Bár a Forma-1 sorozatot várhatóan továbbra is a Red Bull dominálja, mely a sorozat látványosságának élénkítéséért küzd, öröm a látszólagos egyhangúságban, hogy mindezt teli kasszával teszik. A minden eddiginél több futam és az ezzel járó hatalmas profit elkerülhetetlen „mellékhatása” a cirkusz bővítése. A sportot irányító FIA ezért januárban "szándéknyilatkozatok" benyújtását kezdeményezte, hogy új istállók csatlakozhassanak a jelenlegi 10 csapatos mezőnyhöz, talán már 2025-ben.
A McLaren vezérigazgatója, Zak Brown úgy véli, legalább négy leendő csapat érdeklődik a sportághoz való csatlakozás iránt, miközben az F1 szabályzata csak két további helyet biztosít. A FIA június végéig akar döntést hozni arról, hogy mely csapatok kapnak lehetőséget a nagy dobásra.
Az Audi már korábban megerősítette 2026-os belépését, átvéve az Alfa Romeo (Sauber) helyét, míg az amerikai óriás, a Ford a Red Bull-lal kötött motorszállítói partnerségi megállapodást. Az ausztrál milliárdos David Dicker is beszáll az F1-es rajtrácsra pályázó új csapatért folytatott versenybe.
Most azonban pályára lépett egy igazi kuriózumnak számító potenciális új csapattulajdonos, aki az első kínai istállót gründolná. A hongkongi milliárdos, Calvin Lo az R. E. Lee International, a világ legnagyobb életbiztosítási brókerének vezérigazgatója, a 45 éves férfi azóta van "rákattanva" a sportra, amióta a 2000-es évek elején megpillantotta Michael Schumachert és akkoriban verhetetlen Ferrariját a tévében.
"Komoly tárgyalásokat folytatok arról, hogy beszálljak a versenyzésbe" - mondta az Independentnek.
Az F1-nek több csapatra van szüksége. Túl sok tehetség van a motorsportban ahhoz, hogy ne legyen több csapat. Elég sok lehetőséget vizsgálok, hogy megnézzem, hogyan tudnék részt venni.
Bármely új csapat belépési díja 200 millió dollár, amit a jelenlegi csapatokkal közösen kell fizetni. A Mercedes főnöke, Toto Wolff korábban megjegyezte, hogy reálisan 1 milliárd dollárra van szükség ahhoz, hogy az élmezőnyben harcoljanak, és Lo egyetért azzal, hogy ez az összeg "reális", figyelembe véve a toborzás és a fejlesztés alapvető költségeit.
"Nem az a nehéz, hogy pénzt tegyek a csapatba, hanem annak biztosítása, hogy fenntartható legyen, különben mindenki számára kínos lesz. Ez nagyon bonyolult, még egy jól bevált csapattal is, a szponzorációval és a részletekkel együtt.
"Hatalmas potenciál van a világnak ezen a részén – az ázsiai bővítés szerinte nagyon előnyös lenne az ázsiai közösség és az F1-es ökoszisztéma számára egyaránt."
Lo az árnyékban dolgozik
A széles körben "titokzatosnak" vagy "radar alattinak" tartott milliárdos a Forbes szerint pazarlónak is tekinthető luxus életmódja ellenére 1,7 milliárd dollár nettó vagyonnal rendelkezik – van ugyanis egy sor szuperautója vagy például sokmillió dolláros csúcsminőségű pezsgőgyújteménye.
"Szeretnék egy ázsiai csapatot, amelynek bázisa a Gyöngy-folyó deltájában (Dél-Kína leggazdagabb régiójában) lenne. A kezdeti néhány szezon valószínűleg nehéz lenne, de a sportág számára fontos, hogy nagyobb nyilvánosságot és elkötelezettséget kapjon itt is."
Jelenleg az ugyancsak az F1-re aspiráló ázsiai hátterű, nagy-britanniai bázissal rendelkező Panthera Team Asia-val való társulás tűnik a legvalószínűbbnek. Lo pénzügyi kapcsolatban áll a Williams F1-es csapatával is, amelyet közel három évvel ezelőtt vásárolt meg a Dorilton Capital magánbefektető cég.
Az F-1 történetében már voltak próbálkozások kínai csapat összerakására, 2017-ben például felbukkant egy francia ügyvéd birtokában lévő cég, a China F1 Racing Team Ltd. - korábban Bronze Fortune Limited néven futott és Nagy-Britanniában működött. A 2000-es évek elején pedig Shangsai FRD Grandtour Tyre néven jött létre csapat Kínában, amely a létrehozók reményei szerint záros határidőn belül a száguldó cirkusz tagja lett volna.