Sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy merre tart a hazai e-kereskedelem, illetve mi várható az második félévben. Az online kereskedők számára a karantén-lét hatalmas lehetőséget hozott, túlnyomó többségük jelentősen növelhette a bevételeit, az év második fele azonban fordulópontot hozhat.
Optimisták és pesszimisták
A hazai e-kereskedelem évek óta kimagasló teljesítményre képes. Az előző évek dinamikus növekedést hoztak a szektor számára, így az online piac jelentősége egyre nőtt a teljes kiskereskedelemben. A tavalyi 16%-os növekedés után a szakma hozzávetőlegesen 15%-os bővülést várt. Ehhez képest az első félév közel 35%-os növekedést hozott, ami elsősorban a járványhelyzet e-kereskedelemre gyakorolt hatásának tudható be.
Kérdés azonban, merre változik a helyzet ezután. A lakossági fegyelem rendkívüli mértékben lazult, a magasabb fertőzésszám sem tántorítja el a lakosságot a fizikai üzletek és plázák látogatásától. A vásárlói viselkedés nem hozható szoros összefüggésbe a járványhelyzettel, így az e-kereskedelem szereplői már nem számítanak olyan mértékű érdeklődésre, mint a tavaszi hónapokban.
Az optimisták úgy vélik, hogy a webáruházak iránti érdeklődés megmarad, a Black Friday és a karácsonyi időszak eredményei pedig felül tudják múlni az előző évet. Ez azonban csak az átterelődésnek köszönhetően valósulhat meg, vagyis abban az esetben, ha a hagyományos offline költések egy része az online térbe vándorol át.
A pesszimisták visszaesésre számítanak, amit az átalános gazdasági recesszió, a kiürülő családi kasszák és a romló kilátások magyaráznak. Többen úgy vélik, hogy a logisztikai szektor általános terheltsége miatt sokan akár két héttel korábban vásárolják meg a karácsonyi ajándékokat, így a vásárlási láz hamarabb lecsenghet, mint azt a korábbi években megszokhattuk.
Jövőre és azután…
Ma már borítékolható, hogy a 2020-as esztendő az e-kereskedők számára gyorsuló növekedést hoz; a második félév gyakorlatilag nem lehet olyan gyenge, hogy az összesített növekedést a tavalyi szint alá taszítsa. Kérdéses azonban, hogy a követkető évtől milyen tendenciák határozzák meg a magyar online kereskedelmet.
Egyes e-kereskedelmi szakértők és cégvezetők úgy vélik, hogy a következő évi tervezést 2019-hez kell igazítani, hiszen a 2020-as év tendenciái nem alkalmasak hosszabbtávú tervezéshez. Fontos kérdés, hogy az online térben megjelenő több tízezer aktív vásárló elkötelezetté válik-e az online piac iránt, vagy a veszélyhelyzetet követően visszatérnek a hagyományos offline vásárláshoz.