2008. április 30-ig, a másik felét 2009. április 30-ig nem adhatják el.
A befektetők érdeke a minél átláthatóbb struktúra létrehozása. Ha a jövőben a transzparencia javulása mellett újabb akvizíciókra is sor kerül, és ezek hatására növekszik a cég árbevétele, akkor kijelenthető: az Econet jelenlegi árfolyama messze van még a reális ártól.
A cég papírjai az elmúlt pár hét tőkepiaci viharait jól viselték. Igaz, párszor benéztek a kétszáz forint alá, de ez a szint eddig jó alsó korlátnak számított. Ezt szem előtt tartva jó beszállási árnak tűnik a jelenlegi árfolyam. Persze figyelembe kell venni a részvény kisebb és volatilisebb jellegéből fakadó kockázatokat, emelte ki Podhorányi Dávid.
Egységben a nyerő
Az Econet életében fontos akvizíció volt a Pesti Est és összességében az Est-lapok megvétele. Ezen tranzakciók fontossága inkább a szoros stratégiai szövetség kialakításában van, mintsem a két cég jelenlegi profitabilitásában. Az Est-csoport az Econet média üzletágához fog tartozni.
Ennek az üzletnek is az a jelentősége, hogy ezáltal még több potenciális ügyfelet ér el a cég, ezúttal nem online úton, hanem az újságokon keresztül. Az egyes üzletágak közötti szinergiák kihasználásával a csoportszintű eredményesség már rövid távon is nagymértékben növekedhet és nyereségessé teheti az Est-csoportot is.
Varga M. István
Menedzsment Fórum