4p
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


			
		
mfor.hu

2015. novembere óta létesíthető javadalmazási célú MRP Magyarországon. Az azóta eltelt nagyjából 3 év tapasztalatai alapján a kormányzat a javadalmazási típusú MRP szervezetekre vonatkozó törvényi rendelkezések felülvizsgálatát és módosítását kezdeményezte a 2018. október 19-én benyújtott adócsomag keretében, amelyet november 6-án tovább módosítottak. A szabályozás célja, hogy törvényi szintre emelje az időközben kialakult helyes joggyakorlatot és további részletszabályokat adjon az MRP szervezetekre vonatkozóan. Ennek keretében sor kerül a már meglévő törvényi szabályok pontosítására, illetve a munkavállalók tulajdonosi érdekeltségének megteremtését célzó további garanciális szabályok kialakítására. A témával a Trend FM műsora is foglalkozott.

A szabályozás célja, hogy törvényi szintre emelje az időközben kialakult helyes joggyakorlatot és további részletszabályokat adjon az MRP szervezetekre vonatkozóan. Ennek keretében sor kerül a már meglévő törvényi szabályok pontosítására, illetve a munkavállalók tulajdonosi érdekeltségének megteremtését célzó további garanciális szabályok kialakítására.

A javaslat struktúráját tekintve egyes szabályokat eltérő időponttal léptet hatályba, így egyes rendelkezései 2019. január 1-től, míg mások csak az azt követő évektől alkalmazandóak. Ez a jogtechnikai megoldás azt tükrözi, hogy a kormány hosszú távon tervez az MRP-vel, ennek érdekében kiszámítható jogi környezet megteremtésére törekszik.

A javaslat egyik újítása, hogy az változtat a juttatás tárgyára vonatkozó szabályokon. Ennek értelmében az MRP juttatás tárgya már csak kizárólag törzsrészvény, vagy ahhoz közelítő befektetői kockázatot megtestesítő más értékpapír, illetve ezekhez kapcsolódó jog (például vételi jog) lehet. 2020. január 1-től MRP keretein belül pedig már csak olyan törzsrészvényhez közelítő befektetői kockázatot megtestesítő más értékpapír kezelhető, amelyet nyilvánosan forgalomba hoztak, azaz a szabályozott piacra bevezettek.

Nemcsak a juttatás tárgyát érintő, hanem a juttatás feltételeire vonatkozók módosítások is belekerültek az adócsomagba. Amennyiben ugyanis a juttatás feltételeként a gazdasági teljesítmény jövőbeni alakulását vagy az adott társaság eredményes és hatékony kockázatkezelését szabják feltételül, úgy ezt a számviteli beszámolóban foglalt adatokkal, nyilvánosan forgalomba hozott értékpapír kibocsátója által jogszabály rendelkezése alapján, rendszeresen közzétett jelentésben szereplő adatokkal vagy független szervezet által nyilvánosságra hozott iparági mutatókkal kell alátámasztani.

A 2015. novembere óta hatályos törvényszöveg nem tartalmazott arra vonatkozóan szabályokat, hogy mennyi ideig kell az MRP szervezeten belül kezelni az értékpapírokat. Egyes hírek szerint volt olyan juttatási program, amely éppen a kezelési időszak rövidsége miatt talán nem is tekinthető valódi mrp-nek. A jogalkotó most törvénybe iktatta, hogy a kifizetés alapjául szolgáló feltétel csak meghatározott idő elteltével, azaz 2 év (24 hónap) után teljesülhet. Ez lényegében jogszabályi szintre emeli az eddigi (helyes) joggyakorlatot, kiszorítva ezzel az olyan MRP-k működését amik adott esetben akár csak egy napig kezelték a pénzügyi eszközöket.

Az MRP szervezet legfőbb célja a résztvevő munkavállalók tulajdonosi érdekeltségének megteremtése. A javadalmazási politika az az alapvető jelentőségű dokumentum, amely meghatározza a juttatás feltételeit, valamint a kezelendő pénzügyi eszközt, ezek közül akár többet is. Ha a javadalmazási politika a törvény rendelkezéseitől eltér, akkor ennek eredményeként semmis lesz. Ennek anyagi és eljárásjogi következményét részletezi az új módosítás, amelynek értelmében a javadalmazási politika semmisségének megállapítása iránt az ügyész vagy az MRP-ben résztvevő pert indíthat az alapító ellen. Minden esetben az MRP szervezet ellen is meg kell indítani a pert. A javadalmazási politika semmisségének megállapítása iránti per megindítására akkor kerülhet sor, ha a javadalmazási politika nem alkalmas arra, hogy a résztvevők tulajdonosi érdekeltségét megteremtse.

Ha a bíróság a javadalmazási politika egészének semmisségét állapítja meg, megszünteti az mrp-szervezetet. Ha csak egyes rendelkezések semmisek, három hónapos határidő van a hibák javítására, és csak ennek elmaradása esetén kerülhet sor a szervezet megszüntetésére.

A beszélgetést a Trend FM honlapján hallgathatja meg >>

További információk a témában: www.mrpvilag.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 3-5 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.