3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A félvezetőhiányra tehet rá egy nagy lapáttal a kábelkorbácsok gyártásának leállása, a legnagyobb beszállítók ugyanis Ukrajnában vannak.

Elsősorban az európai gyártókat érinti a járművek alapvető alkotóelemeinek számító elektromos kábelelosztó egységek (kábelkorbács) hiánya, amelynek legjelentősebb beszállítói a háború sújtotta Ukrajnában vannak - írja a Napi.hu. Már most fennakadások vannak a magyar autógyártóknál és beszállítóknál is, de hosszabb leállások jöhetnek elsősorban az európai autógyárakban. A már most is hosszú várakozásokkal szembenéző autóvásárlók számára is rossz hírek ezek.

Képünk illusztráció - kábelkötegek nélkül nincs kész autó. Fotó: MTI / Újvári Sándor
Képünk illusztráció - kábelkötegek nélkül nincs kész autó. Fotó: MTI / Újvári Sándor

Egy Magyarországon is aktív amerikai autóipari-beszállító Ukrajnában öt helyszínen működtet kábelkorbács-kötegeléssel és gyártással foglalkozó üzemet. A cég illetékesei elmondták, hogy az ukrajnai gyáraikkal semmilyen kapcsolatuk nincsen: az üzemekben a telefont nem veszik fel, az e-mailekre nem válaszolnak, sőt jelenleg arról sincs információjuk, hogy egyáltalán állnak-e még a gyárak. Azok a termékek viszont, amelyeket innen vinnének oda megmunkálásra, vagy továbbmunkálásra, jelenleg még a raktárakban állnak a keleti határ mentén és nem osztották szét magyar gyárak között - vázolta a helyzetet László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke a Napi.hu-nak.

Ez a cég nincs egyedi helyzetben, Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke úgy tudja, a gyárak nagy részénél a dolgozók bevonultak a hadseregbe, a Lear kárpátaljai üzeme még termel, de a kijevi régióban már leálltak a gyárak. Az érintett cégek most azon dolgoznak, hogy valahogyan áthelyezzék kapacitásaikat máshova, de egy ilyen művelet több hónapig is eltarthat.

Ukrajna az európai autóipar legfontosabb kábelkorbács-beszállítója, a termelés részarányát illetően azonban nem elérhető pontos adat. Egyes becslések szerint az Európában gyártott gépkocsik mintegy 30-40 százalékába Ukrajnában készült kábelelosztó egységet szerelnek be, de ez nem megerősített szám

- mondta Kozma. A problémát jól mutatja, hogy egyetlen autóba 5-10 kilométernyi kábelt szerelnek be.

A lap összefoglalója szerint az európai autógyártók már érzékelik, hogy nem érkezik elegendő alkatrész: többek közt a Volkswagen és a BMW is hiányt szenved a kábelkötegekből, a termelés több nagy beszállítónál - például a német Leoninál, a francia Nexansnál is akadozik. A VW tulajdonában lévő Porsche pedig már fel is függesztette a gyártást lipcsei üzemében, amelynek hatása Magyarországig elért. Kozma Zsolt szerint a Lear győri üzemében - amely autóüléseket gyárt a Porsche-modellekbe - szintén visszafogták a termelést a leállás miatt.  Az Audi hazai üzemében már megkongatták a vészharangot az alkatrészhiány miatt, míg a kecskeméti Mercedesnél léptek is: március végéig műszakcsökkentést rendeltek el.

Nemsokára viszont tovább súlyosbodhat a helyzet, az előrejelzések szerint  a következő egy-másfél hónapban az európai járműipar több szereplője rákényszerülhet arra, hogy 2-3 hétre teljesen szüneteltesse a termelést.

A szakértők arra számítanak, hogy ha a helyzet nem javul, akkor más beszállítók lassan átvehetik a kiesett kapacitások helyét, de ez nem fog egyik napról a másikra megtörténni. Leépítésekre viszont nem kell számítani az autógyárakban, mvel rengeteg a megrendelés, és a gyártók nem akarnak abba a helyzetbe kerülni, hogy ha hirtelen lesz elég alkatrész, akkor ne tudják felfuttatni gyorsan a termelést.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!