3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A korábbi éveknél is fokozottabb versengés jellemezheti az e-kereskedelmi kampányokat az utolsó negyedévben. Az Egyesült Államokban működő Coresight Research tanácsadó cég kutatása szerint idén a vásárlási láz akár két vagy három héttel korábban kezdődhet. A megállapítás azon a felvetésen alapszik, miszerint a tudatos vásárlók a logisztikai szektor várható túlterheltsége miatt idejekorán megkezdik a karácsonyi ajándékok megvásárlását.

Sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy merre tart a hazai e-kereskedelem, illetve mi várható az második félévben. Az online kereskedők számára a karantén-lét hatalmas lehetőséget hozott, túlnyomó többségük jelentősen növelhette a bevételeit, az év második fele azonban fordulópontot hozhat.

Optimisták és pesszimisták

A hazai e-kereskedelem évek óta kimagasló teljesítményre képes. Az előző évek dinamikus növekedést hoztak a szektor számára, így az online piac jelentősége egyre nőtt a teljes kiskereskedelemben. A tavalyi 16%-os növekedés után a szakma hozzávetőlegesen 15%-os bővülést várt. Ehhez képest az első félév közel 35%-os növekedést hozott, ami elsősorban a járványhelyzet e-kereskedelemre gyakorolt hatásának tudható be.

Kérdés azonban, merre változik a helyzet ezután. A lakossági fegyelem rendkívüli mértékben lazult, a magasabb fertőzésszám sem tántorítja el a lakosságot a fizikai üzletek és plázák látogatásától. A vásárlói viselkedés nem hozható szoros összefüggésbe a járványhelyzettel, így az e-kereskedelem szereplői már nem számítanak olyan mértékű érdeklődésre, mint a tavaszi hónapokban.

Az optimisták úgy vélik, hogy a webáruházak iránti érdeklődés megmarad, a Black Friday és a karácsonyi időszak eredményei pedig felül tudják múlni az előző évet. Ez azonban csak az átterelődésnek köszönhetően valósulhat meg, vagyis abban az esetben, ha a hagyományos offline költések egy része az online térbe vándorol át.

A pesszimisták visszaesésre számítanak, amit az átalános gazdasági recesszió, a kiürülő családi kasszák és a romló kilátások magyaráznak. Többen úgy vélik, hogy a logisztikai szektor általános terheltsége miatt sokan akár két héttel korábban vásárolják meg a karácsonyi ajándékokat, így a vásárlási láz hamarabb lecsenghet, mint azt a korábbi években megszokhattuk.

Jövőre és azután…

Ma már borítékolható, hogy a 2020-as esztendő az e-kereskedők számára gyorsuló növekedést hoz; a második félév gyakorlatilag nem lehet olyan gyenge, hogy az összesített növekedést a tavalyi szint alá taszítsa. Kérdéses azonban, hogy a követkető évtől milyen tendenciák határozzák meg a magyar online kereskedelmet.

Egyes e-kereskedelmi szakértők és cégvezetők úgy vélik, hogy a következő évi tervezést 2019-hez kell igazítani, hiszen a 2020-as év tendenciái nem alkalmasak hosszabbtávú tervezéshez. Fontos kérdés, hogy az online térben megjelenő több tízezer aktív vásárló elkötelezetté válik-e az online piac iránt, vagy a veszélyhelyzetet követően visszatérnek a hagyományos offline vásárláshoz.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!