3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ünnepélyes keretek között bemutatták az első Magyarországra szánt Stadler Flirtöt. A svájci társaság tervei között szerepel egy pusztaszabolcsi és egy fehérvári üzem kialakítása is. Utóbbit azonban nem csinálják meg ingyen. Mfor.hu tudósítás.

Komoly támogatást szeretne a Stadler; Hogy néz ki az új vonat (galéria)

Az első harminc vonatért - a jármű mellett a karbantartás és takarítás is benne van az árban - 36 milliárd forintot fizet a MÁV a Stadlernak. A második körös megrendelésnek természtesen nem kötelező egy az egyben megegyeznie az elsővel. Vagyis ha a MÁV négykocsis helyett inkább hatkocsis vonatokat szeretne, akkor ennek függvényében adja meg a Stadler az árajánlatot. Mindazonáltal az egyszerűség kedvéért tételezzük fel, hogy ez is nagyságrendileg 36 milliárd forintba fog kerülni.

Adókedvezmény nélkül nem megy

A Stadler másik kívánsága az, hogy az állam támogassa a beruházást. A tervek szerint 16 milliárd forintba kerülne a zöldmező beruházás a város területén. az állam adókedvezmények és képzési támogatások formájában járulhat hozzá a fejlesztéshez. Az adókedvezmény az új munkahelyek és a beruházás mértékének függvényében alakul, emellett az is számít, hogy a kiválasztott térség milyen fejlettségű régióban van.

Dunai szerint Székesfehérvár esetében a támogatás negyven százalékos lehet, vagyis 16 milliárd forint értékű projektet figyelembe véve az állam beruházási adókedvezmény formájában 6,4 milliárd forinttal járulhat hozzá a dologhoz. Első körben hatvan főt vennének fel, de pár éven belül akár négyszázan is munkát találhatnának a fehérvári összeszerelőben.

Emellett Székesfehérvár vállalja, hogy megfelelő képzést biztosít majd a leendő alkalmazottaknak - mondta Warvasovszky Tihamér, hozzátéve, hogy Fehérváron már volt Ikarus gyár, vagyis a fehérváriak értenek a járműiparhoz.

A kormány már tárgyal a támogatás mértékéről - mondta Tarcsi Gyula, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkára. Szavai szerint rövidesen megszülethet a döntés is, hogy milyen arányban járulna hozzá a magyar állam a svájci cég itthoni terjeszkedéséhez.

42 milliárdért biztató üzlet

Az opció lehívásást és a várt kedvezményt összevetve hozzávetőleg 42 milliárd forintot kellene biztosítani az államnak (egy részét papíron a MÁV-nak), hogy a Stadler Székesfehérvárra tegye az üzemét. Amelyet eredetileg a Ganz Transelektróval karöltve a MÁV Északi Járműjavítójában hoztak volna létre.

A tervek szerint a fehérvári üzem három lépcsőben érné el teljesítménye maximumát - amely már nem korlátozódna kizárlólag a Flirtök végösszeszerelésére. Az első fázisban havonta egy vonatot szerelne össze hatvan munkás. Ezt követően a gyár kapacitása kétszáz fő foglalkoztatása mellett havi négy vonat elkészítésére bővülne.

Ebben a szakaszban azonban már piacra is dolgozna a gyár. A karosszériaelemek felületkezelésével és elektronikus egységek előzetes összeszerelésével bővülne a tevékenység. Végül, úgy két-három év múlva egy bővítés eredményeként plusz kétszáz alkalmazottal évi 100-160 alumínium kocsitestet raknának össze Székesfehérváron, ami 25-40 négykocsis vonatot jelent. Azaz összességében négyszáz főnek adna munkát a Stadler.

F. Szabó Emese

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!