3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy hengerfej felújítása nem feltétlenül jelenti minden esetben ugyanazt a folyamatot. Minden esetben az elmosással kezdenek, és miután előkészítették, jöhetnek a mérések. Ezek fogják meghatározni, hogy milyen feladatokat kell elvégezni. Ebben a cikkben a jellemző hibák és azok megoldásának folyamatával foglalkozunk.

Miért van szükség hengerfej-felújításra?

A modern motorépítési elvek nem kedveznek a hengerfejnek. A hűtése éppen elégséges, miközben a terhelés maximalizálva van. Mindemellett viszont csökkentve van a felhasznált anyagmennyiség és ezáltal kisebb a tömege is.

Hiába a javuló anyagminőség és az öntési eljárások, továbbra sem 100%-osan megoldott a hatalmas terhelés elleni védelem. Nem bírja örökké a csúcsra járatott terhelések sorozatát a motor ezen része, igy olykor előfordul, hogy szükséges egy hengerfej felújítás.

Nézzük is meg, hogy mik okozzák a problémát, és milyen megoldások vannak rá.

A hő- és mechanikai terhelés következményei

A túlmelegedés az egyik jellemző hibaok. Ilyenkor a hatalmas termikus terhelés miatt mehet tönkre (deformálódhat) a hengerfej. Ez jellemzően a tömítetlenségben mutatkozik meg, mely a hengerfejtömítés átégéséhez vezet. 

Ez síkolással orvosolható, melyet gyakorlatilag minden felújítás során elvégeznek. Így lesz pontos, megfelelő minőségű a felület, hogy tökéletes legyen a hengerfejtömítés.

A terhelés még ezen felül akár repedéseket is okozhat (főleg dízelmotoroknál) a hengerfejen. Ezek megtalálásához nyomáspróbát alkalmaznak.

Kopások

A nem megfelelő karbantartás jelentősen nagyobb kopást eredményez a megszokottnál. A vezérműtengely csapágyaihoz a legtöbb autóban kis átmérőjű csatornák vezetik a motorolajat, melyek könnyen eltömődhetnek a nem megfelelő karbantartás miatt. Ez pedig a modern hengerfejek esetén akár a teljes egység cseréjéhez is vezethet. Jobb esetben a vezérműtengely-szekrény cseréje megoldja a problémát.

A vezérműtengely problémái

Ezek makacs meghibásodások, melyek sajnos egyre ritkábban hozhatók helyre. Ennek oka a gyártási folyamat, mely során úgy rakják össze, hogy sok esetben rongálás nélkül ki sem vehető. Manapság már a szórásos és hegesztéses javítások inkább csak a haszongépjármű-motorok esetén lehetséges.

A szelepekkel kapcsolatos problémák

A túl magas égési csúcshőmérséklet mellékhatásaként a szeleptányérok megolvadhatnak, ezáltal elvesztik a tömítő képességüket.

Turbós motoroknál vagy teljes terhelésen üzemelő benzinmotorok esetén előfordul a szelep-beégés. A leváló részecske ekkor akár a hengerfalat is tönkreteheti. Ekkor már nem lesz elég csak a hengerfejet felújítani, a teljes motort kell.

Ha a szelepvezetők kopnak el, akkor ez zajt eredményez. A szelepszár-szimering kopása vagy elöregedése pedig nem megfelelő tömítéssel jár. De ezeket egyébként is mindenképp cserélni kell a hengerfej felújítás során.

Ha a szelepeken és szelepülékeken nincsenek mechanikai sérülések, akkor a szelepek becsiszolhatóak, ami a tömítő élt tartalmazó felület köszörülését jelenti.

A fentiek alapján látható, mennyi ok vezethet ahhoz, hogy fel kelljen újítani, sőt adott esetben akár cserélni is kelljen a hengerfejet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!