A bizottság információi szerint a beruházás teljes költsége 1,2 milliárd euró, amelyből 133,3 millió eurót a magyar állam finanszírozna. Az Audi már meglévő gyárának bővítése 2100 munkahelyet teremthet.
A vizsgálatot az EB az Audi tulajdonosának, a Volkswagen csoportnak a nagy piaci részesedésével és a beruházás méretével indokolta.
A bizottság elsősorban arra kíváncsi, milyen hatással lesz a beruházás a régiós fejlődésre, illetve, hogy feltétlenül szükséges-e az állami támogatás ahhoz, hogy a fejlesztés megvalósuljon Győrben.
Az EB nem egyedül a győri Audi gyárnak szánt állami támogatást vizsgálja. A szerdai közlemény szerint Németországban például csak 17 millió eurót engedélyezett abból a 45 millió euróból, amelyet a német kormány szeretett volna adni a BMW lipcsei gyárának.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI megkeresésére azt közölte: "az eljárásindítás oka, hogy a cégnek (VW csoport) nagy a piaci részesedése Európában, és a vonatkozó szabályok szerint ezekben az esetekben - versenypolitikai okokból - a bizottság részletesebb vizsgálatot folytat le, és köteles eljárást indítani."
Az eljárásindítás keretében a bizottság határozatot fogad el, melyben ismerteti az ügy részleteit, és leírja kételyeit a támogatás összeegyeztethetőségével kapcsolatban. Az eljárásindító határozatra mind a tagállam, mind harmadik felek (például kedvezményezett, más tagállamok, versenytársak) reagálhatnak - ismertette a tárca az írásos válaszban.
Az NGM szerint az eljárás megindítását követően végleges határozat legkorábban 6 hónapon belül várható, de ennél sokkal hosszabb eljárás is elképzelhető.
Az EU a holland kikötői állami cégek adókedvezményeit is vizsgálja
Az Európai Unió szerdán elkezdte a holland társaságiadó-rendszer vizsgálatát, hogy megállapítsa, kaptak-e jogosulatlan adókedvezményt egyes, többek között a kikötőkben működő közcégek.
"A tiszta verseny elengedhetetlen minden piaci szereplő számára. Ezért ellenőrizni kell, hogy egyes, például a kikötőkben működő állami cégek nem kaptak-e nagyobb adókedvezményt, mint a magánszférában működő veresenytársaik" - mondta Joaquin Almunia, az EU versenyjogi biztosa.
Az Európai Bizottság már 2013-ban felhívta Hollandia figyelmét, hogy vonja meg az adókedvezményeket a közcégektől, ezek azonban Brüsszel szerint öt holland kikötő, Rotterdam, Amsterdam, Zeeland, Groningen és Moerdijk esetében továbbra is megmaradtak.
Az Európai Bizottság vizsgálja a francia, belga és német kikötőkben érvényes adószabályokat is.
MTI