2009. október 8. 09:21

Többek között a 15-20 százalékot is elérő költségmegtakarításra van szükség annak érdekében, hogy a televízió megtartsa domináns pozícióját a médiaiparon belül, mondta el egy osztrák lapnak adott interjúban Gerhard Zeiler. A már korábban kemény takarékossági programot meghirdető RTL Csoport vezére úgy véli, a reklámbevételek a válság miatt belátható időn belül nem érik el a két-három évvel ezelőtti szintet, ráadásul azokon egyre több csatorna osztozik. Zeiler példaként Magyarországot említette, ahol becslése szerint már nyolcvan magyar nyelvű adó érhető el.

"A televíziós ipar nem csak hogy túl fogja élni a válságot, hanem a jövőben is domináns szerepet fog betölteni a médiaiparon belül. (…) Ehhez azonban teljesíteni kell a házifeladatokat" - mondta el a csütörtöki Die Presse című osztrák napilapnak adott interjúban Gerhard Zeiler.

További nadrágszíjmeghúzás kell

Az RTL Csoport vezérigazgatója a piaci pozíció megőrzésének egyik fő feltételeként említette, hogy "szignifikáns" mértékben kell csökkenteni a költségeket. "Ez alatt nem három vagy öt, hanem tíz, tizenöt vagy húsz százalékos megszorítást értek" – fejtegette. Elmondása szerint az RTL már tavaly is főleg költségcsökkentő programjának köszönhette, hogy 291 millió eurós nettó nyereséggel tudta zárni az évet. 

Ezt a programot idén is folytatni kell, hiszen – mint fogalmazott – "a bevételek a növekvő piaci részesedések ellenére csökkennek". Ezt jelzi, hogy az idei első félévben a csoport 9,6 százalékkal csökkenő, 2,59 milliárd eurós bevételt és 62 millió euró adó utáni veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.

Korábbi hírek szerint az idei első félévben a működési költségeket 198 millió euróval csökkentette az RTL tavalyhoz képest, számos tévé- és rádiócsatornánál pedig több mint tíz százalékot faragott le a költségekből.

Gödörben marad a tévés reklámpiac

A takarékossági intézkedésekre azért van továbbra is szükség, mert - Zeiler szerint - a reklámpiac egyelőre nem fog kimászni a válságból: "Nem hiszem, hogy a reklámbevételek belátható időn belül visszatérnek a 2006-2007-es szintekre" – fogalmazott. Emlékeztetett arra, hogy a televíziós reklámbevételek néhány kivételtől eltekintve minden piacon kétszámjegyű csökkenést mutattak, Közép- és Kelet-Európában pedig a 20-35 százalékot is elérte a visszaesés mértéke.           

További nehezítő körülmény, hogy a verseny a digitalizáció előrehaladásával növekszik, egyre több szereplő osztozik a korábbi évekhez képest amúgy is kisebb reklámtortán. "Kedvenc példám Magyarország, ahol nyolcvan magyar nyelvű csatorna van, pedig alig lakják többen, mint Ausztriát" – magyarázta.       

Az RTL KLub és a TV2 még állta a sarat

Ami a csoport magyar tagját illeti, az RTL Klub 2008-as eredményein a válság tavaly még nem igazán éreztette hatását. A csatorna 2008-ban 35,614 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, ami nyolc százalékos plusz 2007-hez képest. Működési eredménye (EBIT) 6,524 milliárd forint lett, ami kiemelkedő, 16 százalékos növekedésnek felel meg. Szintén relatív jól teljesített a nagy rivális TV2, amelynek árbevétele 1,3 százalékkal, 26,197 milliárdról 26,527 milliárd forintra nőtt 2008-ban.

A 90 százalékban a német Bertelsmann médiacsoport tulajdonában álló RTL 11 európai országban összesen 45 tévécsatornát és 32 rádióállomást működtet, és évi 10 ezer órányi műsort gyárt.

W. B.

Menedzsment Fórum