3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A GfK Hungária és a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet közös kutatása olyan univerzális fogyasztói szegmentációs modellt mutatott be, amely segítségül szolgálhat a marketingvilágnak, hogy jobban megismerje fogyasztóit. A kutatók nem a vágyakat, lehetőségeket, hanem konkrétan a fogyasztást vizsgálták. A felmérés prezentációján az mfor.hu is részt vett.

A, B helyett plusz és klasszik?

Az eddigi célcsoportmeghatározásokat a multinacionális cégek hozták be az országba, körülbelül azóta ezek határozzák meg a marketing szakma kiindulópontját. A két piackutató cég ezúttal egy olyan célcsoportmeghatározást kívánt létrehozni, mely jobban alkalmazkodik a hazai szokásokhoz és az elmúlt évek változásaihoz. A vizsgálat fél évig tartott, két hónapig fejlesztették a kérdőívet a szakemberek, hogy egy nagy ívű, átfogó elemzést prezentáljanak.

A felső plusz szállodában alszik

Csak példaként említve néhány besorolási szempontot: a felső plusz tagjai saját nyaralóval rendelkeznek, és külföldön szállodában alszanak. Az eggyel lejjebb lévő társadalmi csoport, a "felső klasszik" szabadidejében alkotó tevékenységet végez, és anyagilag támogatja családját. "Utánuk következnek" a befutott értelmiségiek, akik jellemzően Népszabadságot olvasnak, és márkaboltokban veszik ruhájukat. Viszonylag tehetősebb csoportot alkotnak még a hedonista fiatalok is. Ez a négy csoport a társadalom 37 százalékát adja.

A maradék 63 százalék inkább az alsó- és középrétegekhez sorolható. Lélekszámot tekintve a szegény nyugdíjas réteg a legnagyobb. A felsorolás alján található az úgy nevezett underclass réteg, akikre a rendezetlen családi viszonyok és a kocsmázás jellemző, sok egyéb mellett.

Érdekes megállapítás, hogy a felső négy réteg a kultúrafogyasztás mentén differenciálódik, míg lejjebb haladva az élelmiszerfogyasztás összetétele, minősége a meghatározó különbség.

Kozák Ákos, a GfK Hungária vezetője hangsúlyozta, a kutatás célja egy valóságos kép bemutatása, így a kérdések meglehetősen konkrétan térképezik fel a fogyasztási szokásokat. A modell a 14-75 éves magyar népesség fogyasztási szokásait figyelembe véve egy 3 049 főből álló mintán alapul.

Az új modell segítségével nagy pontossággal előre jelezhető, hogyan reagálnak majd a tényleges fogyasztói szokások alapján kialakított fogyasztói csoportok a fogyasztási cikkek vagy a szolgáltatások piacán esetlegesen bekövetkező változásokra, például egy új termék vagy szolgáltatás bevezetésére.

A fogyasztást hat területen vizsgálták: lakásminőség, anyagi javak birtoklása, élelmiszer, ruházkodás, kultúra, információs technológia és pénzügy. Ezek fogyasztása mentén pedig nyolc jellegzetes fogyasztói csoportot állapítottak meg a kutatók - a felső plusztól az underclassig.

Meglepő eredmények

A kutatás elgondolkodtató eredménye, hogy a magas jövedelem nem minden esetben jelent magas színvonalú fogyasztást. Ez egyébként fordítva is igaz: a keveset keresők fogyasztása nem mindig utal alacsonyabb színvonalra.

Az is meglepő tény, hogy például a műgyűjtés terén "a felső klasszik" magasan kiemelkedik a másik három "felsőkategóriás" csoport közül, a befutott értelmiségiekre viszont nemigen jellemző ez a tevékenység.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!