3p

Amikor viszont egy friss felmérés szembesítette őket a jelenséggel, kiderült, hogy többségükről nagyon pontos, és hatékonyan targetálható profilt állított össze a közösségi oldal.

Az amerikai Facebook-felhasználók 74 százaléka nem tud arról, hogy a cég begyűjti az adatait annak érdekében, hogy targetált reklámokkkal bombázhassa, derül ki a Pew Research friss felméréséből, mely azt vizsgálta, hogy viszonyulnak az emberek a közösségi oldal adatgyűjtési gyakorlatához. A felmérést közel ezer amerikai felnőtt körében végezték el 2018 szeptember elejétől október elejéig, tehát néhány hónappal a Cambridge Analytica-botrány kirobbanása után.

A Facebook különösebben nem csinál titkot abból, hogy hirdetési céllal rögzíti az érdeklődési köreinket. Az oldalon külön alszájt érhető el a "Beállítások"-on belül a "Hirdetések" menüpont alatt, ahol folyamatosan bővülő listán látható, mi mindent tanult meg rólunk a Facebook, mely segítségével személyre szabottabb reklámokkal traktálhat minket.

A kutatás szerint a felhasználók 74 százaléka viszont nem is tudott a lista létezéséről. Miután szembesültek a listával, az emberek 88 százaléka találta azt, hogy a Facebook külön neki célzott tartalmat gyártott ezen az oldalon. 59 százalékuk szerint a lista pontosan lefedte az érdeklődési köreiket, és hűen tükrözte, kik ők valójában, 27 százalék szerint viszont nem volt túl pontos a lista.

A kutatás paradox viselkedést tárt fel: az amerikaiak azt mondják, fontos tudni erről a jelenségről, de közben úgy viselkednek, ami azt sugallja, valójában mégsem érdekli őket, hogy az oldal kereskedelmi céllal adatokat gyűjt róluk. Ezt húzza alá az is, hogy amint a felhasználóknak lehetősége nyílt megnézni a listát, csupán 51 százalékuk vallotta azt, hogy ez kényelmetlenül érinti.

A Facebook a felhasználók 51 százalékát beosztotta a politikai néztei szerint is, konzervatívként, liberálisként vagy mérsékeltként. Ez a mezőny 73 százaléka szerint valamennyire vagy egészen pontos volt, és csak 27 százaléka szerint nem volt az. 

21 százaléknyi felhasználót a Facebook úgynevezett "multikulturális érdeklődés" címkével is ellátott: közülük 43 százalék az afroamerikai, 43 százalék a latin-, 10 százalék pedig az ázsiai-amerikai kultúrában lett érdekelt az oldal szerint. Itt változó sikerrel tudták kitapintani az igazságot: 60 százalék pontosnak ítélte a bélyeget (közülük 57 százalék nem csak érdeklődött az adott kultúrkör iránt, de származási alapon a tagjának is vallotta magát) 37 százalék viszont nem kötődött hozzá szorosan, 39 százalék pedig nem tartotta magát adott csoport tagjának.

A Facebook közleményben reagált a kutatásra, melyben azt írták, az eredmények csak kihangsúlyozzák, mennyre fontos az iparágban az átláthatóság és a felhasználók okítása az adathozzáférés kontrolljáról. Hozzátették, idén több olyan eseményt rendeznek, ahol a facebookos magánélet védelméről tartanak majd előadásokat, és könnyíteni fognak a reklámadatos oldal használhatóságán is.

(Washington Post)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!