3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az új díj várhatóan arra készteti a légitársaságokat, hogy éjfél és öt óra között ne közlekedtessenek a főváros fölött elhaladó járatokat. 

Október elsejétől érvényesíti díjszabályzatában az éjjeli repülési műveletek visszaszorítását célzó díjtételt a fővárosi repülőtér üzemeltetője - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Sávosan csökken a díj

A mától alkalmazott, zajszinten alapuló díjszabás nyomán a kevésbé korszerű, legzajosabb repülőgépek után műveletenként 1000 eurót fizetnek a légitársaságok. A díj mértéke a zajbizonyítványban rögzített kedvezőbb mutatók mentén fokozatosan csökken, a legcsendesebb járművek esetén a legmagasabb tétel tíz százalékáig. A befolyó többletbevétel az újraindult ablakcsere-program folytatását segíti.

Az ITM közleménye kitér arra is, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmára 1997-ben megalkotott jogszabályok vonatkoznak, amelyeket a zajterhelést érintően az elmúlt közel negyedszázadban most módosítottak először. A korábbi előírások szerint zajcsökkentési indokkal csak legfeljebb öt csomó sebességű hátszélben volt indítható vagy érkeztethető repülőgép. Az új rendeleti szabály az éjfél és hajnali öt óra közötti, ún. mélyalvási időszakban ezt az értéket 10 csomóra módosította. A változásnak köszönhetően a korábbinál jóval szélesebb körben szállhatnak fel vagy le a légijárművek a gyérebben vagy egyáltalán nem lakott délkeleti irányba, irányból.

A Budapestet elkerülő eljárásrend az előzetes számítások szerint az éves forgalom 90 százaléka esetében alkalmazható. Az intézkedéssel a repülőtértől északnyugatra fekvő sűrűn lakott területek szinte teljes egészében mentesülnek az éjszakai zajterhelés alól. A jogszabályi szintű változások augusztus elején hatályba léptek, a módosításokat a reptér üzemeltetője és a légiforgalmi irányító szeptember második felére átvezette belső szabályozásain. A szabályozási és díjpolitikai intézkedések eredményeként a jövőben csak rendkívüli esetekben fordulhatnak elő repülések Budapest felett a legérzékenyebb éjszakai időszakban. A HungaroControl légiforgalmi irányító adatai szerint, amióta az új hátszeles szabályozást alkalmazzák, még egyetlen gép sem szállt fel vagy le a főváros irányába, irányából a mélyalvási időszakban.

Nem sok a panasz

Az elmúlt hat hónapban összesen mintegy 150 panasz érkezett be a Budapest Airporthoz, ez a mennyiség nemzetközi összevetésben csekély mértékűnek számít. A legforgalmasabb nyári hónapokban, júliusban és augusztusban összesen 45 panaszt regisztrált a repülőtér üzemeltetője. Április óta egyetlen hónapban sem érte el a panaszok számának napi átlaga az egyet.

A főpolgármester kezdeményezésére az idei év eleje óta számos további intézkedés történt a légiközlekedésből származó fővárosi zajterhelés mérséklése céljából. Elkészült a repülőtér tényleges zajtérképezése a felszállási útvonalak mentén, javaslat született a mérőállomások elhelyezésének pontosítására, a rendszer bővítésére. Önkormányzati közreműködéssel kézi zajmérő eszközöket osztottak ki a zajterhelésben érintett lakosoknak. A Budapest Airport május közepén újraindította lakossági ablakszigetelési, ablakcsere programját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!