Addig azonban mindenekelőtt az összeolvadással kapcsolatos részleteket kell tisztázni. Erre vonatkozóan a Porsche és a Volkswagen felügyelő bizottsága előző este megállapodott abban, hogy a fúzió tervét augusztus végéig kidolgozzák. A cél az, hogy a stuttgarti Porsche 2011 közepéig fokozatosan a wolfsburgi "óriás" tizedik márkája legyen, olyan neves márkák mellett, mint az Audi, a Skoda, a Scania vagy a Bentley. Mindez jelzi, hogy a többiekhez hasonlóan minden valószínűség szerint a Porsche is megőrzi önállóságát.
Wendelin Wiedekinggel az a menedzser távozott, aki 1993-tól 16 éven keresztül irányította a Porschét és az egykor padlón lévő autógyárat tekintélyes és nyereséges gyárrá változtatta. Az elmúlt években azonban jelentős mértékben felerősödött a hatalmi harc közte és a Porschéval régóta összefonódott Volkswagen erős embere, Ferdinand Piech felügyelő bizottsági elnök között. Ezalatt - a most történtekkel ellentétben - a Porsche törekedett a Volkswagen átvételére. Közben ugyanakkor mintegy 10 milliárd eurós adósságot halmozott fel és helyzete a korábbi sikerek ellenére szinte tarthatatlanná vált. A stuttgarti gyár felügyelő bizottsága ezt követően döntött Németország egyik legjobban kereső menedzserének menesztéséről és ennek kapcsán arról, hogy a békés jövő érdekében elfogadja a Volkswagen győzelmét.
A Porsche élére Wiedeking utódaként jelölt korábbi gyártási igazgató, Michael Macht kinevezését a vállalati folyamatosság jeleként értékelte, hangoztatva, hogy az autóipart sújtó jelenlegi értékesítési nehézségeket a Volkswagennel szorosan együttműködve kell leküzdeni. Az immár VW/Porsche konszern legmagasabb vezetője ugyanakkor Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója lesz.
Megállapodás született arról, hogy az összeolvadással, illetve a Volkswagennek a Porschében való fokozatos részvételével egy új nagy konszern jön létre. A fő részvényes - több mint 50 százalékkal - az egymással rokonságban álló Porsche valamint a Piech család lesz. Alsó-Szászország tartomány a részvények 20 százalékához jut, míg az állami tulajdonú Katari Befektetési Hatóság 17 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik majd.
Egybehangzó értékelések szerint mind a Volkswagen, mind a Porsche számára előnyös, hogy a csütörtökön történtekkel lezárult a hatalmi harc. Szakértők szerint az összeolvadás változásokat eredményezhet a német autópiacon és nem kizárt, hogy a konkurenciát, a Daimlert és a BMW-t is az együttműködés erősítésére ösztönzi.
MTI/Menedzsment Fórum