3p

Ezúttal nem osztalékfizetés áll a háttérben, mint a legtöbb esetben. Ám hogy miért kellett meglépniük ezt most, arra nem világítanak rá a nyilvános dokumentumok, ráadásul anyagi problémákról szó sem lehet.

Eredetileg - a főtevékenység alapján - nehézgépjárművek kölcsönzésére több mint három évvel ezelőtt hozott létre egy újabb társaságot Mészáros Lőrinc. A tulajdonviszony közvetett volt, az autókereskedő cégén keresztül. Három év nem sok idő, ám rengeteg minden történt a céggel: néhány hónappal később átalakította a tulajdonosi szerkezetet, majd idén tavasszal újra megvariálták azt, sőt, még a cég nevét is Mészáros M1 Nehézgépzelező Kft.-től Mészáros M1 Útépítő Kft.-re változtatták. Néhány hónappal ezt követően, szeptember elején a pénzügyekbe is beavatkoztak a tulajdonosok.

Beindult az útépítés? Fotó: MTI/Bodnár Boglárka
Beindult az útépítés? Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

Első ránézésre egy egyszerű tőkeleszállítás történt, ám a cégbírósági papírok alapján a leszállítás összegénél jóval nagyobb pénz kiutalása is meg fog történni.

A cég törzstőkéje jelenleg 125 millió forint, amit 93,3 millió forinttal szállítanak le, aminek eredményeként

  • a március óta többségi tulajdonos Talentis Group Zrt. 25,4 millió forintos törzsbetéttel fog rendelkezni (80,3 százalékos tulajdonrész),
  • a kisebbségi tulajd V--Híd Zrt. pedig 6,2 millióssal (19,7 százalékos tulajdonrész).

Igen ám, csak hogy a történet ennyivel még nem ér véget. Az a cégközlönyben megjelentetett hirdetményből derül ki, hogy tőkeleszállítás eredményeként annak cégkivonatba történő bejegyzését követően

1,17 milliárd forintos kifizetés fog megtörténni. Vagyis a tulajdoni hányadok alapján

  • a Talentishez 896,9 millió forintot,
  • a V-Hídhoz pedig 273 millió forintot utalnak ki majd.

A tranzakció indokára a nyilvánosan elérhető gazdasági adatok nem világítanak rá, hiszen mindegyik érintett társaság stabil lábakon áll. Ráadásul a Mészáros M1 Útépítő feltehetően története legjobb évét zárhatja majd. A cégbíróságra benyújtott dokumentumok ugyanis egy 2023-as közbenső mérleg legfőbb adatait is tartalmazzák. Eszerint

  • az eszközök és források összértéke 3,08 milliárd forintról 4,3 milliárdra nőtt,
  • a saját tőke 1,5 milliárd forintról 2,1 milliárdra,
  • öt hónap leforgása alatt pedig 601 millió forintos adózott eredményt realizáltak (a közbenső mérleg május 31-i fordulónappal készült el).

A 601 millió forintos profit pedig minden idők legjobb eredményét jelenti, hiszen

  • 2022-ben 17,8 milliós profitot realizáltak,
  • 2021-ben 20,7 milliós veszteséget,
  • 2020-ban pedig közel 30 milliós mínuszt könyveltek el.

Látható egyébként az Opten adatbázisa alapján is a cég tevékenységének idei felfut(tat)ása. Míg ugyanis tavaly egyetlen alkalmazottja sem volt a társaságnak, 2023 áprilisában 7, májusában 12, júniusban 16, júliusban pedig már 19 alkalmazottal dolgoztak. Ez egyben azt is jelenti, hogy az első öt hónap kiugró nyereségét havi átlagban 2 fővel érték el, hiszen csak a szóban forgó időszak utolsó két hónapjában voltak dolgozók a cégnél. A változások mindenesetre arra engednek következtetni, hogy beindult az útépítés, hiszen emlékezetes: a kormány 2021 nyarán döntötte el, hogy 35 évre koncesszióba adja a magyar gyorsforgalmi utak jelentős részét annak fejében, hogy a nyertes fejlesztéseket valósít meg a hálózaton. Három pályázó közül a magyar magántőkealapok által szervezett pályázat nyert, ezek Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthetők.

(Székely Sarolta szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!