2018. augusztus 22. 05:45
mfor.hu

Augusztus közepén sem történt semmi váratlan a kereskedelmi tévéknél, a csatornák már az őszi időszakra készülnek.

Erősen fog kezdődni az őszi évad a kereskedelmi tévéken, ráadásul nem is kell szeptemberig várni erre, hiszen augusztus 27-én már az RTL Klub és a TV2 is új műsorrenddel jelentkezik. Az RTL Klub mindezt amolyan rapid randis sajtóeseményen prezentálta, míg a TV2 nagy bejelentése az volt, hogy „titkolózik”. Az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó adó ugyanis formabontó módon nem konkrét műsorcímekkel, hanem emojikkal kommunikálja őszi műsorait. Egy héttel ezelőtt a TV2 azt közölte, azt, hogy milyen műsorokkal indulnak majd augusztus 27-én, csak az adás napján leplezik le. A kampányt egyébként viszonylag komolyan veszi a TV2, hiszen aki csalni akarna, és a műsorújságokból szeretne tájékozódni az annyit talál csak, hogy „Találd ki, mit fogsz nézni! ;)”.

A TV2 kapcsán egyébként a korábban közzétett információk alapján meg lehet azért jósolni, hogy mi kerül képernyőre, bár természetesen meglepetések még lehetnek. Emellett könnyen elképzelhetően tartjuk, hogy a januárhoz hasonlóan a két nagy csatorna azzal fog majd játszani, hogy 5-10 perccel eltolja a műsorait, hogy az egyes programok kezdése nekik kedvezzen, és ott maradjanak a nézők náluk.

Az RTL Klub augusztus végén a Nyerő párost fogja visszahozni, ez lesz hétköznapokon a Híradó után 7 órakor. Majd 20:30-tól a Barátok közt, 21:10-től pedig az Éjjel-nappal Budapest lehet a fix pont a tévénézők életében. A késő esti műsorsávba kerülnek majd (vissza) a sorozatok, mint a Dr Csont, a Szemfényvesztők, a Szulejmán vagy éppen a nyár nagy durranása a Doktor Murphy.

A TV2-n jó eséllyel hétköznap estéken egy vetélkedőt és egy szórakoztató műsort láthat majd a közönség. A csatorna ugyanis korábban közölte, hogy a Pénzt, vagy éveket! sikere után Kasza Tibi új vetélkedőt kap ősszel, amelyben szintén tippelni kell majd. Sztárok és párok címmel műsorba kerülő vetélkedőben celebeknek azt kell kitalálniuk, hogy a bemutatásra kerülő idegenek közül vajon kik alkotnak egy párt. A csatorna egy másik műsorát is hirdette már, ez az angol területen What would your kid do címmel futott, és kisgyermekes szülőknek kell benne megtippelni, hogyan reagál a gyermekük különböző helyzetekben, amikor a szülő nincs vele. Látva, hogy korábban a gyerekeket felvonultató műsorok a csatorna átlagánál általában jobban futottak (pl. a Vigyázat, gyerekkel vagyok!) ez az őszi induláskor logikus választás lenne.

Ha már TV2, akkor érdemes egy szóra elidőzni a médiacsoport kábelportfóliójánál, azon belül is a sportadóknál. A Spíler TV 2016-ban kezdett sugározni, és azonnal megvették rá a brit Premier League közvetítési jogait. Idén tavasszal pedig a Media Hungary konferencián azt jelentették be, hogy további két csatornával bővül a sportos kínálat, a Spíler 2 és a Spíler Extra néven futókkal. Sőt azt is közölték akkor, hogy náluk lesz látható, a La Liga, vagyis a spanyol bajnokság és az olasz bajnokik, a Seria A találkozói. Utóbbi kapcsán viszont volt még egy csavar, az eredeti tendert nyerő céggel – akiktől a TV2 megvette a jogokat – felbontották, így a magyar tévés társaságnak újra licitálnia kellett. A múlt héten zárult tenderen végül a Digi lett a befutó, így hozzájuk került a Ronaldo miatt a korábbiaknál biztosan nagyobb érdeklődésre számot tartó Serie A.

Azt nem tudni, hogy a TV2 csoport, amely korábban nem sajnálta a pénzt a sportközvetítésekre azért maradt alul, mert nem is akarták annyira megvenni az olasz bajnokikat, vagy a Digi félt attól, hogy nem marad komoly érdeklődésre számot tartó műsora, és így a vártnál magasabb összeg fizetésére is hajlandó volt. A TV2 óvatosságát egyébként könnyen indokolhatja az, hogy a 3,4 milliós előfizetői piac 85 százalékát lefedő nagy szolgáltatókkal, így a Digivel, a Telekommal, és a UPC-vel sincs szerződésük. A magas áron szerzett focis jogokat pedig az előfizetői díjakból tudnák visszakeresni. (Más kérdés, hogy ilyenkor a szolgáltatókra is komoly nyomás nehezedik az előfizetők részéről, így ők sem tudják egy vállrándítással elintézni, hogy miért nem látható egy-egy csatorna.)

Ronaldo miatt kapósabb lett az olasz bajnokság (forrás: Sports Illustrated) Ronaldo miatt kapósabb lett az olasz bajnokság (forrás: Sports Illustrated)

A sportműsorok súlyát egyébként jelzi, hogy az úgynevezett kereskedelmi célcsoportban (18-49 évesek) a közmédia rendre csak és kizárólag ilyen programokkal tud labdába rúgni. Nagyobb tömeget csak a Forma 1-es futamokkal és az érdekes labdarúgó mérkőzésekkel tudnak elérni. Így volt ez egyébként a múlt héten is, amikor a Vidi FC játszott BL-selejtezőt. A mérkőzést egyébként így sem nézték túl sokan, hiszen a nyári világbajnokság komolyabb meccseinél ennek a nézőszámnak többszörösét mérték.

A múlt hét kapcsán érdemes még megjegyezni, hogy a TV2 ezúttal nem tudott a hétvégéken nagyot húzni, így ismét jócskán elmaradt az RTL Klubtól, amely főműsoridőben, a kereskedelmi célcsoportban minden estét megnyert.

 

 

 

A 33. héten átlagos közönségarányt összevetve (főműsoridőben a 18-49 évesek körében) az RTL Klub 13,4 százalékos közönségarányt ért el, míg a TV2 a képernyők előtt ülők 7,6 százalékát érte el. A F+  nem tudott az országos csatornára felzárkózni ugyanis az egy héttel korábbihoz képest 5,2 százalékos közönségarányt ért el, ami 0,5 százalékpontos visszaesés. A F+-t ismét csak a Cool követte, az esetükben 3,4 százalékos közönségarányt mértek, majd a Viasat3 (2,5% SHR) jött a sorban, míg a középmezőnyt a Duna TV (1,3% SHR) zárta.