"A televíziós ipar nem csak hogy túl fogja élni a válságot, hanem a jövőben is domináns szerepet fog betölteni a médiaiparon belül. (…) Ehhez azonban teljesíteni kell a házifeladatokat" - mondta el a csütörtöki Die Presse című osztrák napilapnak adott interjúban Gerhard Zeiler.
További nadrágszíjmeghúzás kell
Az RTL Csoport vezérigazgatója a piaci pozíció megőrzésének egyik fő feltételeként említette, hogy "szignifikáns" mértékben kell csökkenteni a költségeket. "Ez alatt nem három vagy öt, hanem tíz, tizenöt vagy húsz százalékos megszorítást értek" – fejtegette. Elmondása szerint az RTL már tavaly is főleg költségcsökkentő programjának köszönhette, hogy 291 millió eurós nettó nyereséggel tudta zárni az évet.
Ezt a programot idén is folytatni kell, hiszen – mint fogalmazott – "a bevételek a növekvő piaci részesedések ellenére csökkennek". Ezt jelzi, hogy az idei első félévben a csoport 9,6 százalékkal csökkenő, 2,59 milliárd eurós bevételt és 62 millió euró adó utáni veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.
Korábbi hírek szerint az idei első félévben a működési költségeket 198 millió euróval csökkentette az RTL tavalyhoz képest, számos tévé- és rádiócsatornánál pedig több mint tíz százalékot faragott le a költségekből.
Gödörben marad a tévés reklámpiac
A takarékossági intézkedésekre azért van továbbra is szükség, mert - Zeiler szerint - a reklámpiac egyelőre nem fog kimászni a válságból: "Nem hiszem, hogy a reklámbevételek belátható időn belül visszatérnek a 2006-2007-es szintekre" – fogalmazott. Emlékeztetett arra, hogy a televíziós reklámbevételek néhány kivételtől eltekintve minden piacon kétszámjegyű csökkenést mutattak, Közép- és Kelet-Európában pedig a 20-35 százalékot is elérte a visszaesés mértéke.
További nehezítő körülmény, hogy a verseny a digitalizáció előrehaladásával növekszik, egyre több szereplő osztozik a korábbi évekhez képest amúgy is kisebb reklámtortán. "Kedvenc példám Magyarország, ahol nyolcvan magyar nyelvű csatorna van, pedig alig lakják többen, mint Ausztriát" – magyarázta.
Az RTL KLub és a TV2 még állta a sarat
Ami a csoport magyar tagját illeti, az RTL Klub 2008-as eredményein a válság tavaly még nem igazán éreztette hatását. A csatorna 2008-ban 35,614 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, ami nyolc százalékos plusz 2007-hez képest. Működési eredménye (EBIT) 6,524 milliárd forint lett, ami kiemelkedő, 16 százalékos növekedésnek felel meg. Szintén relatív jól teljesített a nagy rivális TV2, amelynek árbevétele 1,3 százalékkal, 26,197 milliárdról 26,527 milliárd forintra nőtt 2008-ban.
A 90 százalékban a német Bertelsmann médiacsoport tulajdonában álló RTL 11 európai országban összesen 45 tévécsatornát és 32 rádióállomást működtet, és évi 10 ezer órányi műsort gyárt.
W. B.
Menedzsment Fórum