4p

Nem sok bíztatót remélnek az idei év turizmusától a hazai szolgáltatók az ECOSTAT Gazdaságelemző és Informatikai Intézet pénteken publikált előrejelzése szerint. A kilátások miatt leginkább a vendéglátással foglalkozó vállalkozások borúlátóak, de a korábbi időszakhoz képest a szállodák is rosszabb üzleti lehetőséggel számolnak.

A Magyar Turizmus Zrt. június eleji tájékoztatója már beharangozta a magyar lakosság csökkenő utazási hajlandóságát az idei évre. Pedig akkor még a kormányzati megszorításoknak csak az előszelét lehetett érezni. A borús kilátást a most napvilágot látott ECOSTAT felmérése is megerősíti.

Beruházások elnapolva

A gazdaságelemző intézet szerint a turizmusban érintett szolgáltatók nem repesnek az örömtől a jövőt illetően. A vendéglátásban érdekelt vállalkozások úgy vélik, hogy ebben az esztendőben sem a népgazdaság egésze, sem a turisztikai ágazat gazdasági teljesítménye nem javul. A megkérdezett cégek egyébként ugyanezt gondolják saját vállalkozásuk esélyeiről is. Ennek köszönhetően a következő fél évben nem lehet komoly beruházásokra számítani a vendéglátásban. A felmérésből ugyanakkor az is kiderül, hogy a vendéglátó-ipari vállalatok majdnem fele új munkaerő felvételét tervezi, és egyelőre senki nem számol elbocsátásokkal.

A szállodák esetében már a leépítések is szóba jönnek, igaz ezt csak 4 százalékuk jelezte. Az ágazat 25 százaléka ezzel szemben elképzelhetőnek tartja az új munkaerő alkalmazását, míg 13 százalék - feltehetően a nyári szezon miatt - munkaerő-kölcsönzéssel oldja majd meg a feladatokat. A szálláshely-szolgáltató szervezetek egyébként szintén nem terveznek jelentős beruházásokat, kivéve azokon a területeken, ahol a korszerűsítés hiánya már a vendégforgalom csökkenéséhez vezetne.

A gazdaság és a saját teljesítményükkel kapcsolatban az előbbiekhez hasonlóan vélekednek az utazásszervező és -közvetítő cégek is. Szerintük a fejlődés üteme jó esetben szinten marad, illetve kis mértékben csökken. Forgalmuk szinten tartását főleg a külföldi vendégek belföldi programjainak szervezésétől, az egészség- és konferenciaturizmus növekvő mértékétől és a belföldi utasok külföldi nyaraltatásától várják. Az utazási irodák a felmérés szerint, jelentős mennyiségű új munkaerőt kívánnak alkalmazni, és nem terveznek elbocsátásokat.

A többség otthon marad

A gazdaságelemző intézet felmérése a lakosság utazási terveire is kitér. Eszerint a többség még mindig nem engedheti meg magának, hogy üdülési álmait valóra váltsa, a családok 54 százaléka ugyanis egyáltalán nem utazik el idén. A háztarások 44 százaléka ugyanakkor jelezte, egy éven belül mindenképpen szeretne valahová eljutni. Az utazást tervezők közül 63 százalék Magyarországon, 37 százalék külföldön kíván nyaralni. A családok a belföldi és külföldi utazásaik esetén egyaránt három fővel számolnak. A tartózkodási idő az előbbi esetben 7,5, az utóbbiban 8,52 nap. A belföldi utat választók döntésüket egyébként főként anyagi okokkal magyarázzák, de kényelmi okokra is hivatkoznak. Az indokok között az üdülési csekkek is szerepet kapnak, amiket itthon lehet beváltani.

A vizsgálat szerint, akik három hónapon belül utaznak el, tízezer és egymillió-ötszázezer forint közötti összeget szánnak nyaralásra személyenként, így átlagosan az egy utazásra költött összeg 171 ezer forint.

Az ECOSTAT anyagából kiderül, hogy a következő három hónapra tervezett hosszabb utazásokon a családok 21 százaléka tölti éjszakáit szállodában vagy panzióban. (Fél évvel ezelőtt az utazók 31 százaléka gondolkodott szállodában, míg 26 százalékuk inkább panzió mellett tette le a voksát.) E két tipikus szállás részesedésének csökkenése mellett a következő félévben az utazók 11 százaléka kempingben, 14 százaléka fizető vendéglátó-helyen száll majd meg. A többiek rokonoknál, barátoknál töltik az éjszakákat.

Kiss Gergely

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!