Az orosz-ukrán konfliktus hatása megkérdőjelezhetetlenül begyűrűzik a hazai online kereskedelembe is, hiszen az üzemanyag- és energiaárak jelentős növekedése törvényszerűen megjelenik az árcímkéken is. Sőt, nem feledkezhetünk meg az árfolyamváltozásokról sem, aminek eredményeképpen ma többet kell adnunk egy euróért, mint az orosz megszállás előtt napokban. Habár a forint árfolyama korrigálni tudott a 402-es szintről, a 350 körüli szintek már aligha lesznek elérhetők. A kereskedők persze nem szeretnének hirtelen felindulásból árat emelni, de miután kifogynak a korábbi beszerzésből származó készleteik, bizonyosan erre fognak kényszerülni – mondja el a véleményét a megkérdezett e-kereskedelmi szakértő.
Kérdés azonban, merre változik a hazai e-kereskedelem helyzete. Bő két évvel ezelőtt, illetve a koronavírus-járvány kirobbanása előtt még mindenki azt találgatta, milyen arányban növekszik a hazai e-kereskedők terjeszkedési hajlandósága, mely nagyobb webshopok nyitnak a régió más piacai felé… Most egészen más kérdések foglalkoztatják a piac szereplőit. Noha középtávon mindenki az online piac növekedésére számít, ma még egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy a 2022-es eredmények elérik majd a korábban megszokott növekedési szintet, vagyis nem lehetünk biztosak abban, hogy a hazai e-kereskedelem képes lesz 16%-ot bővülni.
Marketingszakértők szerint a szolgáltatásfejlesztés minden korábbinál fontosabb szerephez juthat. Érdemes látni azt is, hogy a vevőszerzésben is jelentős drágulások következnek be; a felmérések szerint hozzávetőlegesen évi 10 százalékot növekszik egy új vásárló megszerzésének ára. Sokakat ez inkább arra ösztönöz, hogy a már megszerzett vásárlóikat igyekezzenek megtartani. Erre elsősorban a piac tőkeerős szereplői képesek.
Az eMAG elsősorban a logisztikai fejlesztésekben látja a megoldás kulcsát. A Portfolio.hu értesülései szerint a vállalat 100 millió eurós értékű beruházást valósít meg Budapest közelében. A cég a beruházást a vele 2019-ben összeolvadt Extreme Digitallal közösen hajtja végre. A raktár Dunaharasztiban épül és várhatóan 2023-ra készül el.
A vállalat nagy hangsúlyt fektet a csomagátvételi lehetőégek fejlesztésére is. Ennek eredményeképpen saját csomagautomata hálózatot üzemeltet easybox néven. Az automatákat elsősorban bevásárlóközpontokban, forgalmasabb közlekedési csomópontokon, benzinkutakon és szupermarketek parkolóiban tervezi telepíteni a kereskedelmi márka; de a lakóparkok, népszerű lakóövezetek és lakótelepek sem maradnak ki a térképről, így tényleg úton-útfélen Easybox automatába lehet majd botlani.