Az, hogy melyik vezeték hol megy, lényegtelen, ha a régió földgázvezetékeit - a nyugat-európaihoz hasonlóan - összekapcsolják - mondta el Zsuga János, a Mol csoporthoz tartozó FGSZ Földgázszállító Zrt. vezérigazgatója. Emlékeztetett arra, hogy a Mol kezdeményezte egy regionális földgázszállító vállalkozás létrehozását, ami képes lenne akár egy Nabucco méretű projektet megvalósítani.
A földgázszállító infrastruktúra fejlesztését az E.On Földgáz Trade, mint kereskedő hasznosnak tartja, hiszen üzletet hoz számára - hangsúlyozta Klaus Hammer, a német E.On-Rurhgas magyar leányvállalatának, az E.On Földgáz Trade Zrt.-nek a vezérigazgatója. Szerinte a források diverzifikációjára van szükség. A Déli Áramlatban lesz forrás, de ugyanaz a Gazprom az eladó, amely jelenleg is lényegében az egyetlen beszállító Európában.
A tervezett európai uniós vezetékhez, a Nabuccóhoz még nincs gázforrás sem - tette hozzá. Az E.On-vezetésével már megalakult egy konzorcium, amely Horvátországban hoz létre cseppfolyós gáz (LNG) terminált, és a német cég tervezi európai LNG hálózat kiépítését. Klaus Hammer hangsúlyozta a földgáztárolók fontosságát is, emlékeztetve arra, hogy az E.On Földgáz Storage Zrt. jelentős mértékben bővíti föld alatti tárolókapacitását.
Az Emfesz energiakereskedő cég volt az első, amely Európába közép-ázsiai földgázt hozott be négy évvel ezelőtt - mondta Góczi István, az ukrán - és közvetve Gazprom-érdekeltségű - Emfesz ügyvezető igazgatója.
Megjegyezte, hogy az Emfesznek 2015-ig van szerződése erre a gázra évi hárommilliárd köbméter mennyiségben. A most alakuló Déli Áramlat gázvezeték pedig várhatóan ugyanebben az időben kezdi meg az üzemelést. Szerinte a csővezetéken szállított földgáz még sokáig jóval olcsóbb lesz az LNG-nél.