4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nyolc cég jelezte vásárlási szándékát a BKV által megvételre kínált 101 darab orosz metrókocsi iránt, tudta meg az mfor.hu. A több mint harmincéves járműveket fokozatosan, az új Alstom metrók érkezésével vonják majd ki a forgalomból.

A bontókban végezhetik (Fotó: MTI)

Túlad a kettes vonalon feleslegessé váló orosz metrókocsik többségén a BKV, tudta meg az mfor.hu. A közlekedési társaság összesen 101 darab metrókocsit kínál megvételre, ebből 26-ot bontott állapotban, a többit kompletten.

Nyolc cég vinné a metrókat

A járművekre kiírt pályázat első szakasza augusztus végén zárult le. "Az összes felajánlott metrókocsi iránt nyolc cég érdeklődött, míg öt magánszemély egy-egy kocsira, egy magánszemély pedig két darabra jelezte igényét" - közölték az mfor.hu kérdésére a társaság sajtóosztályán.

A vásárló kiválasztása az ajánlott ár nagysága alapján történik majd, "az aktuális járműcserékhez igazodóan". Azon kérdésünkre, hogy nagyságrendileg mekkora bevétel várható az eladásokból, a társaság nem közölt konkrét összeget.

Egyelőre azt sem lehet tudni, milyen célra vennék meg a metrókocsikat az érdeklődők, a BKV ugyanis "nem vizsgálja a vevők felhasználási szándékait" – azaz a nyertes pályázó kénye-kedve szerint hasznosíthatja majd a sokat megélt szerelvényeket.

Szomorú vég várt az UV-villamosokra

Ha az UV-villamosok sorsát vesszük alapul, akkor túl sok jó nem vár majd rájuk. Utóbbiaknak az eladás sok esetben a véget jelentette, nagyobb részüket ugyanis szétbontás utáni hulladékértékesítésre vették meg. A szerencsésebb példányokat felújította új gazdájuk, és büfét, cukrászdát vagy pavilont alakított ki belőlük; más szerelvényeket pedig nosztalgia-üzemelés céljára vettek meg.

Az UV-ket egyébként annak idején több körben verték dobra. A 2007 májusában lezajlott nyilvános liciten például a pótkocsik kikiáltási ára 200 ezer, a motorkocsiké 700 ezer forintról indult. Előbbiek közül ötöt végül 300-350 ezer, utóbbiak közül pedig kettőt egy-egymillió forintért sikerült elpasszolni. Az eladások 2007 végéig 45 millió forint bevételt hoztak a cégnek, amely később további UV-ket is értékesített.

Az elöregedő járműveket előbb a Hannoverből a kétezres évek elején vásárolt villamosok, majd pedig - a Combinók érkezésével - a Nagykörútról a korábbi UV-vonalakra átcsoportosított Ganz-csuklósok szorították ki a forgalomból – most az Alstom Metropolisai teszik ugyanezt az orosz metrókocsikkal.

Egymásnak esett a BKV és az Alstom

Az első Metropolis forgalomba állását legutóbb november elejére ígérte az Alstom és a BKV – felettébb kérdéses azonban, hogy az azóta felmerült problémák után tartható lesz-e az újabb határidő (eddig nem cáfolt sajtóhírek szerint nem lesz tartható – a szerk.) Rossz előjel, hogy több hónapos fegyverszünet után a két cég szeptemberben ismét hajbakapott egymással, és már most a másikat hibáztatja az esetleges további csúszásért.

Mint ismert, az Alstom és a BKV 2006. május 30-án írta alá a kettes és az újonnan épülő négyes metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést.

A kettes vonalra a francia cég 22 darab, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő négyes vonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt gyárt. A 170 metrókocsi naponta egymillió utast tud majd szállítani a két metróvonalon.

Hatmilliárddal többe kerülhetnek

A szerződés értelmében a BKV-nak 65 milliárd forintba kerülnek a metrókocsik, a Népszabadság értesülései szerint azonban a késlekedések miatt ennél hatmilliárd forinttal magasabb lesz a végső ár. Ez az összeg úgy jön ki, hogy a kettes metróra szánt kocsiknál a BKV a késedelmes szállítás miatt 3,3 millió eurót követelhet a gyártótól, a 4-es vonalra várt járműveknél viszont a metróvonal építésének késése miatt az Alstom nyújthat majd be plusz hétmilliárd forintról szóló számlát a BKV-nak.

A két cég közösen kiadott közelmúltbeli közleménye a hatmilliárdos pluszköltséget nem erősítette meg, de nem is cáfolta – azaz valószínűleg tovább folyik az alkudozás a színfalak mögött.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!