2018. november 30. 13:37

Az Amazon gyakorlatilag saját versenytársainak nyújt kereskedési platformot, így fontos adatokat is szerez tevékenységükről - Németországban azt vizsgálják, tisztességtelenül használja-e a többi kereskedőről meglévő információit, esetleg lekoppintja-e termékeiket is.

A német trösztellenes hatóság vizsgálni kezdte, hogy az Amazon hátráltatja-e a tisztességes versenyt az ország online vásárterén – írja a CNBC. A Bundeskartellamt (azaz a német szövetségi versenyhivatal) azt közölte: rengeteg panaszt kaptak, emiatt megvizsgálják, hogy tisztességtelenül használja-e piaci pozícióját a társaság, hátrányba hozva ezzel az eladókat a piactéren. Megemlítenek néhány olyan gyakorlatot, ami felveti a tisztességtelenség gyanúját: az Amazon visszatartja az egyes eladóknak járó kifizetéseket, magyarázat nélkül blokkol eladói oldalakat és saját céljaira használja fel a piactéren szereplő eladók által gyűjtött adatokat.

A hivatal azt is vizsgálja, hogy az Amazon dominanciája hátráltatja-e más online kereskedők tevékenyégét, és hogy a kereskedők értékesítései mennyire függenek az Amazontól.

Az Európai Unió versenybizottsága már folytat egy vizsgálatot az Amazon adathasználati gyakorlata miatt. A bizottság vezetője, Margrete Vestager azok miatt az aggályok miatt világítja át az Amazont, melyek szerint a társaság a sikeres rivális kereskedők adatait felhasználva olcsóbb másolatokat visz a piacra. A fő probléma ugyanis éppen ez: az Amazon két szerepkörben is jelen van az online piacon. Egyrészt biztosítja a kereskedőket és vásárlókat összekötő online piacteret, másrészt maga is megjelenik ezen a felületen online szereplőként – így közvetlen versenytársainak tevékenységére, értékesítésére tökéletes rálátással bír.

Bár a most indult németországi vizsgálat az Amazon német kereskedőire gyakorolt hatásokra koncentrál, a két párhuzamosan futó ügyben természetesen támogatják egymást a felek.

Az Amazon szóvivője a CNBC-nek a borítékolható választ adta: teljes mértékben együttműködnek a Bundeskartellamttal a vizsgálat során, és továbbra is keményen dolgoznak azon, hogy támogassák a kis- és középvállalkozásokat. Hozzátették: több tízezer német kkv használja az Amazon.de platformot, 70 százalékuk pedig exportál is, azaz világszerte szolgál ki vásárlókat.

Arról nincs elérhető statisztika, hogy hány magyar eladó kínálja termékeit az Amazon.de-n keresztül. A magyar vásárlók mindenesetre másfél éven keresztül szerethették nagyon a platformot: 2016 ősze és 2018 tavasza között a 39 eurót (bő 12 ezer forintot) meghaladó értékű vásárlásoknál elérhető volt az ingyenes kiszállítás lehetősége – ez Európában már csak a cseh, a dán, a svéd és a finn kiszállításokhoz érhető el.

Az Amazon részvényei idén elképesztő utat járnak be: szakadatlan emelkedéssel ősz elejére 2000 dollár fölé emelkedett az árfolyam, hogy aztán több lépcsőben nagyot zuhanjon: novemberben már 1500 alatt is lehetett Amazon-részvényt venni. A háttérről a Privátbankár.hu írt bővebben >>