Eredetileg - a főtevékenység alapján - nehézgépjárművek kölcsönzésére több mint három évvel ezelőtt hozott létre egy újabb társaságot Mészáros Lőrinc. A tulajdonviszony közvetett volt, az autókereskedő cégén keresztül. Három év nem sok idő, ám rengeteg minden történt a céggel: néhány hónappal később átalakította a tulajdonosi szerkezetet, majd idén tavasszal újra megvariálták azt, sőt, még a cég nevét is Mészáros M1 Nehézgépzelező Kft.-től Mészáros M1 Útépítő Kft.-re változtatták. Néhány hónappal ezt követően, szeptember elején a pénzügyekbe is beavatkoztak a tulajdonosok.
Első ránézésre egy egyszerű tőkeleszállítás történt, ám a cégbírósági papírok alapján a leszállítás összegénél jóval nagyobb pénz kiutalása is meg fog történni.
A cég törzstőkéje jelenleg 125 millió forint, amit 93,3 millió forinttal szállítanak le, aminek eredményeként
- a március óta többségi tulajdonos Talentis Group Zrt. 25,4 millió forintos törzsbetéttel fog rendelkezni (80,3 százalékos tulajdonrész),
- a kisebbségi tulajd V--Híd Zrt. pedig 6,2 millióssal (19,7 százalékos tulajdonrész).
Igen ám, csak hogy a történet ennyivel még nem ér véget. Az a cégközlönyben megjelentetett hirdetményből derül ki, hogy tőkeleszállítás eredményeként annak cégkivonatba történő bejegyzését követően
1,17 milliárd forintos kifizetés fog megtörténni. Vagyis a tulajdoni hányadok alapján
- a Talentishez 896,9 millió forintot,
- a V-Hídhoz pedig 273 millió forintot utalnak ki majd.
A tranzakció indokára a nyilvánosan elérhető gazdasági adatok nem világítanak rá, hiszen mindegyik érintett társaság stabil lábakon áll. Ráadásul a Mészáros M1 Útépítő feltehetően története legjobb évét zárhatja majd. A cégbíróságra benyújtott dokumentumok ugyanis egy 2023-as közbenső mérleg legfőbb adatait is tartalmazzák. Eszerint
- az eszközök és források összértéke 3,08 milliárd forintról 4,3 milliárdra nőtt,
- a saját tőke 1,5 milliárd forintról 2,1 milliárdra,
- öt hónap leforgása alatt pedig 601 millió forintos adózott eredményt realizáltak (a közbenső mérleg május 31-i fordulónappal készült el).
A 601 millió forintos profit pedig minden idők legjobb eredményét jelenti, hiszen
- 2022-ben 17,8 milliós profitot realizáltak,
- 2021-ben 20,7 milliós veszteséget,
- 2020-ban pedig közel 30 milliós mínuszt könyveltek el.
Látható egyébként az Opten adatbázisa alapján is a cég tevékenységének idei felfut(tat)ása. Míg ugyanis tavaly egyetlen alkalmazottja sem volt a társaságnak, 2023 áprilisában 7, májusában 12, júniusban 16, júliusban pedig már 19 alkalmazottal dolgoztak. Ez egyben azt is jelenti, hogy az első öt hónap kiugró nyereségét havi átlagban 2 fővel érték el, hiszen csak a szóban forgó időszak utolsó két hónapjában voltak dolgozók a cégnél. A változások mindenesetre arra engednek következtetni, hogy beindult az útépítés, hiszen emlékezetes: a kormány 2021 nyarán döntötte el, hogy 35 évre koncesszióba adja a magyar gyorsforgalmi utak jelentős részét annak fejében, hogy a nyertes fejlesztéseket valósít meg a hálózaton. Három pályázó közül a magyar magántőkealapok által szervezett pályázat nyert, ezek Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthetők.
(Székely Sarolta szerzői oldala itt érhető el.)