4p

A feltérképezett igények nyomán jelentős változások elé néz a kelet-közép-európai irodapiac.

A Colliers International és a CMS nemzetközi ügyvédi iroda legújabb, „CEE Office Real Estate Compass: Is your workplace Millennial-ready?” c. éves ingatlanpiaci tanulmánya szerint az Y-generáció számára a munka-magánélet integrációja, a fizetés, az előrelépési lehetőség és az iroda elhelyezkedése a legfontosabb az ideális munkahely kiválasztásakor. Az új generáció elvárásai arra ösztönözhetik a fejlesztőket és bérbeadókat, hogy új irodakialakítási trendeknek megfelelő koncepciókat, irodatereket alakítsanak ki az irodáikban, a fejlesztők pedig egyre inkább a jó elhelyezkedésű, barnamezős beruházások felé fordulhatnak.

A 72 kelet-közép-európai szakember megkérdezésével készült tanulmány szerint a legfontosabb aspektus a munkahely választásban a munka-magánélet integrációja, de a fizetés, a vezetői előrelépési lehetőségek és az elhelyezkedés szintén kulcsfontosságúak a munkahelyi elégedettség szempontjából. Az iroda megjelenése és belső kialakítása, valamint az egyéb közös helyiségek csak a válaszadók 37 százalékának voltak fontosak, az iroda fenntarthatóságát és környezetbarát megoldásait pedig csak 18 százalékuk tartotta jelentősnek. A megkérdezettek egyharmada úgy gondolja, hogy 2-3 éven belül átalakul jelenlegi munkakörülményeik. 



“A közösségi irodában/terekben való munkavégzés népszerűnek bizonyult a válaszadók között, első sorban a fővárosokan. A válaszadók több mint negyede a közösségi/rugalmas irodateret határozottan vonzónak, míg további 40% részben vonzónak találta. A kutatásból mindez földrajzi szempontok alapján lebontva kiderül, hogy a fővárosokban dolgozó válaszadók 36%-a, vagyis több mint egyharmada egyértelműen támogatja a közösségi irodaterekben való munkavégzést. Ezzel szemben mindössze 4%-uk volt határozottan elutasító a közösségi irodaterekkel kapcsolatban.” - mondta Mark Robinson, a Colliers International CEE régiós piackutatási vezetője.

A rugalmas munkavégzés - beleértve az otthoni munkavégzést is - egyre elterjedtebb a régióban. A válaszadók 49 százalékának lehetőségük van a rugalmas, 57 százalékuknak pedig az otthoni munkavégzésre.

“Bérlőképviseleti munkáink során egyértelműen tapasztalható, hogy a munkáltatók első számú prioritásává vált a jelenlegi és jövőbeli munkavállalóik érdekeinek figyelembe vétele, amelynek eredménye, hogy a cégek egyre többet áldoznak a megfelelő irodakörnyezetre és munkakörülmények kialakítására. A regionális kutatás eredményét támasztja alá a Magyarországra készített legfrissebb Randstad Employer Brand tanulmány is, mely szerint hazánkban a válaszadók 64%-a figyelembe veszi, hogy mennyire tud azonosulni a vállalati kultúrával és légkörrel, amikor munkahelyet választ. Ez az érték 2016 és 2018 között 20%-ot növekedett.” – tette hozzá Mazsaroff Kata, a Colliers International iroda bérbeadási üzletágának igazgatója. 



A kérdőív meglátásaiból arra lehet következtetni, hogy jelentős változások elé néz a kelet-közép-európai irodapiac. A bérlők egyre inkább rugalmas, rövidebb időtávra szóló megállapodásokat kereshetnek, habár a régió erősebb gazdaságaiban a kiadó irodahelyek száma csökkent, ami a bérbeadók és az ingatlankezelők tárgyalási pozícióját erősítheti. A trendek továbbá arra ösztönözhetik a fejlesztőket és bérbeadókat, hogy új irodakialakítási trendeknek megfelelő koncepciókat, irodatereket alakítsanak ki az irodáikban, a fejlesztők pedig a jó elhelyezkedésű, barnamezős beruházások felé fordulhatnak.

“Az irodák fizikai jellemzőit illetően a válaszadók több mint fele egyetértett abban, hogy a munkahely elhelyezkedése az egyik legfontosabb szempont. Mivel azonban központi elhelyezkedésű fejlesztési területekből kevés van, ezért a barnamezős beruházások egyre népszerűbbek lehetnek a közeljövőben.” – mondta Czike Gábor, a CMS Budapest ingatlanjogi csoportjának vezetője.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!