3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Rail Cargo Austria, a MÁV teherszállítási részlegét megvásárló osztrák vállalat egyik vezetője ismételten védelmébe vette az adásvételi szerződést. Gustav Poschalko, a Rail Cargo Austria igazgatósági tagja közölte, hogy a "valamivel 400 millió euró feletti ajánlat a megfelelő végső árról szólt". Poschalko ezzel utasította vissza azokat a bírálatokat, amelyek a magas vételárra vonatkoztak.

Múlt hét szerdán írták alá a MÁV Cargo Zrt. privatizációs szerződését: az osztrák Rail Cargo Ausztria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizet a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalat kötelezettséget. A tranzakciót az osztrák és a magyar versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia, ez négy-öt hónapig is tarthat.

A Rail Cargo Austria az osztrák ÖBB államvasúti holdingtársasághoz tartozik. Ez utóbbinak vezetője, Martin Huber hangsúlyozta egy bécsi sajtóbeszélgetésen, hogy a holding "teljes mértékben támogatja a beruházási döntést".

Az ÖBB 2010-re Kelet- és Közép-Európa vasúti teherszállítási forgalmában vezető szerepre akar szert tenni - mondta Huber. A konszernnek jelenleg 60 üzleti részesedése van a térségben. 2006 őszén ugyan hátat fordítottak a Cargo Slovakia privatizálásának, de ennek oka a szlovákiai politikai változásokban rejlett, maga "az ajánlat nagyon is megfelelő volt." Ha a MÁV és a Cargo Slovakia privatizálása egyidejűleg történt volna, a MÁV mellett álltunk volna ki- érvelt Huber a magyar teherfuvarozási cég megszerzése mellett.

Poschalko hangsúlyozta, hogy más feltételekkel nem tudták volna megszerezni a magyar céget, az utolsó ajánlati fordulóban ugyanis a vételár lényegében már eldőlt. A holland New World Resources Transportation BV valamivel 400 millió euró alatti ajánlatot tett, de ezt a céget kizárták a versenyből, mivel túl sok változtatást kívánt az adásvételi szerződésben. Ha a Cargo Astria kevesebbet ajánlott volna, akkor licitversenybe került volna a második helyezett Spedtransszal, jegyezte meg Poschalko.

Arra a kifogásra, hogy az osztrák cég a MÁV-tól csak ócskavasnak jó vagonokhoz jutott, Poschalko azt válaszolta, hogy a vagonok átlagéletkora 26 év, ám a tehervagonok átlagosan 40-45 évig használhatók. A MÁV Cargótól megszerzett vagonok közül 9 ezer "azonnal bevethető", selejtezésre 2 ezer érett meg, de - mint mondta - ezek is jelentős ócskavasértékkel rendelkeznek. A használható 9 ezer vagon hiányában a cégnek napi 15 euróért kellene vagonokat bérelnie, ami évi 49 millió euróra rúgna. Előnyös az is az osztrák cégnek, hogy a MÁV Cargoval együtt megszerzett miskolci javítóműhelyben 30 százalékkal alacsonyabb költséggel végezhetik el a vagonok nagyrevízióit.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!