"Ezért a foltért a BP a felelős, tehát a számlákat is neki kell fizetnie" - mondta Barack Obama a hétvégén, miután személyesen is felkereste a Mexikói-öbölben történt olajkatasztrófa által veszélyeztetett térségeket. Az amerikai elnök egyúttal hozzátette, hogy saját eszközeikkel mindent meg fognak tenni a károk csökkentése érdekében. "Lehet, hogy egy soha nem látott méretű természeti katasztrófával állunk szemben" - magyarázta.
Megtéríti a károkat a BP
Hasonlóan súlyosnak festette le a helyzetet Mobi Solangi, a Missisippi államban lévő Marine Life oceonológiai központ kutatója. "Amennyiben nem sikerül betömni a lyukakat, az Egyesült Államok történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófája következik be" - fejtette ki a biológus a Financial Times Deutschlandnak (FTD).
Ami a károk felbecsülhető részét illeti, egyes elemzők szerint 14 milliárd dollárba is kerülhet a BP-nek a katasztrófa. A szennyezett tengerfelületek és partok megtisztítása önmagában hétmilliárd dollárt emészt fel, ehhez jönnek még a halászatnak és a turizmusnak okozott veszteségek. A terjedő olajfolt összesen több ezer halász egzisztenciáját veszélyezteti - sokuknak vasárnap már le is kellett állnia a munkával.
A BP mindenesetre nem bújik ki a felelősség alól - hétfőn ugyanis bejelentette, hogy átvállalja a kataszrófával összefüggésbe hozható károk, például a tisztítási munkálatok költségeit.
Hatalmas olajfolt közelít a partokhoz
Mint ismert, a Deepwater Horizon nevű olajfúró torony április 22-én süllyedt el - a tornyot a svájci Transocean nevű cég üzemelteti, a fúráshoz fűződő jogokkal azonban a BP rendelkezik.
A szerencsétlenség bekövetkezte óta naponta nagyjából 800 tonna nyersolaj ömlik a vízbe 1500 méter mélységben; az olajfolt nagysága néhány nap alatt megháromszorozódott, a legutóbbi hírek szerint már 200 kilométer hosszan és 110 kilométer szélesen úszik a tengerfelszínen, és már csak idő kérdése, mikor éri el az amerikai partokat.
A történtek miatt négy amerikai államban szükségállapotot rendeltek el, egyes parti régiókban pedig már felfedezték az első pórul járt madarak tetemeit.
A BP eddig több mint harminc hajót és öt repülőgépet vetett be az olajfolt terjedésének megakadályozásáért, és búvárrobotokkal próbálta "betömni" a tengerfenéki lyukat. A kísérletek mindeddig sikertelenek voltak, és szakértők szerint hetekbe vagy akár hónapokba is telhet, míg el tudják majd állítani a "vérzést".
Lőttek a zöld imázsnak
A brit cég a világ egyik legnagyobb olajipari konszernje. Adózott nyeresége az idei első negyedévben 6,079 milliárd dollárra nőtt az egy évvel korábbi 2,562 milliárd dollárról, miközben árbevétele 54,8 százalékkal 74,41 milliárd dollárra emelkedett.
Érdekesség, hogy az FTD szerint az olajipar óriáscégei közül az elmúlt években éppen a BP tette a legtöbbet azért, hogy zöld arculatot teremtsen magának. Nem kétséges, hogy a mostani katasztrófa ezt az imázst is a földig rombolta.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum