33,9 milliárd forint mérleg szerinti veszteséggel zárta a tavalyi évet a MÁV Zrt., ami 30,5 milliárd forinttal jobb a tervezett 64,4 milliárd forintnál. A csoportszintű veszteség ennél kevesebb, 27,9 milliárd forint lett, ami a leányvállalatok jó teljesítményének köszönhető, áll a vasúttársaság mfor.hu-hoz eljuttatott közleményében.
Összehasonlításul: 2008-ban a mérleg szerinti eredmény 41,6 milliárd, a működési eredmény pedig 9,3 milliárd forintot tett ki. Igaz, akkor a pozitív eredmény mögött a MÁV Cargo értékesítéséből befolyó csaknem 100 milliárd forint állt - enélkül 56 milliárd forintos veszteséggel zárta volna az évet a MÁV Csoport. 2007-ben a mérleg szerinti konszolidált veszteség ennek "csupán" ötöde, 12,4 milliárd forint volt.
Kilencmilliárdot spóroltak
A MÁV szerint a tervezettnél jobb 2009-es eredmény elsősorban a cégen belüli racionalizálási intézkedésekre vezethető vissza. A megtakarítások teljes összege 9,2 milliárd forintot tett ki, ezen belül az anyagjellegű kiadások 4,7 milliárd, a személyi jellegű kiadások pedig kétmilliárd forinttal csökkentek.
Tavaly a vasúti teherszállítás visszaesett, ami jelentős pályahasználati díjbevétel kiesést okozott a MÁV-nak, és az utasok száma is több mint három százalékkal csökkent 2008-hoz képest. A negatív trendet tehát nem sikerült megállítani: 2008-ban a teljes utasszám 1,5 százalékkal mérséklődött 2007-hez viszonyítva.
A MÁV szerint a működést érdemleges költségtérítés (azt nagyrészt leányvállalata, a MÁV Start Zrt. kapott - a szerk.), valamint pótlólagos állami szerepvállalás nélkül sikerült finanszírozni, részben a MÁV Cargo-értékesítés bevételeiből, részben a költségcsökkentő intézkedések eredményeként keletkező forrásokból.
A közlemény kiemeli, hogy hiányzott a büdzséből a keskeny nyomközű vasutak 914 millió forintos költségtérítése, hiszen a pályavasút mindössze 389 millió forint költségtérítést kapott az elmúlt évben. Ebből kellett volna biztosítania a kezelésére bízott csaknem 7000 kilométer vasúti pálya karbantartását. (A 230 kilométer vasúti pályával rendelkező GySEV 690 millió forintot kapott ugyanerre a célra).
Mindezek ellenére a cég 2009-ben 45 milliárd forintot fordított beruházásra, miközben 13,3 milliárd forint hitelt törlesztett, és - nagyrészt motorvonat-beszerzésre - 17,3 milliárd forintnyi hitelt vett fel.
Még több pénzt kérnek az államtól
A cég szerint 2010-ben a likviditás akkor biztosítható, ha az állami szerepvállalás az üzleti terv feltételezéseinek megfelelően alakul. Az első negyedév finanszírozását a 2009 végén befolyó áfa-rendezés összegéből és szoros költséggazdálkodással biztosították, az év második felében azonban már pótlólagos állami beavatkozásra lesz szükség. Az üzleti terv 22,4 milliárd forintos személyszállítási költségtérítéssel és 18,6 milliárd forintos pályavasúti költségtérítéssel számol, emellett 20-25 milliárd forintos külső forrás bevonását is szükségesnek tartja.
A MÁV Zrt. 2010-ben folytatni kívánja a már 2009-ben elkezdett költségcsökkentési és hatékonyságnövelő programját, és kis mértékben javuló gazdasági környezettel számol. A teherforgalom 3,7 százalékkal növekedhet, de a válság előtti áruszállítási teljesítményszint újbóli elérése csak 2012-ben várható. Az infláció hatásának ellensúlyozására a cég legalább ötmilliárd forintos megtakarítással számol az energia-beszerzésben.
MÁV Start: 157 milliós nyereség
Ami a leányvállalatokat illeti, a legnagyobb nyereséget - 275 millió forint üzleti eredményt és 157 millió forint mérleg szerinti eredményt - a MÁV Start Zrt. könyvelhette el. A cég ezt 65 milliárd forintos árbevétel mellett érte el, miközben 163,4 milliárd forint közszolgáltatási költségtérítést kapott az államtól. A 2010-2012 közötti időszakra szóló közszolgáltatási szerződését már 2010-ben megkötötte, ami stabil, kiszámítható működést és finanszírozást biztosít számára.
A személyszállítással foglalkozó leánycég tavaly 24 darab Stadler Flirt és a nyolc darab Görögországból érkezett, használt Siemens Desiro motorvonatot szerzett be (a Flirteket a 30 + 30-as csomag második részeként - a szerk.) emellett 46 darab Bhv kocsit újított fel.
A fejlesztések között kiemelt szerepet kapott az internetes jegyértékesítés és az ahhoz kapcsolódó mobiltelefonos vásárlás bevezetése, a Start Klub kártyacsalád bővítése és az úgynevezett vonatinfó rendszer (ez többek között a vonatok esetleges késéséről ad tájékoztatást az interneten - a szerk.) kialakítása. Az e-Ticket rendszeren keresztüli értékesítés az elmúlt évben már 569 millió forint bevételt hozott.
A társaság idei tervei között további alacsonypadlós, iker Bzmot típusú motorkocsik felújítása, újabb kerékpáros kocsik forgalomba állítása, az internetes jegyértékesítés fejlesztése, a menetjegykiadás teljes körű gépesítése és a vonalkódos menetjegy bevezetésének előkészítése szerepel.
Épphogy, de pluszban maradt a Trakció
A MÁV-Trakció Vasúti Vontatási Zrt. üzemi eredménye 1,9 milliárd forintra nőtt 2009-ben az előző évi egymilliárd forintról, mérleg szerinti eredménye pedig - a válságkezelő intézkedéseknek köszönhetően - több mint 71 millió forintot tett ki.
A leányvállalat tavaly 8,66 milliárd forintot fordított beruházásra; ebből 6,8 milliárd mozdonyok felújítására, 150 millió forint pedig az új mozdonyok beszerzésével összefüggő kiadásokra ment el.
2010-ben a társaság stabil megrendelésekre számít, racionalizálási intézkedéseket tervez, és folytatja a költséghatékonyabb és versenyképesebb mozdonypark kialakítását célul kitűző projektjeit.
Újabb kemény évre számít a Gépészet
A MÁV-Gépészet Zrt. árbevétele 43 milliárd forintra csökkent a 2008-ban elért 45 milliárd forintról, miközben a nyereség 178 millióról 40 millió forintra mérséklődött. A bevételek kilencven százalékát a MÁV Csoporton belüli megrendelések hozták. Korábbi közlés szerint a társaság idén mindössze 38 milliárdos forgalomra és hajszálnyi, 10 millió forintos profitra számít.
Az elmúlt évben a cég bezárta budapesti vasútijármű-javító telephelyét, a MÁV Északi Járműjavítót, és annak tevékenységét a Szolnoki Járműjavító Telephelyre vitte át. Ezen a területen a menedzsment húsz százalékos hatékonyságjavulást épített be az idei üzleti tervbe, és folytatja a már megkezdett telephely-fejlesztési programot, elsősorban a szolnoki egység fejlesztésével.
W. B.
Menedzsment Fórum