4p

Vezetői körlevélben utasította a bankokat az MNB, hogy amikor árat emelnek, világosan magyarázzák el az ügyfeleknek, miért döntöttek így, és lehetőleg színes betűkkel vagy háttérrel kiemelve jelöljék a kondíciós listákban.

Egyre drágább a bankolás, többe kerül a bankkártya, az sms, hirtelen fizetőssé vált a korábban díjmentes szolgáltatás - nagyon sok banki ügyfél szembesül ezzel. Különösen most a tavaszi hónapokban, amikor a hitelintézetek egyre másra emelik a díjaikat a tavalyi inflációra hivatkozva. Bár több bank is úgy döntött, a 2023-as több évtizedes rekordnak megfelelő áremelkedést nem érvényesíti teljes mértékben az idei díjaiban, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) mégsem elégedett teljes mértékben a pénzintézetek gyakorlatával. 

Megelégelték
Megelégelték
Fotó: Depositphotos

Ezt mutatja az a vezetői körlevél, amelyet nemrég adott ki az MNB Kandrács Csaba alelnök aláírásával. Ez több elvárást is tartalmaz annak érdekében, hogy a díjemelések ne bújhassanak el az akár több száz oldalas dokumentumokban vagy az apró betűs részekben. 

Az extra terheket átlátható módon lehet áthárítani 

A hitelintézeti törvény hatálya alá tartozó intézmények (hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások) általában az általános szerződési feltételeikben, üzletszabályzataikban írják le, milyen esetben változtathatják egyoldalúan a díjaikat. Az ilyen ok-listák általános jelleggel tartalmazzák például a jogi szabályozói környezet változását is. 

Az elmúlt években számos olyan jogszabályi változás történt Magyarországon, amely növelte a pénzügyi intézmények kiadásait, például bevezettek különadókat és különféle tranzakciókat sújtó illetékeket - magyarázza Herman Bernadett, a Bank360.hu szakértője. Az üzletszabályzatokban ezért is szerepel ez az ok, hogyha a jövőben is bevezetnének valamilyen jogszabályt, amely terhet ró a pénzintézetekre, akkor erre hivatkozva módosíthassák a szerződéseket. 

Azzal nincs is baj az MNB körlevele szerint, ha az általános üzletszabályzatban általánosságban írnak a jogszabályok változásáról. Amikor viszont erre hivatkozva díjat módosítanak a bankok, akkor már pontosan tudják, melyik jogszabály miatt volt erre szükség, ezért a pénzintézeteknek törekedniük kell arra, hogy az ügyfelek is megismerhessék, konkrétan melyik jogszabály miatt kell díjat emelni. Mindezt közérthetően, átláthatóan kell elmagyarázni nekik. 

Színes kiemeléssel kell jelölni a díjváltozásokat

További jegybanki elvárás a pénzügyi cégekkel szemben, hogy a gyakran több tíz, sőt több száz oldalas dokumentumokban ne úgy frissítsék a változásokat, hogy egyszerűen kiadnak újabb dátummal egy módosított változatot, hanem vizuálisan is tegyék abban nyilvánvalóvá, melyek az új, módosított vagy kiegészített részek. Jó gyakorlatnak tartja a felügyelet, ha a változásokat eltérő betűszínnel vagy színes háttérrel kiemelve jelenítik meg a hirdetményekben, üzletszabályzatokban. Tehát, ha változott a díja egy szolgáltatásnak, azt például a friss kondíciós listában piros színnel is kiemelik. 

Az MNB jó gyakorlatnak tartja az is, ha a pénzintézet az elektronikus kapcsolattartást választó ügyfeleinek elektronikus úton, egy külön tájékoztatásban is összefoglalja a módosításokat. Ennek közérthetően tartalmaznia kell a módosítások lényegét azzal a figyelemfelhívással, hogy ez nem helyettesíti a szerződési feltételek változásának alapos áttanulmányozását. A tájékoztatásban egyértelműen meg kell jelölni a közzététel helyét a cég honlapján.

Sokan azért nem szabadulnak meg akár évekig a már túl drága számlájuktól, mert tartanak az azzal járó adminisztrációtól, pedig ennek nagy részét az egyszerűsített bankváltásnál elintézi egymással a régi és az új számlavezető pénzintézetünk.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!