A szakszervezet jogsértőnek és etikátlannak tartja, hogy a szakszervezet előzetes tájékoztatása nélkül készülnek azok a tervek, amelyek a vasutas munkahelyek drasztikus csökkenését, a nemzeti vasút ellehetetlenítését, a magyar vasút vagyonának gátlástalan elherdálását eredményeznék. A munkavállalói érdekképviselet megítélése szerint a jelenlegi kormány nincs abban a politikai állapotban, és társadalmi támogatottság híján nélkülözi azon erkölcsi hátteret, amely megalapozhatná, hogy végrehajtsa az ország gazdasági állapotát tovább romboló, a vasutat érintő terveit.
A szakszervezet közölte, hogy a tervezett átalakításnak és kormánybiztos kinevezésének nem lehet más a célja, mint a maradék vagyon felélése, a politikai elvbarátok közötti felosztása. Amennyiben a kormány az átalakítást végre akarja hajtani, a VDSZSZ harcba hívja a vasutas munkavállalókat - írja a közlemény.
A Magyar Nemzet szombati számában azt írta, hogy a terv szerint a vasutat három önálló cégbe rendeznék (önálló pályavasút, személyszállító üzletág, illetve vagyonhasznosító), a MÁV Zrt. feladatainak egy részét a MÁV Vagyonhasznosító Zrt. venné át, s a MÁV-ból kiválással jönne létre a MÁV Pályavasút-működtető Zrt., amelytől elvonnák a pályavasúti működéshez közvetlenül nem kapcsolódó ingatlanokat. A MÁV-START az átalakítás után az elővárosi és távolsági vasúti közlekedésben venne részt, a mellékvonalak kezelését regionális szolgáltatókra bíznák a lap szerint.
Az átalakítás költségeit a dokumentum szerint a MÁV Trakció Zrt. és a MÁV Gépészeti Zrt. 2010-ben megvalósítandó eladásából lehetne fedezni, amely két cég együttes értékét a kormányzati szakértők 77 milliárd forintra taksálják - írta a Magyar Nemzet. A lap a birtokába került dokumentumra hivatkozva azt írta, hogy mindezen változtatások július 1-jétől kezdődő, egy év alatti lebonyolítására kormánybiztos kerül a MÁV Zrt. élére.