5p

Fél év alatt összehozott 1,85 milliárd forint hasznot. A szám nem néz ki rosszul, viszont nem kevés pénzt tett bele az állam, így igencsak hosszútávú megtérüléssel lehet számolni. A repülő a Budapest-Hangcsou-Almaty-Budapest járaton közlekedik, hogy mit és kinek szállít, nem lehet tudni. 

Fél év alatt 1 milliárd 852,6 millió forintos adózott eredményt hozott össze a Külgazdasági és Külügyminisztérium tulajdonában lévő, az egyetlen állami teherszállító repülőgépet kölcsönző állami cég, az Air Hungary Zrt. Az Mfor a 2023. szeptember vége és 2024. március vége közötti időszakra eső mérleget nézte át.

A számok azért is figyelemre méltóak, mert bár a 2014-ben gyártott Airbus A330-243F repülőgépet az állam 2020 szeptemberében a Qatar Airwaystől 57,5 millió dollárért (akkori árfolyamon 17 milliárd forintért) vásárolta meg, majd átfestésére is mintegy 100 millió forintot fordított, a gép, illetve az Air Hungary Zrt. eredményeiről a minisztérium mintha visszafogottabban nyilatkozna.

Mostanáig biztosan azt sem lehetett tudni, hogy a HA-LHU lajstromjelű gépet az állam az Air Hungary Zrt.-be helyezte.

A céget tavaly október 13-án jegyezték be, de a hvg.hu hiába kérdezősködött arról, hogy mégis milyen célt szánnak neki, Szijjártó Péter tárcája és a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (a 2024. január 1-jétől létező Nemzetgazdasági Minisztérium jogelődje – a szerk.) is hallgatott. Miután a cég főtevékenysége légi szállítóeszköz kölcsönzése lett, már lehetett gyanakodni, hogy ebbe a cégbe akarják betolni az Airbust, így egy egyetlen repülőből álló, állami kereskedelmi „flottát” létrehozva. 

Arról a repülőről van szó, amely tavaly augusztus 20-án megsérült a budapesti légibemutatón: a Duna fölött áthúzva egy kisebb madárral ütközött és – vélhetően méregdrága – kényszerpihenőre kellett mennie a hajtóműlapátok sérülése miatt. Az Airportal szaklap írta meg, hogy szeptember közepén megtartották a repülő karbantartás utáni tesztrepülését és várhatóan szeptember 12-én teljesíti majd a javítás utáni első járatát Kínába.

Ekkor már nagyban készítették elő a céget, amelybe a magyar állam a 13 300 eurós alaptőke mellett előbb 6,2 millió eurót tolt bele – vélhetően a napi likviditás biztosítására –, majd november végén az állam belerakta az Airbust 38,9 millió euró értékben, illetve az ahhoz kapcsolódó eszközöket 3 millió 182 ezer euró értékkel feltüntetve. 

Ázsiós alaptőkeemeléssel helyezték a cégbe az Airbust és a kapcsolódó eszközöket
Ázsiós alaptőkeemeléssel helyezték a cégbe az Airbust és a kapcsolódó eszközöket
Fotó: Alapszabály

Az egyetlen repülős légi teherfuvarozó cégbe belepakoltak nagyságrendileg 48,3 millió eurót, mostani árfolyamon tehát nagyjából 19,3 milliárd forintot. A mérleg a 2023. szeptember 26.–2024. március 31. időszakra vonatkozik. Eszerint ebben a hat hónapban a cég nettó árbevétele 6 millió 164,8 millió euró volt, ez teljes egészében belföldi értékesítésből származott, az adózott eredménye pedig 1 millió 658,8 millió euró lett. A nyereséget nem vették ki, hanem az eredménytartalékba helyezték.

Az igazgatóság három tagja 2 997 euró (nagyjából 1,2 millió forint) tiszteletdíjat kapott, Borbély Tibor Péter vezérigazgató éves munkabére bruttó 51 202 euró, átszámítva nagyjából 20,7 millió forint volt. A hvg.hu szerint Borbély Tibor Péter 2016 óta a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) kötelékében dolgozik, korábban a CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. igazgatója volt. Az Air Hungary Zrt. háromfős felügyelőbizottságában idén februárig ott ült Kiss-Parciu Péter helyettes államtitkár, azóta már az igazgatótanács tagja, ahogyan Dr. Bathó György Géza helyettes államtitkár is. Jelenleg Bodorné Sükösd Melinda Emese (aki a KKM dokumentuma szerint a Külképviseleti Költségvetési és Pénzügyi Osztály vezetője), Dr. Kovács Rita Teréz (a minisztérium Társaság Koordinációs Osztályának vezetője) és Dr. Kovács Kristóf ( az Általános Jogi Osztály vezetője) őrködik a társaság működése felett. 

A vizsgált időszakban 620 962 eurót számoltak el amortizációra, ami éves szinten körülbelül 1,24 millió eurót jelent. Figyelembe véve a cégbe tett 40,083 millió eurós tőkét (ez a befektetett eszközök értékét jelenti, nem számítva az induló tőkét és a kezdeti, 6,2 millió eurós összeget), a befektetés várhatóan 17,6 év alatt térül meg az aktuális éves adózott eredmény és amortizációs ütem mellett. Ebben nincsenek benne az esetleges javítások vagy kényszerpihenők időszakai. Természetesen a nyereség is változhat, ez a számítás csak nagyságrendileg érzékelteti, hogy vélhetően nincs szó rövidebb távú megtérülésről.

Az állami gép pilótafülkéje, a Wizz Air pilótáival
Az állami gép pilótafülkéje, a Wizz Air pilótáival
Fotó: Szijjártó Péter / Facebook

Ennyi pénzt kaphat a Wizz Air

Üzemeltetési szolgáltatásokra 287 468 eurót, átszámítva körülbelül 116,1 millió forintot könyveltek el. Ez azért is érdekes, mert az üzemeltetést a Wizz Air végzi, mostanáig sem ők, sem a KKM nem árult el részleteket arról, hogy milyen anyagi vonzatokkal jár a megbízás. 

A gép a Budapest-Hangcsou-Almaty-Budapest útvonalon közlekedik. Hogy mit szállít, arról megkérdeztük a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, ha megkapjuk, válaszukkal bővítjük cikkünket. Kérdéseinket a Wizz Airnek is elküldtük, azonban ők mindössze annyit válaszoltak, hogy nem áll módjukban nyilatkozni a témában, „hiszen a minisztérium a repülőgép tulajdonosa”, majd a minisztériumhoz irányítottak minket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!