Múlt hét szerdán írták alá a MÁV Cargo Zrt. privatizációs szerződését: az osztrák Rail Cargo Ausztria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizet a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalat kötelezettséget. A tranzakciót az osztrák és a magyar versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia, ez négy-öt hónapig is tarthat.
A Rail Cargo Austria az osztrák ÖBB államvasúti holdingtársasághoz tartozik. Ez utóbbinak vezetője, Martin Huber hangsúlyozta egy bécsi sajtóbeszélgetésen, hogy a holding "teljes mértékben támogatja a beruházási döntést".
Az ÖBB 2010-re Kelet- és Közép-Európa vasúti teherszállítási forgalmában vezető szerepre akar szert tenni - mondta Huber. A konszernnek jelenleg 60 üzleti részesedése van a térségben. 2006 őszén ugyan hátat fordítottak a Cargo Slovakia privatizálásának, de ennek oka a szlovákiai politikai változásokban rejlett, maga "az ajánlat nagyon is megfelelő volt." Ha a MÁV és a Cargo Slovakia privatizálása egyidejűleg történt volna, a MÁV mellett álltunk volna ki- érvelt Huber a magyar teherfuvarozási cég megszerzése mellett.
Poschalko hangsúlyozta, hogy más feltételekkel nem tudták volna megszerezni a magyar céget, az utolsó ajánlati fordulóban ugyanis a vételár lényegében már eldőlt. A holland New World Resources Transportation BV valamivel 400 millió euró alatti ajánlatot tett, de ezt a céget kizárták a versenyből, mivel túl sok változtatást kívánt az adásvételi szerződésben. Ha a Cargo Astria kevesebbet ajánlott volna, akkor licitversenybe került volna a második helyezett Spedtransszal, jegyezte meg Poschalko.
Arra a kifogásra, hogy az osztrák cég a MÁV-tól csak ócskavasnak jó vagonokhoz jutott, Poschalko azt válaszolta, hogy a vagonok átlagéletkora 26 év, ám a tehervagonok átlagosan 40-45 évig használhatók. A MÁV Cargótól megszerzett vagonok közül 9 ezer "azonnal bevethető", selejtezésre 2 ezer érett meg, de - mint mondta - ezek is jelentős ócskavasértékkel rendelkeznek. A használható 9 ezer vagon hiányában a cégnek napi 15 euróért kellene vagonokat bérelnie, ami évi 49 millió euróra rúgna. Előnyös az is az osztrák cégnek, hogy a MÁV Cargoval együtt megszerzett miskolci javítóműhelyben 30 százalékkal alacsonyabb költséggel végezhetik el a vagonok nagyrevízióit.