9p

Júliustól új feltételekkel kaphatnak támogatott hiteleket a kis és középvállalkozások. Mit hoz a nyár? Hogyan hatnak a változások a magyar kis- és középvállalkozások hitelfelvételi kedvére? Ezekről is beszélgettünk Szerdahelyi Róberttel, az Erste Bank kkv üzletágának vezetőjével.

Mire számítanak a Széchenyi GO és a hozzá kapcsolódó krízisprogramok kifutása után?

Még nagyon friss a bejelentés az új Széchényi Max programról – a vállalkozóknak, a bankoknak is meg kell még ismerniük a részleteket. Nagyon jó hír, hogy marad támogatott, kedvező fix kamatozású konstrukció, ám az első pillanatra látszik, hogy a korábbi program alacsonyabb kamatait nem lehetett tartani. Ez várható is volt, így azt követően, hogy bejelentették, június 30-án a Széchenyi GO és a hozzájuk tartozó krízisgarancia-programok kifutnak, az ügyfelek előre hozták a következő negyed- vagy akár félévre tervezett hitelkérelmeik benyújtását. Miután egy jó, könnyen kezelhető, kedvező árú konstrukcióról van szó, minden olyan cég, amely hitelképes és igénye van a finanszírozásra, élni kívánt a lehetőséggel.

Szerdahelyi Róbert, az Erste Bank kkv üzletágának vezetője (Fotók: Izsó Márton Artúr)
Szerdahelyi Róbert, az Erste Bank kkv üzletágának vezetője (Fotók: Izsó Márton Artúr)

Az egész szektor, beleértve a közreműködő Kavosz irodákat és a számlavezető bankokat, megfeszített ütemben dolgozik. Az előrehozott igények miatt önmagában is lenne a harmadik negyedévben visszaesés a második negyedéves teljesítményhez képest. Most a teljes közvetítői rendszernek kettős feladattal kell megküzdenie: egyrészt le kell zárnunk azt a rengeteg hiteligénylést, ami az elmúlt hetekben befutott, másrészt fel kell készülnünk az új termékek értékesítésére. Örömhír, hogy a kkv-k számára lesz olyan költségvetési támogatás, amely kamat- és díjtámogatást tesz lehetővé, így szektor olcsóbb finanszírozási igényeit kielégíti. Ezzel a piaci forrású hiteltermékekhez képest kedvezőbb finanszírozást tudnánk majd biztosítani.

Említette, hogy sok cég előre hozta a hiteligényeit, nagyságrendileg mekkora növekedést jelentett mindez a hitelfelvételi kedvben?

Érdekes módon mi nemcsak az utolsó néhány hétben vagy ebben a negyedévben éreztünk fokozott igényt, hanem gyakorlatilag januártól. 2021. decemberében jelent meg a tájékoztatás arról, hogy ezeket a programokat meghosszabbították idén június 30-ig. Az első negyedévről már rendelkezésre állnak az adatok, és ezekre büszkék lehetünk: 11 százalékkal volt magasabb a KKV hitelállomány a tavaly márciusinál, és az első negyedévben lebonyolított új hitelkihelyezések is 27 százalékkal emelkedtek.

A mostani megnövekedett hiteligénylési kedvet tehát ideiglenes visszaesés követi majd, mit gondol, mikor állhat ezután helyre a hitelfelvételi hajlandóság?

Optimista vagyok – aki magyar kkv-kkal foglalkozik, hivatalból bizakodó kell, hogy legyen. Azt gondolom, hogy a negyedik negyedévre lesz valamilyen szolid visszarendeződés. A hitelcél szerinti differenciálás is rendkívül fontos: nem csak a forgóeszköz-finanszírozási, vagy csak beruházási, hitelek, de a megújuló energiákkal kapcsolatos, energiahatékonysági, technológiai beruházásokat célzó támogatott konstrukciók is megjelennek.

Az elmúlt néhány hónapos intenzív időszakban nemcsak a Széchenyi GO-termékek iránti felfokozott érdeklődésről beszélhetünk, hanem például az Eximbank néhány támogatott terméke is kifut június 30-án, ezekre is élénk volt a piaci érdeklődés a kkv-k körében. A kkv-k természetesen nemcsak ezeket a támogatott termékeket tudták igénybe venni, ettől függetlenül is volt olyan beruházás és kapcsolódó finanszírozás, ahol saját forrású hitelterméket kellett választanunk Elég széles a paletta, de kell is, hogy több opcióval működjön a hazai kis- és középvállalkozások finanszírozása.

A mostani finanszírozási lehetőségek kifutása után milyen támogatott konstrukciók bevezetését tartanák érdemesnek?

Önmagában az infláció növekedése miatt, a nagyobb piaci árak miatt, akár, ha egy kereskedelmi céget nézünk, ugyanazon termékvolumen értékesítése ma jóval nagyobb forgóeszköz-igénnyel bír. Vegyünk példának egy gabonakereskedőt vagy malmot: ugyanazon gabonamennyiség felvásárlására ma lényegesen több pénzre van szüksége a cégnek. Azt rendkívül üdvözítőnek tartom, hogy forgóeszköz-finanszírozásra van lehetőség kamattámogatott konstrukció keretében. De közismert tény, hogy a magyar kkv-k döntő többsége tőkehiányos jellemzőket mutat, ezért üdvözítő, hogy a beruházási hitelcélokhoz is kapcsolódik kamat- illetve díjtámogatás. Az, hogy a kormányzat vagy az unió milyen beruházásokhoz biztosít közvetlen támogatást, nagy mértékben meghatározza a fejlesztési irányokat is.

Az új kínálat nagy előnye, hogy lesz olyan konstrukció, amely az energiahatékony működéssel kapcsolatos fejlesztéseket, a termelési hatékonyság növelését, valamint a szükséges kapacitásbővítéseket támogatja – ezzel elősegítve a hazai kkv-k stabilabb működését és egyes esetekben azok sikeres nemzetközi piacra lépését. Emellett persze iparági fókuszokról is érdemes beszélni, kiemelve például a mezőgazdaság finanszírozását. A stabil nemzetgazdasági teljesítményünk egyik fő alappillére a mezőgazdaság és az élelmiszeripar, melyek kiemelt támogatása, legyen az közvetlen támogatás vagy kedvezményes banki konstrukció, mindenképp elengedhetetlen. A kormányzat emellett nagyon komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy magát az ipari, feldolgozóipari termelést és az ahhoz kötődő kkv-ügyfélkört erősítse különböző közvetlen támogatásokkal, támogatott konstrukciókkal.

Hogyan élte meg az elmúlt időszakot az Erste Bank kkv-üzletága?

A kis és középvállalkozás személyes üzlet, a vezetők, a tulajdonosok is részei a cég mindennapi működésének, jól ismerik majdnem minden egyes munkatársukat – itt fontosak a személyes kapcsolatok, a bizalom, a kiszámíthatóság. Ez a pénzügyek kezelésében is meglátszik: a személyes találkozás itt fontos. Ezen a területen az elmúlt két év nagyon jelentős változást hozott. Hirtelen az offline térből, ahol nagyon jól teljesítettünk, átkényszerültünk – a pandémiás szabályok betartása miatt – az online világba. Az első időszakban nemcsak mi korlátoztuk a személyes találkozásokat járványvédelmi okok miatt, hanem az ügyfelek sem voltak nyitottak minderre, erős volt a piacon a pandémia miatti félelem. Én nagyon büszke vagyok a teljes kkv-üzletág vezetői és munkatársi csapatára, nagyon jól tudtunk alkalmazkodni ehhez a minden tekintetben új működési környezethez.

Hogyan zajlott a munkavégzés ebben az időszakban?

Nyilvánvalóan az első időszakban meg kellett mindenkinek szoknia a megváltozott helyzetet. Hiszen egyrészt az online térben vezetőként is egészen másként kell a munkát megszervezni, motiválni, teljesítményt elvárni és ellenőrizni, másrészt az ügyfelek részéről is másfajta reakciók voltak várhatók. A kapcsolatépítés, -ápolás tekintetében részünkről proaktivitásra volt szükség, mi kerestük az ügyfeleket, akik ebben a helyzetben könnyebben adtak kitérő válaszokat, hiszen nem akartak személyesen kontaktálni a járvány miatt. Egy ágazat volt, amely eltérően működött e tekintetben: a mezőgazdaság. Ebben az ágazatban, minden munkafolyamatnak meg van a maga optimális időpontja, nem igen lehet eltolni, például a tavaszi munkákat, a vetést nem lehet három hónappal később elvégezni. Ezek az ügyfelek voltak azok, akik a legkevésbé kényszerültek rá, hogy a működési rendjüket gyökeresen átalakítsák, így velük a személyes kapcsolattartás fenntartása is könnyebb volt.

Milyen hozadéka volt az átalakult munkavégzésnek?

A pandémia teljesen online munkavégzése két év alatt átalakult klasszikus hibrid működéssé, és az ügyfelek a saját tevékenységükben is megszokták az online eszközök használatát. Így olyan ügyfelek, akik eddig kizárólag személyesen tartották bankjukkal a kapcsolatot, nagyon könnyen elérhetővé váltak az online térben is. Ők is és mi is gyorsabb, időhatékonyabb munkavégzésre tudtunk átállni. A kkv-k ügyfélkiszolgálásában nagyon fontos a sebesség, és azzal, hogy mindenki időt tudott megtakarítani, az ügyintézésben is tudtunk gyorsulni.

Az is a kollégáink munkáját dicséri, hogy egy független tanácsadó cég által készített, a teljes hazai KKV piacot érintő ügyfélelégedettségi felmérésén, immáron negyedik éve az Erste Magyarország KKV üzletága áll az első helyen a hazai versenytársak előtt. Így azt gondolom, hogy az ügyfeleink is, és mi magunk is jól alkalmazkodtunk ehhez a helyzethez.

A már meglévő ügyfelek elégedettsége tehát egyértelmű. De mi az az elvárás, amellyel a potenciális új ügyfelek érkeznek az Erste Bankhoz, mondván, hogy ezt máshol nem kapták meg?

Minden versenytársunk, amely a kkv-ügyfélkörrel komolyan foglalkozik, biztosítja a személyes kapcsolattartás lehetőségét, és egy dedikált kapcsolattartót a partnerei számára. A kérdés az, hogy ez a dedikált kapcsolattartó milyen minőségű munkát végez, kellően proaktív-e, és a cég, az ügyfél valódi tanácsadójaként tekinthet-e rá. Mi nagyon sokat beszélgetünk az ügyfelekkel olyan témákban, amelyek nem banki kötődésűek, hanem amelyek a tulajdonost vagy az operatív menedzsmentet foglalkoztatják – bennünket azért kérdeznek meg, mert mi akár az ő iparágukban, akár más szegmensekben látunk olyan jó gyakorlatokat és piaci benchmarkokat, amelyek az adott cég számára a döntéselőkészítési folyamataik során hasznos inputként, jó referencia pontkén szolgálhatnak.

Ebben a közös gondolkodásban aktív, mindig elérhető partnerek vagyunk.

Az Erste kis- és középvállalati üzletágában 10 százalékos azon ügyfelek aránya, melyek már több mint húsz éve választották számlavezetőjüknek a bankot. Mire számíthatnak a lojális cégek?

Minden évben az akkor éppen 20 éves banki kapcsolattal rendelkező ügyfeleinket díjazzuk. Ez a díjazás egyrészt médiamegjelenési lehetőséget is biztosít, hiszen a Lojalitásdíj-átadót sajtónyilvános eseményként hirdetjük meg, így ügyfeleinknek megjelenési lehetőséget biztosítunk a helyi médiumokban. Az ünnepélyes díjátadó mellett egy olyan Lojalitás-kedvezménycsomagot is adunk ajándékba, melyben a díjazottak az Erste kiemelt partnereinek a termékeit és szolgáltatásait vehetik igénybe extra kedvezményekkel szervezet-fejlesztési és egyéb tréningek, coaching, webaudit/-fejlesztés, illetve szekszárdi bor- és élményprogramok témakörökben. Ez is jól mutatja, hogy nem kizárólag bank- és ügyfélkapcsolatban gondolkodunk, hanem, ha látunk egy arra érdemes szállítót, és egy potenciális vevőt, akkor nagyon szívesen összekötjük őket. Hiszen ez egy újabb potenciális üzlet, amelyhez, ha a későbbiekben kell egy jó bank, az ügyfélnek biztosan eszébe jut majd, hogy ismét az Erstét keresse meg.

(X)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!