Miért nem fejlődik a fapados piac Ferihegyen?
A fapados piac megrekedésének okait illetően eltérnek a vélemények. Váradi József, a WizzAir vezére például ezt arra vezeti vissza, hogy Ferihegy visszaél monopolhelyzetével és túlságosan magas reptéri díjakat szab a légitársaságok számára. "A BA a magyar diszkontpiac fejlődésének gátja lett" - tette hozzá a vezető, aki azt is kilátásba helyezte, hogy a jövőben a vidéki repterekre csoportosítják át erőforrásaikat.
Szollár Domokos, a BA szóvivője szerint viszont azért stagnál a fapadosok forgalma Ferihegyen, mert a bejáratott desztinációk már telítettek, újakat pedig alig kínálnak fel a légitársaságok. A repülőtér-üzemeltető társaság emiatt különböző tervekkel "házal" náluk, hogy felhívja a figyelmüket, milyen új célpontokra lenne érdemes gépeket indítani.
2007-től csökkennek a díjak
Abban mind Ferihegy, mind a légitársaságok egyetértenek, hogy - az év eleji 5 százalékos csökkentés után - az árak további mérséklésére van szükség. Erről a BA a közelmúltban tárgyalásokat is kezdett a légitársaságokkal, amelyek végeztével október 31-ig benyújtja konkrét javaslatát a felügyeleti szervnek, a Polgári Légiközlekedési Hatóságnak, mondta el kérdésünkre Szollár Domokos.
Ebben valószínűleg csak a 2007-re vonatkozó díjcsökkentés nagysága szerepel majd, az új díjszabás január elsejétől fog hatályba lépni. Az árleszállítás mértékéről egyelőre nincs döntés, mindenesetre "valószínűleg drasztikusabb lesz, mint amit a kormányrendelet előír" - tette hozzá a szóvivő.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum