3p

Hernádi Zsolt az általa irányított energetikai regionális multi mai közgyűlésén azt is világossá tette, hogy az orosz kőolajról való azonnali leválás rövid távon nem alternatíva, ahhoz legalább 2 évre és többszáz millió dolláros befektetésre lenne szükség.

Közép-Európa ma nincs abban a helyzetben, hogy egyik napról a másikra leváljon az orosz kőolajról – tért ki a Mol mai éves közgyűlésén beszédének elején aktuális kérdésekre Hernádi Zsolt. Figyelmeztetve, ezt nem tudjuk úgy megtenni, hogy annak negatív hatását ne éreznénk a saját bőrünkön.

Hernádi Zsolt figyelmeztetett, áruhiány léphet fel és társadalmi feszültségek keletkezhetnek, ha túl sokáig marad a benzinár-stop. Fotó: Mfor
Hernádi Zsolt figyelmeztetett, áruhiány léphet fel és társadalmi feszültségek keletkezhetnek, ha túl sokáig marad a benzinár-stop. Fotó: Mfor

A Mol elnök-vezérigazgatója felidézte, hogy az általa irányított cég finomítói, a magyar és a szlovák úgy vannak megtervezve, hogy azok alapvetően az orosz kőolajat tudják feldolgozni. Naponta 120 liter kőolaj érkezik a Mol finomítóiba, hogy azokból a regionális energetikai multi a gazdaság részére nélkülözhetetlen anyagokat hozzon létre.

A magyar cégben már nyolc évvel ezelőtt, az első orosz-ukrán válság kirobbanását (vagyis a Krím-félsziget elfoglalását – a szerk.) követően elkezdtek azon gondolkodni, hogyan tudnák ellátni orosz olaj nélkül a finomítókat, például az Adria-vezetéken keresztül. El is indult a munka, de 170 millió dollár beinvesztálása után is csak addig jutottak, hogy csak körülbelül 30 százalékkal tudták megnövelni a nem orosz kőolaj bekeverési arányát.

Ha holnaptól nem érkezne orosz kőolaj a Barátság­-vezetéken, akkor 2-4 év között tudjuk biztosítani a régi ellátási szintet, s ez 500-700 millió dollárba kerülne – vetítette előre Hernádi Zsolt.

A Mol elnök-vezérigazgatója kitért a tavaly november 15-étől élő, s szerdán immár másodszorra, ezúttal július 1-jéig meghosszabbított üzemanyagár-stopra is (mely keretében a lakosságnak a benzinért és a gázolajért sem kell többet fizetnie 480 forinttal – holott enélkül a benzin literje ma 591, a gázolajé 674 forintba kerülne – a szerk.).

Hernádi Zsolt annak a véleményének adott hangot, hogy sokáig nem lehet fenntartani a benzinár-stopot, mert elfogynak az erőforrások, amit például a zöldesítésre kellene fordítani. A magas energiaárak 2022-ben biztos velünk maradnak, de erre nem lehet megoldás a hatósági árak szabályozása.

Ezért szerinte középtávon ki kell vezetni ezeket az átmeneti intézkedéseket, vissza kell térni a piaci normákhoz. Ha ez nem történik, akkor áruhiány léphet fel, esetleg társadalmi feszültségek keletkezhetnek – bár nem mondta ki, de valószínűleg az 1990 őszi taxissztrájkra utalt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!