Alágazati összetétele igen erősen vasútfölényes (a 29 projektből 20 vasúti) tehát továbbra is következetesen érvényesül az EU határozott "sínpártolása" -azaz változatlanul a vasutat tekinti a jövőbeni fejlesztéseknél a transzeurópai infrastruktúra gerincének. Az is érzékelhető, hogy viszonylag kevés új pálya építésével számolnak, inkább a meglévők nagyobb teljesítményre és sebességre való kiépítésére -vagyis költségtakarékos megoldásokra- alapozzák a programot. A 20 vasúti projektből 13 hagyományos vasúti. Ezekből kettő (a hollandiai Betuwe és a Portugália-Madrid-Párizs irányú) kifejezetten áruszállításra berendezett.
Az inter- és multimodalitás változatos formákban jelenik meg a programban. Logisztikailag legkevésbé integrált változat a multimodális folyosó (vagy tengely), amely többnyire nagy távolságú vasúti és közúti infrastruktúrát foglal magában. Ez a modális párhuzamosság (kettőzöttség) jellemzi az Ibériai-félsziget és Európa törzse közötti, valamint a dél-svédországi és finnországi Nordic Triangle projekteket, a nyugat-görögországi "Ion-tenger - Adria", valamint az Írország/Nagy-Britannia/Benelux térség közötti (tengeri kompok közbeiktatásával kialakítandó) bimodális vonalat.
Forrás: Magyar Közlekedés
Új transzeurópai projektcsomag
Két körülmény is időszerűvé tette a Transz-európai Hálózatoknak az új helyzethez való hozzáigazítását. Az egyik - a fontosabbik - az, hogy az Európai Unió felismerte a földrészünk versenyképességének romlásából eredő veszélyt, ezért Európa pozíciójának megőrzése, a növekedés gyorsítása érdekében az EU a lisszaboni konferencián megújította az Európai kezdeményezés a növekedésért című átfogó programját. A másik pedig - értelemszerűen- az unió 2004. évi létszámbővülése.