
Magyar járművel is találkozhatott az a gyanútlan érdeklődő, aki kilátogatott a napokban zajló nemzetközi Mobilitás és Városi Tömegközlekedés Kiállításra Bécsben. A terepet uraló, világhíres MAN-, Scania- vagy éppen Volvo-buszok mellett ugyanis a B-pavilon egyik, kissé eldugott sarkában helyet kapott egy hazai kötődésű csuklós troli, az SZKT-ARC 187 prototípusa is.
Magyar gyártmány, cseh segédlettel
Mint azt Dózsa Gábortól, a Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) ügyvezető igazgatójától megtudtuk, az SZKT-ARC három cég koprodukciójában készült. A szigethalmi székhelyű, buszgyártásra szakosodott Auto Rad Controll (ARC) Kft. készítette a troli vázát, a cseh Cegelec a hajtásrendszert adta, az SZKT pedig a jármű koncepcióját dolgozta ki és elvégezte az összeszerelést.
Liptai Árpád, az ARC Kft. ügyvezetője a prototípus kifejlesztésének költségét nem kívánta közölni. Kérdésünkre annyit azért elárult, hogy a típushoz kapcsolódó kiadások jóval alacsonyabbak voltak az átlagosnál, hiszen a troli a Szombathelyen, Debrecenben és Egerben már közlekedő ARC 187-es busz átalakított változata.

A technikai részletek közül érdemes kiemelni, hogy az új troli háromtengelyes, száz százalékban alacsonypadlós, 41 ülő- és 88 állóhellyel rendelkezik, és Skoda-motor hajtja. Az utastér teljes egészében klimatizált, az elektromos fűtőberendezés az ülések alatt kapott helyet, az utastérbe pedig lépcső nélkül, közvetlenül lehet belépni.
Szegeden már ringbe szálltak
Bár az SZKT-ARC-ból jelenleg még csak a prototípus készült el, Liptai Árpád bízik abban, hogy hamarosan a sorozatgyártás is megkezdődhet. Ennek érdekében a cég indulni kíván a hazai városok által kiírt pályázatokon is. Első lépésben - a Cegeleccel együttműködve - benyújtotta ajánlatát az 1,3 milliárd forint keretösszegű, tíz troli beszerzésére kiírt szegedi tenderen, amelyen az információink szerint orosz hátterű Trans Alfa Elektro Nyrt.-vel kell majd megküzdenie, tudtuk meg Nemes Szilviától, a Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. kommunikációs főmunkatársától.
A jelentkezési határidő június 9-én járt le, az eredményhirdetésre pedig elvileg június 26-án kerül sor. Könnyen elképzelhető azonban, hogy a forintban kiírt tendert végül érvénytelenítik, és helyette újat hirdetnek. A győztes cégnek egyébként a szerződéskötéstől számított két éven belül kell majd leszállítania a járműveket.

Ami a külföldi terjeszkedési lehetőségeket illeti, az ARC-ok elsősorban a közép- és dél-európai piacot célozhatják meg eséllyel – "elérhető áruk és a kelet-európai troliknál jobb minőségük" miatt, tette hozzá az SZKT ügyvezetője.
Még idén tesztelhetjük
A prototípus egyébként valószínűleg az SZKT kötelékébe fog kerülni, és - Dózsa Gábor állítása szerint - mintegy fél év múlva már utazhatnak is rajta a szegediek. A beszerzési árat az ügyvezető nem kívánta közölni, annyit azonban megjegyzett, hogy a piaci ár alatt jutnak majd hozzá a járműhöz.
Érdekesség, hogy Magyarországon csuklós trolibuszt utoljára, még a múlt század végén az Ikarus gyártott - az a cég, amelyből a mostani fejlesztést koordináló, 1989-ben alapított ARC Kft. kivált.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum