4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormány célja, hogy Magyarország legyen a kelet-nyugati irányú áruforgalom fő közép-európai tranzitországa - mondta a külügyi és külgazdasági államtitkár egy nemzetközi vasúti fuvarozási konferencián tartott előadásában pénteken Budapesten.

Szijjártó Péter a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsának (TSZKT) 22. plenáris ülésén leszögezte: a nemzetközi árufuvarozás területén növelni kell Magyarország aktivitását, a transzszibériai vasútvonal magyarországi leágazásaiban rejlő lehetőségeket a jelenleginél jobban ki kell használni.

"Az a célunk, hogy mi legyünk a kelet-nyugati irányú áruforgalom fő közép-európai tranzitországa" - fogalmazott az államtitkár. Hozzátette, hogy ehhez három erőforrást kell használni: a földrajzi fekvés és domborzati viszonyok, a jó színvonalú infrastruktúra, és a kormány meglévő politikai szándéka a vasúthálózat fejlesztésére.

Fel kell számolni azt az állapotot, hogy Magyarország keleti és nyugati határpontjai között versenyképtelenül lassan haladnak át a tehervonatok - mondta. Ebből a szempontból rendkívül fontosnak nevezte a V0-ás vasúti beruházást, amely tehervonatok közlekedésére szolgáló, 113 kilométeres kétvágányú villamosított vasúti gyűrű lesz Budapesttől délre.

Kiemelte: a két nemzetközi vasúti folyosót is összekötő beruházástól azt várják, hogy az ország keleti és nyugati határpontjai között a tehervonatok egy nap alatt át tudjanak haladni, jelentősen csökkenjen a budapesti vasútvonalra nehezedő nyomás, illetve jelentősen növekedjen a vasúti teherforgalom. Szavai szerint a V0-ás projekt csak egy másik fejlesztéssel együtt, integráltan nyeri el értelmét, a záhonyi átrakó technológiai fejlesztéséhez újabb projektekre van szükség. A MÁV és az oroszországi vasút vezetői erről tárgyalásokat folytattak - tette hozzá. A záhonyi átrakó jelenleg a konvencionális és a konténeres fuvarozás területén is jelentős kapacitással rendelkezik. Véleménye szerint a gyors záhonyi átrakási technológia és a V0-ás vasúti körgyűrű együtt versenyképesebb, mint a széles nyomtávú vasút meghosszabbításának megépítése.

Megérdemli a befektetői figyelmet a 3,5 milliárd forintból európai uniós társfinanszírozással megépült intermodális logisztikai központ is Fényeslitke-Komorón, amelynek van közvetlen összeköttetése közúttal és széles, illetve normál nyomtávú vasúttal is - jegyezte meg. A kormány elkötelezett a vasúthálózat fejlesztése mellett, nyitott a további egyeztetésre, amelyet a fenntartható fejlődés szempontjából is fontosnak tart.

Arról is beszélt, hogy az Európa-Távol-Kelet viszonylatú vasúti szállítások növelése összhangban van Magyarország keleti nyitással kapcsolatos kormányzati célkitűzésével is.

Összegzése szerint a MÁV és az Orosz Vasutak (RZD) közötti együttműködési megállapodással az ország olyan technológiai színvonalat érhet el, amellyel el tudja foglalni vezető helyét a közép-európai tranzitforgalomban.

A TSZKT 22. plenáris ülésének pénteki zárónapján Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök vezérigazgatója és Alekszandr Misarin, az Orosz Vasutak első elnökhelyettese aláírta azt az együttműködési szándéknyilatkozatot, amely egyebek között egységes technológia kidolgozását támogatja. A záhony-csapi átrakó fejlesztése az orosz vasút leányvállalata közreműködésével valósul meg, a vasúttársaságok közös projektekben vesznek részt, és a megállapodás a szakember- illetve tapasztalatcserét is célozza.

Dávid Ilona sajtótájékoztatón közölte: jelenleg a munka elején tartanak, konkrét beruházási összegekről még korai beszélni. A V0-ás és a záhonyi fejlesztéstől jelentős forgalomnövekedést várnak.

A kétnapos tanácskozáson 25 ország több mint 250 delegáltja tárgyalt a transzszibériai áruszállítási folyosó működéséről és modernizációjáról, valamint a konténeres fuvarozások hatékonyságának növeléséről. A budapesti fórumon 11 nemzetközi szervezet képviselője is részt vett.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!