3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy hengerfej felújítása nem feltétlenül jelenti minden esetben ugyanazt a folyamatot. Minden esetben az elmosással kezdenek, és miután előkészítették, jöhetnek a mérések. Ezek fogják meghatározni, hogy milyen feladatokat kell elvégezni. Ebben a cikkben a jellemző hibák és azok megoldásának folyamatával foglalkozunk.

Miért van szükség hengerfej-felújításra?

A modern motorépítési elvek nem kedveznek a hengerfejnek. A hűtése éppen elégséges, miközben a terhelés maximalizálva van. Mindemellett viszont csökkentve van a felhasznált anyagmennyiség és ezáltal kisebb a tömege is.

Hiába a javuló anyagminőség és az öntési eljárások, továbbra sem 100%-osan megoldott a hatalmas terhelés elleni védelem. Nem bírja örökké a csúcsra járatott terhelések sorozatát a motor ezen része, igy olykor előfordul, hogy szükséges egy hengerfej felújítás.

Nézzük is meg, hogy mik okozzák a problémát, és milyen megoldások vannak rá.

A hő- és mechanikai terhelés következményei

A túlmelegedés az egyik jellemző hibaok. Ilyenkor a hatalmas termikus terhelés miatt mehet tönkre (deformálódhat) a hengerfej. Ez jellemzően a tömítetlenségben mutatkozik meg, mely a hengerfejtömítés átégéséhez vezet. 

Ez síkolással orvosolható, melyet gyakorlatilag minden felújítás során elvégeznek. Így lesz pontos, megfelelő minőségű a felület, hogy tökéletes legyen a hengerfejtömítés.

A terhelés még ezen felül akár repedéseket is okozhat (főleg dízelmotoroknál) a hengerfejen. Ezek megtalálásához nyomáspróbát alkalmaznak.

Kopások

A nem megfelelő karbantartás jelentősen nagyobb kopást eredményez a megszokottnál. A vezérműtengely csapágyaihoz a legtöbb autóban kis átmérőjű csatornák vezetik a motorolajat, melyek könnyen eltömődhetnek a nem megfelelő karbantartás miatt. Ez pedig a modern hengerfejek esetén akár a teljes egység cseréjéhez is vezethet. Jobb esetben a vezérműtengely-szekrény cseréje megoldja a problémát.

A vezérműtengely problémái

Ezek makacs meghibásodások, melyek sajnos egyre ritkábban hozhatók helyre. Ennek oka a gyártási folyamat, mely során úgy rakják össze, hogy sok esetben rongálás nélkül ki sem vehető. Manapság már a szórásos és hegesztéses javítások inkább csak a haszongépjármű-motorok esetén lehetséges.

A szelepekkel kapcsolatos problémák

A túl magas égési csúcshőmérséklet mellékhatásaként a szeleptányérok megolvadhatnak, ezáltal elvesztik a tömítő képességüket.

Turbós motoroknál vagy teljes terhelésen üzemelő benzinmotorok esetén előfordul a szelep-beégés. A leváló részecske ekkor akár a hengerfalat is tönkreteheti. Ekkor már nem lesz elég csak a hengerfejet felújítani, a teljes motort kell.

Ha a szelepvezetők kopnak el, akkor ez zajt eredményez. A szelepszár-szimering kopása vagy elöregedése pedig nem megfelelő tömítéssel jár. De ezeket egyébként is mindenképp cserélni kell a hengerfej felújítás során.

Ha a szelepeken és szelepülékeken nincsenek mechanikai sérülések, akkor a szelepek becsiszolhatóak, ami a tömítő élt tartalmazó felület köszörülését jelenti.

A fentiek alapján látható, mennyi ok vezethet ahhoz, hogy fel kelljen újítani, sőt adott esetben akár cserélni is kelljen a hengerfejet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!