A vevő elsősorban kompozit anyagból készülő szélkerék lapátokat és motorházakat gyárt majd a kaposvári üzemben. Elsősorban a gyár egykori szakembereit szeretnék foglalkoztatni, ugyanis ők tudnak kompozit műanyaggal dolgozni, amivel csak nagyon kevesen képesek a világon - mondta Ugur Ustunal. Hozzátette: Kaposváron - ezt a szaktudást hasznosítva - főként szélerőművekhez készítenek lapátokat. Az új tulajdonos arról nem kívánt nyilatkozni, hogy mennyiért vette meg a kaposvári gyárat, megfogalmazása szerint annyira örült annak, amit itt kapott, hogy nem alkudozott.
Kaposvár polgármestere elmondta: hónapok óta tartó tárgyalássorozat eredménye a megállapodás, amelynek révén reményei szerint rövid időn belül többen fognak dolgozni a volt NABI telephelyén, mint ahányan eddig dolgoztak ott. Szita Károly emlékeztetett arra, hogy amikor a NABI bezárta a helyi gyárát, sok család megélhetése került veszélybe. Ezért azonnal elkezdték keresni a lehetőséget a szakképzett dolgozók további foglalkoztatására.
Az akvizíciós projektet a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) projektmenedzsment tevékenységével szakmailag is támogatta, Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár júliusban személyesen tárgyalt a vevővel - tájékoztatott a HITA közleményben.
Ugur Üstünel a sajtótájékoztatón elmondta: májusban dőlt el, hogy megveszi a kaposvári gyárat, azóta folyamatosan tárgyalt a gyár korábbi és leendő dolgozóival. A tevékenység hivatalosan pénteken kezdődött meg, az első csapat - mintegy 20-25 ember - vasárnap indul Törökországba továbbképzésre a vállalkozás ottani gyárába, ahol szintén kompozit műanyaggal dolgoznak - közölte.
A HITA a bejelentés alkalmából kiadott közleményében ismerteti, hogy Telateks A.S. műszaki textíliák gyártásával foglalkozó török cég. Törökország mellett Németországban és Nagy-Britanniában is rendelkezik üzemmel. Kompozit üzletáguk, a Metyx Composites nyersanyagokat, félkésztermékeket állít elő egyebek között az autóipar, a hajógyártás, szélenergia-ipar részére.
Az amerikai piacra buszokat gyártó NABI kaposvári gyárát zöldmezős beruházásban építették ötmilliárd forintból Kaposvár Keleti Ipari Parkjában, és 2002-ben adták át. Az üzemben üvegszál-erősítésű kompozit karosszériaelemeket gyártottak a társaság saját fejlesztésű CompoBus termékcsaládjához, valamint autóbuszokat. Ez év tavaszáig több mint 500 autóbusz karosszériáját szerelték össze. Május végén álltak le végleg a termeléssel, de korábban már többször is kényszerszünetet tartottak a megrendelés akadozása miatt.
MTI