2p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Tizennyolc év után újra úszódarut bocsátott vízre a Ganz Danubius Úszódaru- és Hajógyár. A révkomáromi hajógyárban a szerkezet második példánya is befejezés előtt áll - tájékoztatott Szabó Endre, a vállalkozás igazgatója.

Az index.hu egy videóban foglalkozott azzal, hogy orosz megrendelésre két úszódarut készít a Ganz Danubius gyár. A hírportál felidézte, hogy a második világháború után a Ganz Danubius építette a világ legtöbb úszódaruját egészen az 1990-es évekig, amikor leállt a hajógyártás Magyarországon.

Szabó Endre az MTI-nek elmondta, mindkét darut egy orosz társaság rendelte, amelyeknek már hét hasonló gépük van, és elégedettek voltak a berendezéssel. A már vízre bocsátott hajó szeptember végére készül el, a másik jármű egy hónap múlva követi.

A teljesen felszerelt úszódaru súlya közel ezer tonna. A 800 tonnás hajótest a révkomáromi hajógyárban készült, a 150 tonnás daru acélszerkezetét Nyergesújfalun, a mozgatóberendezés legnagyobb darabjait a tatai fogaskerékgyárban készítették. Az 1500 lóerős hajómotorok spanyol gyártmányúak, a propellerek Hollandiából érkeztek.

A daru különlegessége, hogy ötven mérföldig korlátlanul eltávolodhat a parttól, és ömlesztett áru átrakására használható. Óránként 6-700 tonna anyagot képes hajóról hajóra átrakni, vagy a part és a hajó között megmozgatni. Emelőhoroggal 40, markolókanállal 25 tonnát képes felemelni. Emelési magassága 34 méter, ezt 37 méteres körben képes teljesíteni.

Az igazgató elmondta, cégük, a Ganz Danubius 1993-ban bezárt angyalföldi úszódaru gyárának jogutódja. Mérnökirodaként tíz főt foglalkoztatnak, a két most épülő úszódaru értékesítésével 2013-ban árbevételük meghaladja a 10 millió eurót.

Szabó Endre elmondta: a gyár bezárásakor műszaki igazgatóként dolgozott, majd a felszámolótól megvette a név- és emblémahasználati jogot, valamint a teljes tervdokumentációt. "A több évtized fejlesztéseit tartalmazó, rendszerezett tervtár nem kellett senkinek. A MÉH-be akarták vinni, de egy forintot ráígértem a kilónkénti árra, így kaptuk meg" - idézte fel a kezdeteket.

Mivel a Ganz valamikor sorozatban gyártotta a most a szlovákiai Révkomáromban épülő darukat, világszerte legalább ezer példányuk létezik, Brazíliától Kínáig. A társaság kezdetben ezek szervizelésével foglalkozott, majd holland megrendelésre gyártott önürítős nyílóbárkát - mondta el az igazgató.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!