Pénteken folytatódtak a tárgyalások az érintett érdekképviseleti szervek, például a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) és a GKM között a közlekedésbiztonságról kapcsolatos kérdésekről. "Szakmai szinten sikerült egyetértést elérni, nézetkülönbség technikai kérdésekben, illetve a gesztusok szintjén van csupán" - mondta el pénteki sajtótájékoztatóján Garamhegyi Ábel.
Az ütemezésről megy a vita
A tárca államtitkára szerint a vita gyakorlatilag már csak a megállapodáshoz csatolt mellékletek tartalmán folyik. Ezek közül az egyiket, a jogalkotási tervet - Garamhegyi szerint - már most csaknem elfogadhatónak tartják az érdekképviseleti szervek. A nagyobb konfliktus a másik melléklet, az azonnali intézkedési terv körül mutatkozik: itt az "azonnali" szót másképp értelmezi a GKM és másképp a MOSZ, tette hozzá.
Az ellentétek feloldása érdekében a GKM megbízta a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, hogy szombatra a szakszervezetek képviselőivel közösen dolgozza át az intézkedési tervet. Az államtitkár ez alapján jó esélyt lát arra, hogy a vasárnap reggeli tárgyaláson sikerül megegyezni a MOSZ-szal.
Kétórás sztrájk hétfőn?
Mint ismert, a MOSZ még csütörtökön jelentette be, hogy július 23-án reggel 6 és 8 óra között figyelmeztető sztrájkot kíván tartani a magyar vasútvonalakon. A megmozdulást támogatásáról biztosította a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete (PVDSZ) is.
Borsik János, a MOSZ ügyvezető alelnöke korábban elmondta: már többször fordultak a GKM és a Nemzeti Közlekedési Hatóság vezetéséhez, hogy hozzanak azonnali intézkedéseket az utasok, a mozdonyvezetők és a vasutasok biztonsága érdekében. Úgy véli, a jelenlegi jogi szabályozás nem felel meg a biztonsági elvárásoknak, a foglalkoztatási és szakmai szabályok megszegése pedig gyakorlattá vált a vállalkozó vasutaknál.
Veszélybe került a mozdonyvezetők foglalkoztatásának biztonsága is, mert több vasútvonalat fel akar számolni a GKM, tekintet nélkül az eddigi tiltakozásokra, a társadalmi, lakossági és munkavállalói érdekekre, tette hozzá Borsik.
Garamhegyi ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: bizonyos módosításokat azért nem fogadhatnak el, mert azok uniós jogszabályba ütköznének. Emellett egy példát említve elmondta: míg a szakszervezetek azt szeretnék elérni, hogy a mozdonyvezetők alkalmassági vizsgáját abszolút ne lehessen szigorítani, a GKM az ilyen jellegű általános kizárást nem tartja elfogadhatónak.
A MÁV már felkészült
Bár az államtitkár szerint továbbra sincs sztrájkhelyzet, a MÁV már felkészült arra az eshetőségre is, ha vasárnap mégsem sikerül egyezségre jutni. A vasúttársaság képviselői ugyanis megállapodtak a MOSZ-szal arról, milyen szolgáltatásokat biztosítanak az esetleges munkabeszüntetés ideje alatt.
A kétórás figyelmeztető sztrájk több mint 600 vonatot, a járatok közel húsz százalékát érintheti. Az állomásokon és az utasterekben biztosított lesz az utas-tájékoztatás és a csomagmegőrzés, a vonatokon pedig lesz hűtés és világítás. A MÁV garantálja az utasok tájékoztatását és a jegyértékesítést is.
A munkabeszüntetés kezdete előtt elindított vonatok biztonságos közlekedését a következő állomásig biztosítják, vagyis azok nem vesztegelhetnek a nyílt vasúti pályán. A rendkívüli meleg időjárás miatt a személyszállító vonatok utasainak ásványvizet ad a MÁV-START Zrt. - az esetleges munkabeszüntetés miatti várakozás idő alatt.
W. B. Menedzsment Fórum