Napjainkban már csak néhány kattintásra vagyunk elektronikai cikkeink, ruhatárunk teljes lecserélésétől, de fürdőszobánk polcát is bármikor feltölthetjük úgy kozmetikai szerekkel, hogy azért ki sem kell tennünk otthonról a lábunkat.
A WebShop Experts és a ShopRenter immáron tizenegyedik alkalommal végzett alapos és részletes kutatást, Nagy Webáruház Felmérés címszó alatt, amiből többek között az is kiderült, hogy 2017-ben a hazai webáruházak több mint kétharmada ért el forgalomnövekedést. A közel 900 webshop részvételével végzett felmérés csupán a webáruházak mindössze 6 százalékánál nem tudott pozitív eredményről beszámolni, hiszen náluk csak tovább csökkent a forgalom 2017-ben.
Ugyanakkor egy az eNET Internetkutató Kft. által végzett felmérésből tisztán látszik, hogy 2017-re becsült 545 milliárd forintos forgalom 27 százalékosan növekedett a 2016-os 427 milliárdhoz képest. A szakemberek bizakodóak, mert úgy látják, ha továbbra is ilyen népszerű marad az internetes vásárlás, alig öt éven belül a 1000 milliárd forintos csúcshatár is elérhető.
Ám ezek az adatok csak a hazai webáruházakban történő vásárlásokra érvényesek, viszont egyre több magyar dönt amellett – főleg az alacsony termék- és postaköltségek miatt –, hogy valamilyen külföldi webshopon adja le rendelését vállalva azt, hogy az itthoni pár napos átfutási időn túl, lehet, hogy heteket kell majd várjon a csomagra – hívja fel rá a figyelmet a Webaruhazkeszitesarak.hu szakértője. 2017-ben a magyar online vásárlók mintegy 400 milliárd forintnyi forgalmat generálhattak külföldi webáruházakban.
Mit mutat még a felmérés?
2017-ben átlagosan 20 355 Ft volt az átlagos kosárérték, míg a konverziós ráta, ami megmutatja, hogy 100 látogatóból hányan is adtak le konkrét megrendelést, 1,37 százalék körül mozog.
Internetes vásárlásnál még mindig jobban bízunk az utánvétes fizetésben, hiszen így megspóroljuk az idegeskedést és a plusz intézkedést akkor, ha nem érkezne meg a termék, hiszen nem fizettünk érte előre… Persze a bankkártyás fizetés is igen népszerű, hiszen gyors és egyszerű megoldás, amivel az e-kereskedők is számolnak, így egyre többen biztosítják ezt a fizetési lehetőséget is vevőik számára. És ha már otthonról történő vásárlás, akkor természetesen a futáros házhozszállítást preferáljuk még mindig, így a küszöbünkön landol a megrendelt áru néhány napon belül. Viszont a felmérésben résztvevő webshopok 67 százaléka biztosít már személyes átvételt is, ami azért jó, mert kisebb összegű rendelés esetén ezzel megspórolhatjuk a néha borsos futárdíjat. De ott van még az MPL Posta Pont, a GLS csomagpont, illetve a webshopok 14 százaléka már Pick Pack Pont átvevőhelyet is biztosít vásárlóinak, így tényleg van döntési lehetőségünk abban, hogy hogyan és hol szeretnénk átvenni a megrendelésünket.
A 2017-es adatok szerint a neten legjobban értékesíthető termékek között a háztartási és vegyi áruk, a kozmetikai szerek és a különféle gyógyszerek és vitaminok vannak továbbra is.
Mit tesznek az ismertségért a webshopok?
A webáruházak tulajdonosai körében arról is készült felmérés, hogy mit tartottak 2017-ben a legjobb marketing eszköznek. A válaszadók 68 százaléka a keresőoptimalizálást jelölte meg, illetve szép helyezést érek még el a Google Adwords hirdetések, illetve holtversenybe került a remarketing és a közösségi média. Ez utóbbi a legnépszerűbb marketing eszköz is egyben, a webáruházak 72 százaléka használja. Körükben, 88 százalékuk kiemelten használja a közösségi oldalak közül a Facebook-ot, ám ahhoz képest, hogy 2016-ban az e-kereskedők csupán 15 százaléka volt jelent a legnépszerűbb képmegosztó oldalon, az Instagramon, ma már minden harmadik webáruháznak van insta-fiókja is. A Twitter és a Google+ nem túl népszerű még most sem, de ez sem véletlen, hiszen a magyar felhasználók is csak kevéssé használják ezeket a platformokat.