"Mítosz vagy valóság a PR globalizációja?" - címmel rendezték meg Prágában a szakma legrangosabb eseményét, az ICCO Global Summit-ot. Schillinger Attila, az Avantgarde Group ügyvezetője az mfor.hu kérdésére elmondta, a konferencián a PR szakma fogalmának kiszélesedését tapasztalta, ahol inkább percepcióról és hírnév managementről beszéltek. Ez utóbbi egy jóval szélesebb vállalati kommunikációt jelent, mint korábban, amibe a médián túl olyan egyéb eszközök is beletartoznak, mint az úgynevezett executive outreach.
A magyar megfelelővel nem rendelkező fogalom alatt a szakma olyan tevékenységéket ért, amelyek során a vállalat első számú vezetőjét, illetve vezetőit is bevonják a kommunikációba. Ez azonban nemcsak sajtótájékoztató formájában történhet, a célcsoporthoz közelebb kerülhet a vezető és általa a cég is szakmai konferenciák, szemináriumok vagy akár egy blogos megjelenés formájában is.
A korábbi "üzenetfaragás"-ként aposztrofált tevékenységről, mely alapvetően a sajtóközlemények eljuttatását jelentette a sajtó résztvevőihez a hangsúly áttevődött Schillinger szerint a vállalati "sztori" építésre. Mindenki azt várja a tanácsadóktól, hogy részleteiben értsék meg a márkát, a piacot és az adott üzletet. Képes legyen, egy helikopterhez hasonló nézőpontból felismerni a lényeges üzleti problémákat, majd kreatív módon végrehajtani a megoldást hozó kampányokat, taktikai lépéseket. Tehát a stratégia és taktika egyensúlya továbbra is kérdés.
A kétnapos rendezvény egyik kulcstémája Ázsia volt. A távoli piacon a vállalatok most ébrednek rá a brandépítés jelentőségére, s e feladatban kiemelt figyelmet kap Kína és India. A nagy kínai vállalatok "pillanatok alatt bekebelezik" Európát, ez azonban brandek nélkül megoldhatatlan számukra, ezért igyekeznek minél gyorsabban kiépíteni saját márkáikat. Számos ilyen társaság ismeretes, de ezek közül is kiemelkedik a Lenovo szárnyalása - említett konkrét példát Schillinger. Ugyan a piac óriási potenciált rejt magában, ma még kevés a helyi szakember Kínában, noha őket már jóval szívesebben alkalmaznák, mint nyugati kollégáikat, tette hozzá az igazgató.
Belső kommunikáció téren a konferencián a személyes kontaktus és igazi dialógus fontosságát hangsúlyozták, szemben a technológiai megközelítéssel. A dolgozók információs igényének felmérése nélkül nincs jó belső kommunikáció. A kommunikációs csatornák megválasztása is kritikus, mert nem mindenkit lehet univerzális módon elérni, megszólítani. A szakma tisztában van vele, a dolgozók alkotják azt az erős magot ("front line"), amelyre a külső kommunikáció szempontjából is építeni lehet. Ezért kiemelten fontos e terület, bár akadnak problémák, amik közül elsősorban a kétirányúságot emelik ki valamint azt, hogy jól kell tudni "hallgatni" a munkatársak véleményeire, "feedback"-jére.
A konferencia további témái közt szerepelt többek között a globális brandek nemzetközi kommunikációs kihívásai, a márkák átpolitizálódása, a globális kommunikációs tevékenység szervezési, tervezési kérdései, az etikus brand építése, valamint a média kapcsolatok nemzetközi menedzsmentje.
Menedzsment Fórum