A tavalyi évben a koronavírus-járvány hatására hatalmas lendületet kapott az online kereskedelem. Miközben a legtöbb gazdasági ágazat súlyos nehézségekkel volt kénytelen szembesülni, az online kereskedelem számára a megrendelések kiszolgálása jelentette a legnagyobb gondot. Az előző évhez képest 45%-os növekedést tudott felmutatni, ami csaknem háromszorosa az előzetes várakozásoknak. Ezek alapján nem túlzók azok a szakmai megállapítások, miszerint a hazai e-kereskedelem egy év alatt hármat lépett előre.
A megkérdezett marketingszakértő szerint a járványhelyzet miatt megváltozott fogyasztói szokások kikényszerítették a webáruházak többcsatornás jellegének fejlesztését, illetve rávilágítottak arra, hogy a korszerű e-kereskedelem számára az offline üzletek erős támogatást képesek nyújtani. Mindeközben a logisztikai szektor gyors fejlődését láthattuk, amely tehermentesítésében a csomagátvételi automaták is oroszlánrészt vállaltak.
A GKI Digital által közölt toplistán az eMAG-Extreme Digital párost a MediaMarkt és az Alza.hu követte. Negyedik helyen a FMCG szemtor legnagyobb szereplője, a Tesco webáruháza következik, majd a Telekom, az Euronics, a 220Volt, az Aqua, az Ipon és a Libri-Bookline folytatja a sort. A tíz legnagyobb szereplő összesen 330 milliárd körüli bevételt ért el.
Őket a Decathlon, a Kifli.hu, az Auchan, a Praktiker és a Mall.hu követi. A 15. helyre szorult cseh e-kereskedő helyezése mindenképpen negatív meglepetés, noha a kirobbant botrány óta folyamatos a leszakadása az élmezőnytől.
A GKI Digital elsőízben publikálta a vásárlók spontán szabadszavas ismertsége alapján felállított listáját. Noha e tekintetben is az eMAG és az Extreme Digital végzett az élen, a további helyekre olyan szereplők is képesek voltak bejutni, mint az AliExpress, az Amazon, az eBay, a BonPrix, a H&M, a Notino vagy akár a Jófogás.
Habár egyértelműen kijelenthető, hogy az e-kereskedelem globalizálódik, a koronavírus-járvány némileg lassította ez a folyamatot. Korábban gyakran hallottunk arról, hogy a hazai e-kereskedők a külföldi terjeszkedésben látják a hosszútávú eredmények biztosításának kulcsát, ezek a törekvések azonban lassulni látszanak. Jelenleg elsősorban azok a magyarországi szereplők képesek tartani a stabil piaci pozíciójukat a külpiacokon, amelyek már a járványhelyzet előtt megvetették a lábukat.
A legtöbb e-kereskedelmi szakértő arra számít, hogy a jövő évtől egyre több hazai e-kereskedő nyit a külföldi piacok felé; ezt segítheti az eMAG-Extreme Digital kft. és a GVH között létrejött alku, amely számos vállalást betartására kötelezi a piacvezető kereskedővállalatot.