Túlad a kettes vonalon feleslegessé váló orosz metrókocsik többségén a BKV, tudta meg az mfor.hu. A közlekedési társaság összesen 101 darab metrókocsit kínál megvételre, ebből 26-ot bontott állapotban, a többit kompletten.
Nyolc cég vinné a metrókat
A járművekre kiírt pályázat első szakasza augusztus végén zárult le. "Az összes felajánlott metrókocsi iránt nyolc cég érdeklődött, míg öt magánszemély egy-egy kocsira, egy magánszemély pedig két darabra jelezte igényét" - közölték az mfor.hu kérdésére a társaság sajtóosztályán.
A vásárló kiválasztása az ajánlott ár nagysága alapján történik majd, "az aktuális járműcserékhez igazodóan". Azon kérdésünkre, hogy nagyságrendileg mekkora bevétel várható az eladásokból, a társaság nem közölt konkrét összeget.
Egyelőre azt sem lehet tudni, milyen célra vennék meg a metrókocsikat az érdeklődők, a BKV ugyanis "nem vizsgálja a vevők felhasználási szándékait" – azaz a nyertes pályázó kénye-kedve szerint hasznosíthatja majd a sokat megélt szerelvényeket.
Szomorú vég várt az UV-villamosokra
Ha az UV-villamosok sorsát vesszük alapul, akkor túl sok jó nem vár majd rájuk. Utóbbiaknak az eladás sok esetben a véget jelentette, nagyobb részüket ugyanis szétbontás utáni hulladékértékesítésre vették meg. A szerencsésebb példányokat felújította új gazdájuk, és büfét, cukrászdát vagy pavilont alakított ki belőlük; más szerelvényeket pedig nosztalgia-üzemelés céljára vettek meg.
Az UV-ket egyébként annak idején több körben verték dobra. A 2007 májusában lezajlott nyilvános liciten például a pótkocsik kikiáltási ára 200 ezer, a motorkocsiké 700 ezer forintról indult. Előbbiek közül ötöt végül 300-350 ezer, utóbbiak közül pedig kettőt egy-egymillió forintért sikerült elpasszolni. Az eladások 2007 végéig 45 millió forint bevételt hoztak a cégnek, amely később további UV-ket is értékesített.
Az elöregedő járműveket előbb a Hannoverből a kétezres évek elején vásárolt villamosok, majd pedig - a Combinók érkezésével - a Nagykörútról a korábbi UV-vonalakra átcsoportosított Ganz-csuklósok szorították ki a forgalomból – most az Alstom Metropolisai teszik ugyanezt az orosz metrókocsikkal.
Egymásnak esett a BKV és az Alstom
Az első Metropolis forgalomba állását legutóbb november elejére ígérte az Alstom és a BKV – felettébb kérdéses azonban, hogy az azóta felmerült problémák után tartható lesz-e az újabb határidő (eddig nem cáfolt sajtóhírek szerint nem lesz tartható – a szerk.) Rossz előjel, hogy több hónapos fegyverszünet után a két cég szeptemberben ismét hajbakapott egymással, és már most a másikat hibáztatja az esetleges további csúszásért.
Mint ismert, az Alstom és a BKV 2006. május 30-án írta alá a kettes és az újonnan épülő négyes metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést.
A kettes vonalra a francia cég 22 darab, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő négyes vonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt gyárt. A 170 metrókocsi naponta egymillió utast tud majd szállítani a két metróvonalon.
A szerződés értelmében a BKV-nak 65 milliárd forintba kerülnek a metrókocsik, a Népszabadság értesülései szerint azonban a késlekedések miatt ennél hatmilliárd forinttal magasabb lesz a végső ár. Ez az összeg úgy jön ki, hogy a kettes metróra szánt kocsiknál a BKV a késedelmes szállítás miatt 3,3 millió eurót követelhet a gyártótól, a 4-es vonalra várt járműveknél viszont a metróvonal építésének késése miatt az Alstom nyújthat majd be plusz hétmilliárd forintról szóló számlát a BKV-nak.
A két cég közösen kiadott közelmúltbeli közleménye a hatmilliárdos pluszköltséget nem erősítette meg, de nem is cáfolta – azaz valószínűleg tovább folyik az alkudozás a színfalak mögött.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum