6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ha a 2021-es gazdasági folyamatokat nézzük, akkor a chiphiány az egyik meghatározó téma volt, amely a magyar gazdaság zászlóshajóját, az autógyártást is súlyosan érintette. Így ebből a szempontból is érdekes, hogy mit várnak a szakértők az idei évre, és mikor oldódhatnak meg az ellátási nehézségek.

Egy most közzétett kutatás szerint gazdasági szempontból a pandémia legnagyobb nyertesei között van a félvezető szektor is, hiszen óriási kereslet van a termékeik iránt és ez a jövőben is ki fog tartani. A gyártók ugyan növelték a kapacitásaikat, de a kereslet továbbra is nagyon erős marad. A félvezetők iránti keresleti ciklus egyes szakértők szerint továbbra sem érte el a csúcspontját, miközben 2019-ben ez a szegmens még recesszióban volt.

Óriási a kereslet

Elemzésükben az Euler Hermes szakértői azt prognosztizálják, hogy a félvezető-eladások az előző évi robbanást követően további 9 százalékkal nőnek, és 2022-ben történelmi rekordot ér el az iparág, hiszen a bevételek meghaladják majd a 600 milliárd dollárt. Pedig a 2021-es év is nagyon erősen alakult, hiszen a legfontosabb vásárlók, legyen szó az elektronikai-, a távközlési- vagy éppen az autóiparról, nagyon komoly keresletet támasztottak, amit időnként nem tudtak kielégíteni a chipgyártók. Tavaly így is 26 százalékos ugrást láthattunk, és a szektor forgalma 553 milliárd dollárt tett ki.

Látva a megnövekedett igényeket, amelyek várhatóan a jövőben sem fognak csillapodni, a legnagyobb chipgyártók az elmúlt időszakban számos új kapacitásbővítő beruházást jelentettek be. A legnagyobb probléma azonban az, hogy ezek optimális esetben is 14-18 hónapos átfutási időt vesznek igénybe, vagyis egy ilyen döntést követően legalább ennyi idő kell, míg a termékek legördülnek a futószalagról. Nem véletlen, hogy az elemzők egy része a második félévre teszi a chiphiány enyhülését, bár várhatóan akkor sem fog teljesen megoldódni a probléma.

Az Euler Hermes elemzői eddig három tényezőt emeltek ki, ami a 2021-es évet jellemezte:

1; „Szokatlanul erős kereslet” a fogyasztói elektronikai cikkek, például személyi számítógépek és okostelefonok iránt. Mindez természetesen összefüggésben van a pandémiás helyzettel, hiszen a megváltozott körülmények között a digitális kapcsolattartás sokkal nagyobb szerepet kapott, mindez pedig számos vállalatnál és családnál tette szükségessé új eszközök beszerzését. Ez pedig értelemszerűen extra keresletet generált ezeknél a termékcsoportoknál.

2; A megnövekedett kereslet és a szűkös kapacitások a közgazdasági törvényszerűségeknek megfelelően áremelkedéshez vezettek. Ez egyébként számos elektronikai terméknél tapasztalható volt, de a chiphiány miatti járműínség az autóárakat is jelentősen feltornázta.

3; Még gyorsabb chipek felé mozdulnak a gyártók. A technológiai fejlődés, legyen szó például az 5G technológiáról, vagy az önvezető járművekről, gyorsabb és nagyobb tudású chipeket igényel, erre reagálva a gyártók igyekeznek ennek megfelelni, ami drágább és új generációs chipek bevezetésével jár.

Nem dőlhetnek hátra a gyártók

Miközben a chipszektor most igen kellemes pozícióban van, az elemzők szerint természetesen számos kockázat is adódik. A már idézett elemzés szerint a 2020-as és 2021-es erőteljes növekedés után a kereslet normalizálódása várható elsősorban a hardverek (számítógépek, notebookok, notepadek és tévék) esetében. Nehézséget okozhat az is, hogy az ellátási láncok világszerte tapasztalható zavarai visszahathatnak a félvezetőgyártókra is.

Az sem érdektelen, hogy az amerikai-kínai vetélkedés erre a területre is kiterjed. Így továbbra is érvényben vannak azok a korlátozások, amelyek megtiltják, hogy kínaiak szerezzenek tulajdonrészt az úgynevezett kritikus technológiát és berendezéseket gyártó amerikai cégekben. De az 5G technológia kapcsán is óriási kiszorítósdi folyik Washington és Peking között. Ráadásul ezek a geopolitikai kérdések a piac két legnagyobb szereplőjének számító országot, Tajvant és Dél-Koreát is erősen érintik.

Mi lesz az autóiparban?

Ahogy azt írásunk elején említettük, a magyar gazdaság szempontjából is kulcsfontosságú, hogy a félvezető ellátás hogyan alakul. Már csak azért is, mert hazánkban az autóipari gyártókapacitás a GDP 5-6 százalékát teszi ki és a hozzájuk kapcsolódó beszállítói kör még ennél is nagyobb mértékben járul hozzá a magyar gazdasághoz. Azt is érdemes kiemelni, hogy az itt működő vállalatok a megtermelt eszközök 90 százalékát exportálják, így a teljes magyar kivitel ötöde származik ebből az ágazatból. Részben az autógyártás gyengélkedésére is vissza lehet vezetni, hogy a külső egyensúlyi makrogazdasági mutatóink (például a külkereskedelmi mérleg) deficitbe fordultak át. Mindezek mellett azt is érdemes kiemelni, hogy a foglalkoztatás szempontjából is fontos ágazatról van szó.

Érdekesség, hogy miközben az elemzők 2022 második felére várják, hogy a korábbi kapacitások érezhetően bővülnek, és a mostani égető chiphiány jelentős javul, az utóbbi hetekben megszólaló autógyártók már semmiféle konkrétumokat nem mondtak. A BBC-nek a múlt év végén nyilatkozott a Nissan főnöke, Makoto Uchida, aki nem tudta megmondani, hogy mikorra oldódik meg a helyzet. Azt ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a kilábalás módja kritikus lehet.

Az iparág egy másik óriáscége, a kecskeméti üzeme révén számunkra is nagyon fontos Mercedes egyik felsővezetője, Michael Brecht egy hónapja a dpa-nak azt mondta ennek kapcsán, hogy a chiphiány tapasztalatait felhasználva komoly változásokat vár. Szerinte ugyanis a jövőben a járműgyártók maguk vásárolják majd meg a nyersanyagokat és a kulcsfontosságú alkatrészeket közvetlenül a megfelelő beszállítóktól, így többé nem kizárólag a nagy beszállítókra, mint rendszerszolgáltatókra hagyatkoznak majd.

Ha a teljes magyar járműipart tekintjük, akkor az akkumulátor-gyártók és az őket kiszolgáló beszállítók megjelenése összességében pozitív, hiszen őket a chiphiány érdemben nem sújtja. Ráadásul az elektromos autók esetében 40 százalék, hibridek esetében 20-30 százalék az autó teljes értékén belül maga az akkumulátor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!