4p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Rohamosan közelíthet egymáshoz a közmédia költségvetése és a közéleti témákkal (politika, gazdaság) is foglalkozó médiapiaci szereplők összesített büdzséje. Átnéztük a legfontosabb médiavállalatok beszámolóit.

117,7 milliárd forintos költségvetéssel számolhat 2021-ben a közmédiát működtető Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) - szólt a hír pár nappal ezelőtt. Ez minden idők rekordja. A közmédia esetében nem döntő szempont, hogy a működés nyereséges legyen, ellenben a médiapiac más szereplőinél igen, ezért beszámolóik alapján megnéztük, hogy az MTVA 117 milliárd forintjához képest milyen erőforrásokkal rendelkeznek.

A Németh Sándor és a Hit Gyülekezete tulajdonában lévő ATV Zrt. például 2019-ben 2,6 milliárd forint árbevételt ért el, és 313 millió forint veszteséggel zárt. Főleg a műsorgyártásra költöttek többet. A két nagy kereskedelmi csatorna viszont nyereséges. Mint azt lapunk korábban megírta: a TV2 éves nyeresége 1,68 milliárdról 1,74 milliárd forintra nőtt, a vállalat belföldi értékesítés nettó árbevétele 37,5 milliárdról 39,5 milliárdra nőtt, míg az export árbevétele 1,5 milliárdról 1,6 milliárdra. Míg az RTL 39,98 milliárd forint forgalom mellett 2019-ben 1,1 milliárd forint profitot könyvelhetett el.

A közmédia után ugyanakkor már a fideszes kötődésű médiumokat üzemeltető óriáscég, a Mediaworks Zrt. a második legnagyobb szereplő a piacon. 

A cégcsoport a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány – a továbbiakban KESMA - tulajdonában van. A cégcsoport egyes vállalatai által kötött uralmi szerződése alapján az uralkodó tag a Mediaworks Hungary Zrt.

- olvasható a Mediaworks konszolidált beszámolójában. Az uralmi szerződés alapján leányvállalatnak minősül például a Hír Tv, az Origót kiadó New Wawe Media és a Mandiner is. A társaság konszolidált árbevétele tavaly 70,8 milliárd forint volt, de ebből 1,4 milliárd forintos veszteség jött össze.

A többiek messze leszakadva következnek. A Blikk és Kiskegyed vonalat képviselő Ringier Axel Springer Magyarország Kft. 7,4 milliárd forint bevétel mellett 500 millió forint nyereséggel zárt. Ezt a svájci központ ki is vette a cégből osztalék formájában. A Central Médiacsoport része többek között a 24.hu, a Story, a Nők Lapja: itt 11,3 milliárd forint jött össze és 1,1 milliárd forint profit, amit Varga Zoltán tulajdonos szintén kivett a cégből.

Igazán szép a beszámolója a HVG Kiadó Zrt.-nek, hiszen a 3,9 milliárd forintos 2019-es forgalomhoz 279 millió forintos nyereség társult. Itt a tulajdonos a Szerkesztőségi Vagyonkezelő Zrt., ahol Szauer Péter az igazgatósági elnök. Az Index anyagi helyzetéről korábban már részletesen beszámoltunk, amely anyagilag részben függ egy másik cég, a hirdetéseiket (és más, a lapcsaládba tartozó termékeket) kezelő Indamedia Sales Kft.-től. Fő megállapításunk az volt, hogy az index.hu tavaly 61,5 milliós nyereséget ért el, az egy évvel korábbi 43,6 millió után.

Megnéztük még a 444.hu kiadóját: a Magyar Jeti Zrt. először lett nyereséges, hiszen míg például 2018-ban 112 millió forintos mínusz jött össze, ezt 2019-re 2,6 millió forintos pluszra sikerült átváltoztatni, miközben a bevétel 542 millió forint volt. Szintén minimális profittal zárt a Széles Gábor milliárdos üzletember érdekeltségébe tartozó Magyar Hírlap Kiadói Kft.: a 768 millió forintnyi bevétel 680 ezer forint profitra volt elég.

A legnagyobb példányszámú ellenzéki napilapot, a Népszavát is kiadó XXI. század Média Kft. 1,9 milliárd forintos forgalmat tud felmutatni, ami 263 millió forint profithoz elég Leisztinger Tamás tulajdonosnak. Míg a Magyar Narancsot kiadó cég 243 millió forintos forgalomnak örülhetett, de így veszteséggel zártak.

Idén viszont a koronavírus alaposan átírta a pénzügyi terveket a médiában is, hiszen jelentős bevételcsökkenést eredményezett. Például májusban azt jósolta a Magyar Reklámszövetség, hogy a média- és kommunikációs piacon átlagosan 38 százalékos visszaesés lehet 2020-ban. A most felsorolt piaci oldal 2019-ben még nagyobb volt a maga 175-180 milliárd forintos összbevételeivel, mint a 100 milliárd forint körüli közmédia, de a két oldal számai idén és jövőre vélhetőleg rohamosan közeledhetnek majd egymáshoz, hiszen 2021-ben már 117 milliárd forintot kap az MTVA.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!