3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hol tart ma a szállítmányozás, különös tekintettel a vámtevékenységre és mit jelent számunkra az, hogy a Vámtörvény 2003-ra érvényes módosításával megjelentek a képviseleti szabályok, s megjelent az, hogy a szállítmányozó-fuvarozó vámfizetésre kötelezett lehet?

A vámbiztosíték mértékénél úgy értékelték, hogyha a szállítmányozó a vámfizetésre kötelezett, akkor lényegesen nagyobb a kockázata a költségvetésnek, ezért nem azonos vámbiztosítékot kérnek a szállítmányozótól, vámügyöktől, mint az importőrtől, hanem háromszor akkorát! Úgy gondolom, hogy ez mindenképpen méltánytalan a mi szakmánkkal szemben. Mert, ha az az indok, hogy vámtartozás esetén kikerült az áru a vám hatóköréből, s nem tudja a zálogjogát érvényesíteni, akkor az halványan elfogadható indok. De ha arra gondolunk, hogy itt a lét a tét, s ha egy szállítmányozónak vámtartozása keletkezik, s azt nem fizeti meg azonnal, akkor vissza fogják vonni a tevékenységi engedélyét és megszűnik vámügynöknek lenni. Tehát a szállítmányozó megbízásával kisebb a kockázat véleményem szerint.

Mi volna az a megoldás, ami a költségvetési érdekkel sem ellentétes és a vámügynökük többségének, illetve a szállítmányozóknak nem jelentene elviselhetetlen terheket? Akár közvetett, akár közvetlen a képviselet, a vám kiszabásával járó vámkezelés esetén csak hozzáértő, a vámhatóság által engedélyezett vámügynöknek kellene a képviseletet ellátnia. Akár közvetlen, akár közvetett a képviselet, legyen lehetősége a szállítmányozónak a halasztott vámfizetésre, mégpedig az importőrökkel azonos feltételek mellett. A vámfizetés képviselet esetén kizárólag vámszámláról történjen, ahova a vámhatóságnak betekintési és inkasszós joga lenne, de nem feltétlenül neki kellene leemelnie a vámot...

Összefoglalásul csak annyit: a portugál és az osztrák példákat is felhasználva, a szállítmányozó és vámügynök szakma akkor fogja a legkisebb vérveszteséget elszenvedni, ha a felkészüléséhez szükséges információk legkésőbb 2003. első félévében maradéktalanul rendelkezésére állnak; ha a vámügyi képviselők az uniós versenytársakhoz képest nem kerülnek hátrányosabb helyzetbe (gondolok itt a vámbiztosíték nagyságára); ha a belépés miatt megszűnő feladatok helyébe új feladatok lépnének, s ezekre koncentrálhatna a felkészülés ideje alatt a szakma; ha mégis megszűnnek munkahelyek, az érintettek (korkedvezményes nyugdíj, vagy képzési, átképzési, vagy végkielégítési) támogatásban részesülnének.

Bízom abban, hogy egy év elteltével arról esik majd szó, hogy felkészülten várjuk majd talán életünk legnagyobb változását jelentő 2004. január elsejei EU-csatlakozásunkat.


Forrás: Navigátor


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!