4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Új, hazai vállalkozásokat tanúsítvánnyal ellátó adatbázis indul, melynek védjegye segíti a hazai fogyasztók tudatos döntéseinek meghozatalát. 

Míg hosszú időn át a globalizáció volt az egyik legjelentősebb világtrend, az elmúlt években ezzel szemben világszerte elindult a lokális cégek és velük együtt a lokális értékek tudatos támogatása, legyen szó akár termékekről, akár szolgáltatásokról. A tavaszi koronavírus járvány és a karantén-időszak alatt ez még nagyobb jelentőséggel bírt, még fontosabbá vált az emberek számára a szűkebb, vagy kicsit tágabb környezetükben működő vállalkozások támogatása azáltal, hogy őket választják a nemzetközi szereplőkkel szemben. A felelősen döntő vásárlók így segíthetik elő a helyi vállalkozások fennmaradását és ezáltal a helyi munkaerő megtartását.

Magyarországon még az uniós átlaghoz képest is kiemelkedő szerepet játszanak a külföldi irányítású vállalkozások a vállalati szektor teljesítményében. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2018-ban a Magyarországon működő vállalkozások 2,5%-a (14 500 vállalkozás) állt külföldi irányítás alatt. Alacsony számuk ellenére a külföldi vállalatok az összes hazai vállalkozás árbevételének, valamint hozzáadott értékének közel felét realizálták, és a bruttó tárgyieszköz-beruházások 40%-át valósították meg. Az összes hazai vállalkozás munkavállalóinak több, mint negyedét szintén külföldi irányítású leányvállalatok foglalkoztatták.

A külföldi vállalkozások részesedése a legnagyobb hozzáadott értékű nemzetgazdasági ágban, a feldolgozóiparban a legmagasabb, ahol a teljesítmény több mint kétharmadát állították elő 2018-ban.

Eközben a Századvég Alapítvány 2020. október 27 és 30. között folytatott, 1000 fős reprezentatív mintán végzett kutatása azt mutatja, hogy a magyar fogyasztók 81%-a választaná a hazai vállalkozásokat a külföldi cégekkel szemben, 60%-uk még akkor is, ha a hazai termékért vagy szolgáltatásért többet kellene fizetnie. A döntéseikben a fő szempontok a magyar gazdaság támogatása (86,7 %) és a magyar munkahelyek megtartása (89,4 %) voltak.

Ennek ellenére Magyarországon egyelőre nem létezik egységes rendszer a hazai vállalkozások kiemelésére, mely támpontként szolgálna a fogyasztóknak. Ennek a helyzetnek a megoldására indul el a hazai vállalkozás tanúsítvány és a hozzá kapcsolódó védjegy program.

„A Hazai Vállalkozás védjegy piaci lehetőséget nyújt a vállalkozóknak arra, hogy új ügyfeleket szerezzenek és biztonságot ad a fogyasztóknak, akik olyan gazdasági szereplőket keresnek akiknek vállalti felépítése és a tulajdonosi struktúrája átlátható és ezzel szolgálják az ország nemzetgazdasági fejlődését” – mondta tanúsítvány fejlesztésével foglalkozó stratégiai vezető Pintér Gábor, aki csapatával egy éve foglalkozik a rendszer kidolgozásával.

Cél a magyar vásárlók folyamatos edukálása és a tudatos fogyasztás ösztönzése a hazai vállalkozások érdekében. A Hazai Vállalkozás védjegy célja, hogy irányt mutasson a fogyasztóknak a piaci szolgáltató között. A védjeggyel rendelkező vállalkozások végső tulajdonosai 100 %-ban hazai magánszemélyek, illetve átlátható szervezeti és működési struktúrával rendelkeznek.

A védjegy megszerzését megpályázó vállalkozásokat közhiteles adatbázisok (Igazságügyi Minisztérium, NAV, Cégbíróság) alapján átvilágítva vizsgálják, az alábbi szempontokat kell teljesíteniük: hazai tulajdonosi háttér, pénzügyi eredmény felosztásának és felhasználásának módja és a Társaság teljeskörű átláthatósága. Azok a vállalkozások, amelyek megkapják a Hazai Vállalkozás Tanúsítványt, egy éven keresztül használhatják a Hazai Vállalkozás Védjegyet az üzleteikben, weboldalukon és termékeiken.

A tanúsítványt elnyerő vállalkozásokat a Hazai Cégtár adatbázisa gyűjti össze, melybe a hagyományos cégjegyzékekkel szemben a vállalkozások önmaguk bővebb bemutatásával kerülnek be, így a fogyasztók a kereshető adatbázisban a puszta adatokon túl megismerhetik a cégek történetét és az általuk vallott értékeket is. Az adatbázis a hazaicegtar.hu oldalon érhető el. Ezzel párhuzamosan elindul a hazaivallalkozo.hu nevű blog, mely egy cégeket és a hazai piacot bemutató üzleti híroldal szerepét tölti majd be.

A vállalkozások és a fogyasztók a hazaivallalkozas.hu oldalon tájékozódhatnak a védjegy feltételeiről és az általa nyújtott garanciákról és előnyökről.

(x)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!