Hétfőn jelenti be Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár, hogy új online álláskeresési szolgáltatást indít a munkaügyi szervezet. A Virtuális Munkaerőpiac Portál (VMP) legfőbb célja, hogy a munkáltatók és a munkavállalók minél könnyebben, minél egyszerűbben egymásra találjanak. Ezzel a lépéssel pedig az állam egy újabb szektorban veti meg a lábát. A kérdés már csak az, hogy a jelenlegi, válság által eleve megviselt piacon mekkora sikert tud elérni a versenytársak mellett.
Az új oldalon, ha hihetünk az adatoknak, akkor 3701 álláshirdetés található és már 32 556 önéletrajz között keresgethetik a megfelelő alkalmazottat a munkaadók. Ez egyébként annyira nem is jelent nagy lemaradást a versenytársakhoz képest, hiszen a profession.hu oldalán 4491 hirdetés található, a cvonline-n pedig 5164 állás között válogathatnak a keresők. És arról sem szabad elfeledkezni, hogy míg utóbbi kettőre díjfizetés ellenében lehet hirdetést megjelentetni, az állami állásportálon ingyenesen jelezhetik a cégek, ha üres pozíció nyílt náluk. Azonban a legfőbb kérdés itt nem is az, hogy mennyibe kerül a megjelenés, sokkal inkább kérdés, hogy sikerül-e a többi portálnál hatékonyabban összehozni az álláskeresőket a munkaadókkal.
Mindenesetre a munkaadók számára a megszokottnál egy fokkal bonyolultabb a regisztráció, hiszen bár elsőre csak egy e-mail címre, jelszóra és felhasználó névre van szükség, ahhoz, hogy valaki hiteles álláskeresőként jelenjen meg az adatbázisban, a TAJ-számra, illetve a munkaügyi hivatalnál igényelt IR-azonosítóra van szüksége. Az oldal egyébként kiemelten nagy figyelmet fordít a hitelességre a tájékoztató szerint, hiszen mind a feltöltött önéletrajzokat, mind pedig a megjelent hirdetéseket a munkaügyi szervezet szakemberei ellenőrzik.
Telített piacra vonul be az állam
Az online szegmens többi szereplőjével ellentétben az állásportálok és aggregátorok (gyűjtőoldalak) piacán jelentős visszaesést hozott a válság: a hirdetések száma jelenleg a 2008-as szint 40 százalékát éri el. Tavaly 20 ezer aktív hirdetés forgott az állásportálok szempontjából túltelített piacon, ahol a magasan vezető Profession (67 százalék) mellett a CV Online, Monster, Workania és Jobline folytat versenyt. A piacvezető által diktált tempóban folyamatos a fejlesztés, amelynek részeként a jelenleg listázási modellben működő oldalak fokozatosan HR szolgáltatókká alakulnak át.
SzS/KB
mfor.hu