3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kávé a kőolaj után a második legnagyobb volumenű kereskedelmi cikk a világon. Mégis, míg a kőolaj világpiaci áráról szinte naponta hallunk a gazdasági hírekben, a kávé gazdasági jelentőségébe sokszor bele sem gondolunk, miközben becslések szerint naponta a világon 2,25 milliárd csésze kávét fogyasztunk, az Egyesült Államokban például a legnagyobb mennyiségben elfogyasztott folyadék, megelőzve még a csapvizet is.

A mennyiség mellett azért is különösen fontos a kávé a világgazdaságban, mert előállítói nagy részben fejlődő országok, míg a legnagyobb fogyasztókat a fejlett országok között találjuk. Szemben a kőolajjal, a kávé előállítása igen gyakran kisebb vállalkozások, családi gazdaságok működését, megélhetését biztosítja. Világszerte 25 millió családi gazdaság foglalkozik kávétermesztéssel, vagyis körülbelül 100 millió ember megélhetése függ közvetlenül a kávétermesztéstől.

A kávécserje a trópusi és szubtrópusi, magasan fekvő, csapadékos területeket kedveli, összefoglaló néven ezeket a területeket Kávéövnek is nevezik. Közép- és Dél-Amerika, Afrika és Ázsia egyes országai tartoznak ezek közé. A világ három legnagyobb kávétermelője sorrendben Brazília, Vietnám és Indonézia. Brazíliában, amely a teljes kávétermelés egyharmadát adja, több mint 5 millió embernek biztosít munkát a termesztés. Szemben más jelentős mezőgazdasági ágazatokkal, mint például a szarvasmarha tenyésztés vagy a cukornád termelés, a kávé előállítása sokkal kevésbé automatizált, ezért nagy az emberi munkaerő igénye. Összesen a világ 12 országában jelenti a kávé az elsőszámú exportcikket, és akad olyan ország is, például Kelet-Timor, ahol az egyetlen említésre méltó exportcikknek számít.

A termőföldtől a csészénkig még természetesen hosszú út vezet, exportőr- és importőr vállalatokon jut el a zöld kávé a pörkölőig, majd innen a kiskereskedőkhöz. Közülük a legnagyobb haszonkulccsal a pörkölők dolgoznak, mivel a pörkölés egy kifejezetten nagy szakértelmet igénylő, kulcsfontosságú lépés a kávé előállításában. A kávé árát sok tényező befolyásolja, a termőterületek időjárása, a nagykereskedők megállapodásai, a járulékos költségek, mint például a szállítás és a csomagolás költségei, vagy például a világjárvány kapcsán a korlátozások, kikötők lezárása.

A kávék csomagolásán számos védjeggyel, osztályozással találkozhatunk, ezek közül a két legjelentősebb a fair-trade, illetve a madárbarát védjegy. Az előbbi azt jelenti, hogy a kávébab termesztője igazoltan méltányos kereskedelem útján értékesítette a kávét, tehát megfelelő, arányos fizetséget kaptak a munkások, és jó munkakörülmények közt dolgoztak. A madárbarát megjelölés pedig azt jelzi, hogy a kávécserjéket hagyományos módban, a cserjék közé ültetett fák árnyékában termesztik, ezáltal a kávétermesztés hozzájárul a biológiai sokszínűség megőrzéséhez.

Nem vitatható tehát, hogy a világ egyik kedvenc itala sokkal több dologra van hatással, mint gondolnánk, éppen ezért fontos, hogy mi magunk is a lehető legtudatosabban viszonyuljunk a kávéfogyasztáshoz. Ha szeretnénk a fenntarthatóságot is szem előtt tartani, de nem akarunk lemondani az ízek kavalkádjáról sem, akkor a Tchibo Cafissimo termékei tökéletes megoldást jelentenek: Cafissimo kávé tanúsítottan fenntartható termesztésből származik, és maguk a kapszulák is 100%-ban újrahasznosíthatók, maguk a készülékek pedig év végéig 40% kedvezménnyel vásárolhatók meg!

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!